Eindelijk weer driepunten in Berkel

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

23 maart 2013 14:30

Hul, C.D.R. van der

De laatste jaren ging het altijd mis met Schoonhoven in Berkel. Vorig jaar stond de ploeg al na 10 minuten voetballen met 3-0 achter en speelde het een kansloze wedstrijd. Dit keer werden de punten wel meegenomen. Na een snel opgelopen achterstand was het Rogier Peltenburg die Schoonhoven met 2 doelpunten naar een overwinning schoot.

De weersvoorspellingen waren weinig positief deze week. En de weermannen hadden gelijk. Koud en een oostenwind. Dan wordt je weinig warm van het vooruitzicht af te reizen naar Berkel waar de wind altijd nog net even wat harder lijkt te waaien dan in de rest van het land. Goed voetballen was dan ook onmogelijk.

De wind stond schuin over het veld en Schoonhoven speelde eerst met de wind tegen. Berkel begon met meer druk en Schoonhoven had moeite om eruit te komen. De ballen kwamen net zo hard terug als dat ze weggeschoten werden. Berkel profiteerde hier al snel van en kwam binnen 4 minuten op een 1-0 voorsprong. Een doemscenario als vorig jaar ging weer door de hoofden heen van de Schoonhoven supporters.

Maar juist deze supporters zorgden wellicht dat Schoonhoven niet opgaf. De supportersvereniging had weer een bus supportersbus geregeld en het gure weer werd dan ook door vele Schoonhovenaren getrotseerd. Schoonhoven vocht zich zonder goed te voetballen terug in de wedstrijd. Met name Rogier Peltenburg was bedrijvig deze middag en de Berkel verdedigers had zichtbaar moeite met de Schoonhoven spits. Het zou dan ook Peltenburg zijn die voor de gelijkmaker zorgde. Wim Overbeek ging goed door aan de rechterkant van het veld en zijn voorzet werd door Paul Hom binnengeschoten. Het schot van Hom belandde op de lat, maar Peltenburg kon in de rebound binnenkoppen.

Vlak voor rust had Schoonhoven nog kans om met een voorsprong de rust in de te gaan, maar Pieter Meijer raakte met een kopbal de lat. Berkel zou in de eerste helft geen noemenswaardige kansen meer krijgen en zo gingen beide ploegen met een 1-1 stand aan de thee.

De tweede helft kende eenzelfde spelbeeld. Twee ploegen die aan elkaar gewaagd waren en kansen kregen. De beste kans was voor de thuisploeg. De Schoonhovense defensie stond te slapen en een Berkel speler kon alleen op doelman Remi van Cappellen afgaan. Echter, Van Cappellen redde sterk op het te slap ingeschoten schot. Later zou Erik Zuurmond nog met een goed blok een doelpunt van Berkel voorkomen.

Schoonhoven had zichtbaar moeite met de wind en van goed voetbal was dan ook geen sprake. Toch zou uiteindelijk de drie punten mee naar huis worden genomen. Rogier Peltenburg werd in het strafschopgebied aangespeeld en met de punt van zijn schoen wist hij zijn tweede treffer van de middag aan te tekenen. De grensrechter van Berkel vlagde voor buitenspel, maar de scheidsrechter oordeelde anders en keurde het doelpunt goed. Een meevaller voor Schoonhoven, want aan het doelpunt zat zeker een buitenspelluchtje.

Berkel kon er in het restant van de wedstrijd geen offensief meer uitpersen en zo won Schoonhoven weer eens in Berkel. Voor Schoonhoven een prima resultaat en zo draait het de laatste weken weer uitstekend. Na de deceptie in Krimpen aan de IJssel werden er 7 punten gepakt tegen Bolnes, Neptunus-Schiebroek en Berkel. Door deze resultaten is Schoonhoven opgeklommen naar de 4e plaats. Dit lijkt voorlopig het hoogst haalbare, maar geeft zeer waarschijnlijk recht op het spelen van nacompetitie. In de komende 6 wedstrijden zal Schoonhoven er dan ook alles aan moeten doen om deze positie vast te houden. Voor de komende weken staan er twee thuiswedstrijden tegen CVV Mercurius en Oudewater op het programma.

Opstelling Schooonhoven: Van Cappellen, Arbeider, Kruiper, Zuurmond, Hartvelt, Berendsen, Overbeek Meijer, Hom (Van Elteren), Potuijt en Peltenburg.