Schoonhovense droom spat uiteen

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 10) winnaar 2 - winn

8 juni 2013 15:00

Bruijn, M.A. de

Schoonhoven heeft een unieke mogelijkheid laten liggen om de 2e klasse te bereiken. Een overwinning op TAVV was nodig, maar de ploeg van Bert Potuyt kwam niet verder dan een gelijkspel. De teleurstelling na afloop was dan ook groot, maar het elftal kan terugkijken op een goed seizoen.

Dat deze finalewedstrijd leefde in Schoonhoven was voelbaar in de aanloop naar de aftrap. Vele Schoonhovenaren waren afgekomen om de wedstrijd te volgen en dat leverde een sfeer op waar menig amateurvereniging jaloers op zal zijn. Het gebaar van de supportersvereniging voor de aftrap was groots. Een groot spandoek aan de ballenvanger werd onthuld met alle gezichten van de spelers. Met een goed veld en lekker weer waren alle ingredienten aanwezig voor een mooie voetbalmiddag.

Net als in de uitwedstrijd was het Schoonhoven dat in de eerste helft de betere was. Met het besef dat er gewonnen moest worden, werd er voor elke meter gestreden. Het leverde al snel een levensgrote kans op voor Wim Overbeek. Hij kon doorkomen aan de linkerkant. Het leek op buitenspel, maar Overbeek mocht door. Echter zijn schot miste elke richting en het werd zelfs een inworp voor de bezoekers. Aan de andere kant was TAVV dichtbij met een kopbal die net voorlangs ging.

Schoonhoven kreeg vele corners en vrije trappen te nemen, maar alle ballen konden onschadelijk gemaakt worden door de Ter Aarse verdediging. Halverwege de eerste helft werd Schoonhoven in het zadel geholpen door de scheidsrechter. Robin van Elteren ving een afgeslagen bal op en werd snoeihard onderuit gehaald. Scheidsrechter De Bruin aarzelde geen moment en toonde de TAVV’er de rode kaart. Een zware straf maar zeker te rechtvaardigen voor deze oliedomme overtreding op Van Elteren. Tegen 10 man nam Schoonhoven meer het iniatief, maar kreeg het net als vorige week keihard de deksel op haar neus. TAVV mocht op een gevaarlijke plaats een vrije trap nemen. De bal werd slecht ingeschoten, maar in de rebound was het Waandels die de bal hard achter Van Cappellen wist te schieten.

De opdracht was al lastig, maar werd er door tegengoal niet makkelijker op. Schoonhoven ging op zoek naar de gelijkmaker en hoefde daar niet lang op te wachten. Eindelijk leverde een vrije trap resultaat op. Het was Kelvin Potuyt die het hoofd van Rogier Peltenburg vond. De aanvaller wist van dichtbij binnen te koppen. Het Schoonhovense publiek ging er nog eens achter staan, want het gevoel heerste dat er tegen dit TAVV meer te halen was. In de eerste helft wist Schoonhoven niet meer te scoren, dus moest het in de 2e helft gebeuren.

Waar Schoonhoven in de eerste helft misschien niet altijd goed voetbalde, was het wel vastberaden. Er was geloof in een goed resultaat en dit straalde het elftal ook uit. Maar in de tweede helft zakte dit weg. De spanning nam toe en dit het een verlammend effect. Eenvoudige ballen werden verspeeld, waardoor Schoonhoven moeite had om druk te houden op de TAVV defensie. Aan de andere kant was er van enig aanvalspel bij de bezoekers was geen sprake meer en leek de overwinning nog altijd binnen handbereik.

Kansen kreeg Schoonhoven zeker wel. Tot 2 keer toe werd de bal van de lijn gehaald en daarnaast had de keeper een belangrijke redding. Een mooie vrije trap van Kelvin Potuyt in de slotfase van de wedstrijd leek het doel te treffen, maar een schitterende reflex van de keeper voorkwam Schoonhovense vreugde. Tot de laatste seconden werd er gestreden, maar het mocht geen baat meer hebben. Na 90 minuten stond er 1-1 op het scoreboard en dat was niet genoeg. Teleurstelling bij Schoonhoven en vooral opluchting bij TAVV. De ploeg uit Ter Aar zal ook volgend jaar in de tweede klasse spelen. Voor Schoonhoven rest er niks anders dan volgend jaar weer op zoek gaan naar succes. Het elftal heeft aangetoond mee te kunnen met een tweedeklasser, maar het vernuft ontbrak.

Na afloop werd door het bestuur en supportersvereniging afscheid genomen van Jouk Pols. De middenvelder neemt na 14 jaar selectievoetbal afscheid en stort zich op zijn traininerscarriere. Vanaf deze plek willen we Jouk Pols veel succes wensen. Jouk Pols zal de enige zijn uit de eerste selectie die volgend jaar het blauw/wit niet meer zal dragen. Alle andere spelers hebben toegezegd te blijven. De selectie zal verstrekt worden met Mart Zwijnenburg van Perkouw en Robin Heijkoop en Erik Kuiper keren na een jaar afwezigheid weer terug. Mooie versterkingen voor volgend seizoen en een selectie waar Bert Potuyt volgend jaar aan verder kan bouwen.

Namens de spelersgroep wil ik alle supporters bedanken voor een geweldig seizoen.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Ruissen (Arbeider), Kruiper, Zuurmond, Nagtegaal, Potuyt, Pols, Overbeek, Peltenburg, Van Elteren (Meijer) en Hom.