Schoonhoven eenvoudig langs Perkouw

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

9 februari 2013 15:00

Linden, W.L. van der

Schoonhoven heeft de derby tegen Perkouw met overmacht gewonnen. Perkouw werd op een 5-0 nederlaag getrakteerd. Schoonhoven nam al snel een 2-0 voorsprong via doelpunten van Kelvin Potuyt en Rogier Peltenburg. Na rust brachten Jouk Pols, Paul Hom en Pieter Meijer de eindstand op 5-0.

Door de weersomstandigheden van afgelopen week was het niet mogelijk om op het hoofdveld te spelen. Er moest daarom uitgeweken worden naar het kunstgrasveld. Doelman Remi van Cappellen moest vanwege zijn rode kaart tegen Soccer Boys een schorsing uitzitten en werd vervangen door Sjef van Vugt. Naast Van Vugt maakte Erik Zuurmond zijn rentree in de basiself.

Schoonhoven kwam prima uit de startblokken en was de bovenliggende partij. Al snel leidde dit tot een voorsprong door een wonderschone treffer van Kelvin Potuyt. De middenvelder dacht niet na bij een afgeslagen bal en met een snoeihard schot van 35 meter verraste hij keeper Duran. De 2-0 liet niet lang op zich wachten. Het was Jouk Pols die aan de rechterkant van het veld werd diep gestuurd door Potuyt. Jouk Pols legde de bal bij de eerste paal waar Rogier Peltenburg kon binnentikken.

Na de treffer van Peltenburg zakte het niveau snel. Schoonhoven ging veel te gemakzuchtig voetballen en leed keer op keer slordig balverlies. Hierdoor kwam Perkouw beter in de wedstrijd en creëerde het ook een aantal kansen. Tot een aansluitingstreffer zou het niet leiden, al was Elgar Mudde er met een schot op de paal dichtbij. Zo ging Schoonhoven met een 2-0 voorsprong de rust. Ondanks de voorsprong zal Bert Potuyt weinig tevreden zijn geweest over het spel zijn elftal liet zien.

Na rust was de wedstrijd snel gespeeld. Na ongeveer 10 minuten voetballen ging Perkouw aanvoerder Zwijnenburg in de fout door een grove overtreding te maken op Robin van Elteren. De scheidsrechter kon niks anders doen dan Zwijnenburg met rood van het veld te sturen. Niet veel later werd er hands gemaakt in het strafschopgebied en mocht Jouk Pols vanaf 11 meter de wedstrijd definitief beslissen. Pols miste niet en bracht Schoonhoven op 3-0.

In het restant van de wedstrijd wist Schoonhoven nog uit te lopen tot 5-0. De 4e treffer kwam van de voeten van Paul Hom. Rogier Peltenburg wist met een prachtige steekbal Hom te bereiken, die koelbloedig Duran omspeelde en binnenschoot. Het slotakkoord was voor Pieter Meijer. Met een schot in de verre hoek werd de keeper voor de 5e keer gepasseerd. In de slotfase kreeg Perkouw nog 2 kansen om de stand iets dragelijker te maken, maar een kopbal ging over en een schot ging rakelings voorlangs.

Zo wist Schoonhoven de derby opvallend eenvoudig te winnen van Perkouw en dit is in de laatste jaren weleens anders geweest. Voor Perkouw wordt de stand op de ranglijst toch wel zorgwekkend. De ploeg van trainer Frans Schaap staat inmiddels 9 punten achter op de veilige plaatsen. Schoonhoven blijft door de overwinning op de 5e plaats staan. Ook maakt de ploeg nog kans op de 2e periode. Met nog twee wedstrijden te gaan neemt Schoonhoven de 2e plaats in met 1 punt achterstand op Bolnes. Echter, Bolnes heeft ook nog wedstrijd te spelen en bij winst bedraagt het verschil 4 punten.

Volgende week is er voor Schoonhoven een competitievrij weekend en oefent het uit tegen Katwijk 2. Op dinsdag 19 februari speelt Schoonhoven in het kader van de Rijnmond Cup uit tegen Nieuwerkerk. De eerstvolgende competitiewedstrijd staat gepland op 23 februari. Dan treedt het elftal aan tegen DCV in Krimpen aan de IJssel.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen (Nandagopal), Kruiper, Zuurmond, Nagtegaal, Potuyt, Pols (Arbeider), Overbeek (Meijer), Hom, Van Elteren en Peltenburg.