JO17-1 schrijft ondanks moeizame start geschiedenis

16 januari 2023 19:30

Wim Kroone

VV Schoonhoven JO 17-1 debuteert in het landelijke divisievoetbal. Een unieke prestatie in de geschiedenis van de voetbalvereniging. In de voorjaarscompetitie, die op 28 januari met een thuiswedstrijd tegen het Harmelense SCH’44 start, gaat het elftal de strijd aan met gerenommeerde clubs als Spakenburg, Sportlust’46 en DOVO.

Hoe positief denken tot iets moois kan leiden, bleek wel toen het Schoonhovense team na een moeizame competitiestart door de inbreng van twee nieuwe trainers vertrouwen tankte en vleugels kreeg.

“Eerst dreigde deelname aan de competitie niet door te gaan, omdat er geen geschikte coach beschikbaar was,” vertelt aanvoerder Zayd el Kasimi. “Er heerste een negatieve sfeer rondom het team. Dat was jammer, omdat we onder leiding van Tommy Overbeek als kampioen van de eerste klasse in de hoofdklasse waren ingedeeld. Overbeek stapte over naar Jongens onder 19. We kregen een andere coach, die op zijn manier zijn best deed, maar geen vat op ons kreeg. Na een slecht begin in het bekertoernooi en de nodige problemen, die we zelf veroorzaakten, gaf hij er de brui aan.”

Positief

Een voetbalvader benaderde Hassan Lairi om samen een geschikte trainer te vinden. “Het is een getalenteerde groep met veel potentie, die iemand boven zich moet hebben die vertrouwen uitstraalt en dat ook kan overbrengen,” vertelt Hassan Lairi. “We benaderden Boubker Abchrim, die in het verleden al jeugdtrainer bij Schoonhoven was geweest. Hij haakte toen af, omdat hij het te druk kreeg met zijn bedrijf. We hebben hem de situatie uitgelegd en gevraagd met mij de uitdaging aan te gaan. Gelukkig reageerde hij positief.”

Beide voetballiefhebbers staken direct veel tijd en inzet in het team om het plezier terug te brengen. Snel bleek dat de aanpak van het duo werkte. De boodschap van de coaches was heel duidelijk: met positief denken kan veel worden bereikt. De teamgeest werd versterkt door het organiseren van teamontbijtjes. Een scherpe analyse van de gespeelde wedstrijden verbeterde het spel en extra trainingen wierpen hun vruchten af.

“Wat de jongens nodig hadden was vertrouwen,” stelt Boebker Abchrim. “Toen dat er eenmaal was, konden we met vaak oogstrelend voetbal gelijkwaardige tegenstanders verslaan.”

Excelsior

Adam el Allaoui glimlacht van oor tot oor, als hij de opmerkingen van de coaches hoort. Als jeugdspeler van Excelsior speelde hij met zijn huidige ploeggenoot Finn van Buren tegen zijn leeftijdsgenoten van Ajax en Feyenoord. “Na het verlaten van het basisonderwijs moest ik naar een topsportschool in Rotterdam,” vertelt de aanvallende middenvelder met een uitstekende eindpass. “Mijn vader vond me te jong en gaf geen toestemming. Niet erg, want ik vond het leuk om weer bij Schoonhoven te spelen. Alleen was ik een ander niveau gewend.”

Lucas Odding hoopt dat dit elftal nog lang samen kan blijven. “Het eerste doel, promotie naar de landelijke divisie, is gehaald,” merkt Lucas op. “Stap twee is komend seizoen hoog eindigen.”

Kian van der Hek, die met Zayn el Kasimi het verdedigingsblok vormt, is blij met de progressie die het team het afgelopen najaar maakte. “In het bekertoernooi verloren we met ruime cijfers van clubs waarvan we in de competitie wel wonnen. Boubker en Hassan hebben ons spel verbeterd.”

Topvoetbal

“Het kan altijd gebeuren, dat een speler een mindere dag heeft,” vult Boubker aan. “Het team weet nu dat anderen dan harder moeten werken. Als wij de concentratie en de positieve houding tot de laatste minuut van de wedstrijd volhouden zijn we moeilijk te verslaan. Dat bleek wel in onze laatste wedstrijd tegen koploper Olympia uit Gouda, dat aan een gelijkspel genoeg had om kampioen te worden. In de slotfase maakten wij de winnende treffer. Het team maakt nu de stap richting het topvoetbal. Een prestatie die sinds het bestaan van VV Schoonhoven geen enkel jeugdteam behaalde.”

Bron: Het Kontakt