Schoonhoven bereikt de nacompetitie!

Schoonhoven 1

Oudewater 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

20 april 2013 15:00

Hooijer, M.

Schoonhoven mag zich gaan opmaken voor de nacompetitie. Door een 3-0 overwinning op Oudewater heeft Schoonhoven zich definitief verzekerd van het spelen hiervan. De overwinning op Oudewater was de 6e op rij voor het elftal van Bert Potuyt en leverde de 3e plaatst op de ranglijst op. Bert Potuyt kende vooraf weinig problemen. De vorige week nog afwezigen Robin van Elteren en Gerben Ruissen keerde terug in de selectie. Alleen Jouk Pols was afwezig. Hij volgt momenteel in het kader van zijn TC2 cursus een stage bij Ajax Cape Town in Zuid-Afrika. De oefenmeester liet dan ook vertrouwde namen optekenen op het wedstrijdformulier.

Schoonhoven begon veel te gemakzuchtig aan het duel met de Oudewaternaren. Er was veel te weinig beweging en de passing was onzorgvuldig. Het elftal gokte te veel op de lange bal en bevliegingen van het spitsenduo Peltenburg en Hom. Dit leverde wel een aantal mogelijkheden op, maar echt zorgen zal de doelman van Oudewater zich niet hebben gemaakt. Wim Overbeek en Thomas Berendsen waren met een schot en kopbal nog het dichtst bij een treffer.

Door het slordige spel van Schoonhoven begon Oudewater in de eerste helft meer en meer te geloven in een goed resultaat. De ploeg had 3 punten nodig om de nacompetitie tegen degradatie nog te kunnen ontlopen en legde veel strijd op de mat. Oudewater was dan ook veel feller in de duels en veroverde op het middenveld keer op keer de 2e bal. Maar bij de eindpass ging het vaak mis bij de bezoekers en zo hoefde Remi van Cappellen slechts één keer echt zijn kwaliteiten te tonen. 10 minuten voor het rustsignaal was er miscommunicatie achterin. De spits van Oudewaternaren kan alleen op Van Cappellen afgaan, maar zijn schot kon met het been gekeerd worden door de doelman. Zo zou het tot aan de rust bij 0-0 blijven, wat een goede afspiegeling van het wedstrijdbeeld was.

Bert Potuyt zal in de rust allerminst tevreden zijn geweest en zal dit zijn elftal ongetwijfeld hebben laten weten. Dit was duidelijk te zien in het tweede bedrijf. Want waar in de eerste helft het verschil op de ranglijst nauwelijks was te zien, was dit het in de tweede helft zeker wel. Schoonhoven voetbalde alles behalve briljant, maar er was meer beleving en naarmate het einde naderde werd de druk opgevoerd.

Het veel opgekomen publiek moest tot de 70e minuut wachten tot de eerste goal zou vallen, maar daarna was het verzet van de bezoekers gebroken. Het was invaller Pieter Meijer die de bal in de kluts wist binnen te koppen. De koppen bij Oudewaternaren ging hangen en Schoonhoven was geenzins van plan gas terug te nemen. De 2-0 zou dan ook niet lang op zich laten wachten. Het was Rogier Peltenburg die met een schitterende steekbal Wim Overbeek in staat stelde zijn 6e van het seizoen te scoren.

Het slotakkoord was voor Kelvin Potuyt. De middenvelder die de laatste weken uitstekend speelt bracht een vrije trap scherp voor het doel van Oudewaternaren. De bal werd door alles en iedereen gemist en belandde in het doel. Oudewater kon hier in de tweede helft eigenlijks nauwelijks wat tegenover stellen en moest genoegen nemen met een nederlaag.

Op de ranglijst wist Schoonhoven Bolnes te passeren. De Ridderkerkers gingen met 2-1 ten onder tegen PPSC en lijken daarmee hun titelkansen te hebben vergooid.. Bolnes staat nu één punt achter Schoonhoven, maar heeft nog een wedstrijd tegoed. Ook Soccer Boys wist deze middag niet te winnen en kwam niet verder dan een gelijkspel tegen DCV. Daarmee werd Neptunus-Schiebroek de lachende derde. De Rotterdammers verstevigde de koppositie en heeft nu 3 punten voorsprong op Soccer Boys. Gespeeld is het bovenin zeker nog niet. Want de laatste wedstrijd ontmoeten de nummers 1 en 2 elkaar.

Volgende week komt Schoonhoven niet in actie. Daarna staan er nog twee wedstrijden op het programma. Eerst reist Schoonhoven af naar PPSC en een week later ontvangt het VVOR. Wie de tegenstander gaat worden in de nacompetitie is nog niets van te zeggen. Er zijn meerdere scenario’s mogelijk. Het wordt dus afwachten, maar het beloven in ieder geval mooie wedstrijden te worden.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Arbeider, Kruiper, Zuurmond, Nagtegaal (Ruissen), Berendsen, Overbeek (Zwijnenburg), Van Elteren (Meijer), Hom, Potuyt en Peltenburg.