Spannend duel levert eerste 3 thuispunten op

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

29 september 2012 15:00

Sande, M. van de

Schoonhoven heeft haar eerste thuisoverwinning geboekt. Waar het tegen DCV en Soccer Boys op eigen veld mis ging lukte het tegen Bolnes wel. Het werd een spannend duel dat alle kanten op kon. Uiteindelijk was het Schoonhoven dat in de slotfase toesloeg bij een 1-1 stand. Via doelpunten van Tim van der Bogert en Kelvin Potuyt werd de wedstrijd beslist.

Het programma in de eerste fase van de competitie liegt er niet om. Na de lastige uitwedstrijd tegen Perkouw ontving Schoonhoven op eigen veld Bolnes. De Ridderkerkers reisden als de nummer 2 van de ranglijst af naar de Zilverstad en hebben ambities om bovenin mee te blijven draaien. Een lastig opgave voor de ploeg van Bert Potuyt die deze competitie wisselvallig is gestart. Al snel werd duidelijk dat beide ploegen zeer aan elkaar gewaagd waren en vol voor de overwinning zouden spelen. Het zou een boeiend kijkspel opleveren voor het publiek. In het begin was er een licht overwicht voor de bezoekers en Bolnes kreeg een groot aantal hoekschoppen te nemen. Schoonhoven liet zichzelf ook zien en dat leverde na ongeveer 10 minuten een 1-0 voorsprong op. Een prachtig uitgevoerde counter werd afgerond door Pieter Meijer die door Robin van Elteren in stelling was gebracht.

Schoonhoven kreeg meer grip op de wedstrijd en via Rogier Peltenburg kreeg het een uitstekende kans om op 2-0 te komen, maar de keeper van Bolnes redde prachtig. Voor het doel van Remy van Cappellen was het oppassen geblazen voor de vele cornerballen en vrije trappen vanaf de zijkant. Het was dan ook niet verwonderlijk dat zo uiteindelijk ook de 1-1 viel. Na een domme overtreding op de zijlijn mocht Bolnes zich weer opmaken voor een vrije trap. Deze werd scherp voorgebracht en uiteindelijk via aanvoerder Remco Buist binnengeschoten, 1-1. Met een terechte 1-1 stand op het scoreboard gingen beide ploegen aan de thee.

In de tweede helft bleven beide ploegen elkaar gewaagd en golfde het spel op en neer. Het begin van het tweede bedrijf was duidelijk voor Bolnes. De ruimtes op het Schoonhovense middenveld werden te groot, waardoor Bolnes eenvoudig de spitsen kon bereiken. In deze fase had Bolnes op voorsprong moeten komen en hier kreeg het de uitgelezen mogelijkheid voor. De spits kon alleen op keeper Remy van Cappellen afgaan, maar zijn inzet ging net voorlangs. Niet veel later was er wederom een grote kans voor de gasten. Keeper Cappellen werd op de achterlijn gepasseerd en bij het terugleggen van de bal leek Bolnes de bal in het lege doel te kunnen schieten, maar het was Erik Zuurmond die zich met zijn gehele lichaam voor de bal gooide en een doelpunt voorkwam.

Na deze kansen liet Schoonhoven zich ook weer zien en kreeg het via Rogier Peltenburg zelf de kans om op voorsprong te komen. Het was Kelvin Potuyt die de bal scherp voorbracht. Peltenburg leek de bal bij de 2e paal binnen te kunnen koppen, maar hij was te verrast en kon de bal niet de goede richting meegeven waardoor de bal naast ging. Niet veel later zou het alsnog 2-1 worden voor Schoonhoven. Na een scrimmage voor het doel, was het invaller Tim van der Bogert die zich kon laten bejubelen. Een afgeslagen bal werd droog binnengeschoten.

Grote vreugde bij Schoonhoven, maar met nog 10 minuten te voetballen was het oppassen. Toch leek Bolnes te veel van slag door het tegendoelpunt, want gevaarlijk werd het niet meer. Het was juist Schoonhoven dat aan alle onzekerheid een einde maakte door op fenomenale wijze op 3-1 komen. Kelvin Potuyt etaleerde zijn traptechniek door een vrije trap van 20 meter strak de kruising in te schieten en de keeper kansloos te laten.

Bij een 3-1 stand geloofde de prima fluitende scheidsrechter Van de Sande het wel en kon Schoonhoven 3 punten bijschrijven. Door de driepunter houdt Schoonhoven de aansluiting met de bovenste ploegen die jagen op koploper Neptunus-Schiebroek. De Rotterdammers kennen een geweldige competitiestart en hebben na 5 wedstrijden nog een 100% score. Volgende week reist Schoonhoven af naar Rotterdam en hopelijk weten ze de koploper het eerste puntverlies toe te brengen.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Ruissen (Koudstaal), Berendsen, Zuurmond, Arbeider, Potuyt, Pols, Van Elteren, Meijer, Niestadt (Van der Bogert) en Peltenburg.

Kijk op www.sv-vvs.nl voor foto's van de wedstrijd Schoonhoven - Bolnes