Schoonhoven de gelukkigste in Schiedam

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse B

1 maart 2014 14:30

Graaf, R. de

Schoonhoven heeft 3 belangrijke punten mee huiswaarts genomen in het duel met PPSC. In een gelijk opgaande strijd was het uiteindelijk Paul Hom die in de 70e minuut de matchwinner zou worden. Met een hard schot in het dak van doel verschalkte hij de Schiedamse doelman. Het zou uiteindelijke de enige treffer van de wedstrijd worden.

In het thuisduel versloeg Schoonhoven PPSC met grote cijfers. Op het eigen sportpark Het Hofland werden de Schiedammers met 7-1 verslagen. Een geflatteerde uitslag destijds en Bert Potuyt heeft er dan ook op toegezien dat er van onderschatting geen sprake was. Bovendien stonden beide ploegen voorafgaand aan de wedstrijd op een gedeelde 8e plaats met 22 punten. Een spannend duel kon verwacht worden.

Bij aankomst in Schiedam bleek al snel waarom er om 12:00 een herkeuring moest plaatsvinden. Het veld lag er slecht bij en maakte goed voetbal eigenlijk onmogelijk. Beide ploegen hadden van begin af en moeite met het veld en meden risico’s. Hierdoor werd het een strijd met veel lange ballen in de hoop dat de bal een keer goed zou vallen.

In de eerste helft kwam het meeste gevaar van de thuisploeg. Na een half spelen kon een PPSC middenvelder doorgaan op keeper Remi van Cappellen. Echter, hij besloot om zijn geluk van buiten de zestienmeter te beproeven en schoot ver naast. In de slotfase was er wederom een enorme kans voor de thuisploeg. Weer kon een PPSC speler alleen op doelman Van Cappellen afgaan. In eerste instantie redde van Cappellen goed, maar in de rebound leek PPSC alsnog op voorsprong te komen. Maar Erik Zuurmond was meegelopen en hij wist de bal nog net voor de doellijn weg te werken. Zo werd er gerust met een 0-0 stand.

In de tweede helft werd het spel er niet beter op. Schoonhoven had de zaken achterin veel beter voor elkaar dan in de eerste helft en gevaarlijk kon PPSC dan ook niet meer worden. Zelf gokte Schoonhoven op de lange bal. Het opportunistische spel zou uiteindelijk een treffer opleveren. Het was de ingevallen Hayo Nagtegaal die de bal aan de linkerkant van het veld voorgaf en Paul Hom wist te bereiken. Hom wist vervolgens zijn tegenstander eenvoudig uit te spelen en de bal in het dak van het doel te schieten. Na de treffer ging PPSC op zoek naar de gelijkmaker, maar gevaarlijk kon het niet meer worden. Zo won Schoonhoven de lastige uitwedstrijd van PPSC. Een wedstrijd die kwalitatief niet goed was, maar de punten tellen.

Door de overwinning is Schoonhoven op gelijke hoogte gekomen met FC Maense. De komende weken zullen belangrijk worden en zal blijken of Schoonhoven nog een rol van betekenis kan gaan spelen. Schoonhoven speelt de komende weken 4 keer achter elkaar thuis tegen respectievelijk Zestienhoven, CVC Reeuwijk, Floreant en Gouda. Hopelijk kan een goede serie neergezet worden. A.s. dinsdag speelt Schoonhoven op eigen veld tegen Spartaan 1920 in de 4e ronde van de Voetbal Rijnmond cup. Schoonhoven bereikte de 4e ronde door afgelopen dinsdag 2e klasser Strijen met 4-1 te verslaan.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Ruissen, Kruiper, Zuurmond (Arbeider), Zwijnenburg, Berendsen, Overbeek, Meijer (Kruisselbrink), Hom, Potuyt, Adouby (Nagtegaal).