Schoonhoven speelt zich veilig

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse B

19 april 2014 15:00

Apperloo, L.W.M.

Door een 5-1 overwinning op Hermandad heeft Schoonhoven zich verzekerd van 3e klasse voetbal in het volgende seizoen. Voor rust brachten Kelvin Potuyt en Pieter Meijer Schoonhoven op een 2-1 voorsprong. Na rust was het invaller Redouan Adouby die met een hattrick de eindstand op 5-1 bepaalde.

Met nog 3 wedstrijden te spelen en voorsprong van 5 punten op de nummer 12 Victoria ’04, was Schoonhoven voorafgaand aan het duel nog altijd niet in veilige haven. Een overwinning op het reeds gedegradeerde Hermandad was dan ook noodzakelijk. Het besef dat er een goed resultaat behaald moest worden was in de beginfase duidelijk zichtbaar bij Schoonhoven. Binnen 5 minuten had Schoonhoven al op een comfortabele 3-0 voorsprong moeten staan. Maar de kansen werden niet benut. Toch zou het gewenste snelle doelpunt snel vallen. Het was Kelvin Potuyt die op de rand zestien mocht aanleggen nadat Rogier Peltenburg was gevloerd. Zoals zo vaak liet Potuyt deze kans niet onbenut en schoot hij doeltreffend raak.

Ook na het openingsdoelpunt bleef Schoonhoven kansen creëren, maar de bal wilde er niet in. Tot ontzetting van het Schoonhovense publiek viel vervolgens bij de eerste de beste aanval van Hermandad de gelijkmaker. De Schoonhovense verdediging was niet alert en Hermandad kwam terug tot 1-1. Na het tegendoelpunt oogde Schoonhoven lam geslagen. Het spel werd slordig en de strijd ontbrak. De wedstrijd kwam meer in evenwicht. Toch zou Schoonhoven nog voor rust het verdiende doelpunt krijgen. Na goed doorgaan van Rogier Peltenburg was het Pieter Meijer die de bal voor zijn voeten kreeg. Meijer aarzelde niet en haalde hard uit.

In de rust wisselde trainer Bert Potuyt Paul Hom en bracht Redouan Adouby in. De jonge aanvaller liet zien over voldoende talent te beschikken en werd met een hattrick de grote man in de tweede helft. Ondanks de doelpunten zal het publiek weinig genoten hebben deze middag. De bezoekers konden niet en Schoonhoven speelde een te laag tempo om echt een monsterscore neer te zetten. De wedstrijd zou eindigen in 5-1.

Door de overwinning bezet Schoonhoven nu een gedeelde 8e plaats met FC Maense en CVC Reeuwijk en kan het niet meer degraderen. Rohda ’76 lijkt de voornaamste kandidaat om samen met Hermandad rechtstreeks te degraderen. Met nog 2 wedstrijden te gaan bedraagt de achterstand van de Bodegravers 4 punten op Gouda en Victoria ’04. Deze ploegen lijken te moeten gaan uitmaken wie zich rechtstreeks handhaaft en wie veroordeeld wordt tot de nacompetitie.

Aan de top van de ranglijst heeft Soccer Boys uitstekende zaken gedaan en nam het een voorschot op het kampioenschap. Soccer Boys won zelf de lastige uitwedstrijd tegen VVOR en zag concurrent DCV met 2-2 gelijkspelen tegen PPSC. Door dit resultaat bedraagt de voorsprong van de Bleiswijkers nu 4 punten op DCV. Als Soccer Boys op 3 mei op eigen veld Victoria ’04 weet te verslaan, kan de kampioensvlag worden uitgehangen. A.s. dinsdag speelt Schoonhoven om de Rotterdam Rijnmond Cup. Op eigen veld ontvangt het 1e klasser Alexandria ’66.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Kruisselbrink, Kruiper, Zuurmond, Zwijnenburg, Berendsen (Van Elteren), Meijer, Overbeek, Hom (Adouby), Potuyt (Ruissen), Peltenburg.