Schoonhoven maakt het zichzelf onnodig moeilijk

Ameide 1

Schoonhoven 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

1 november 2014 15:00

IJpelaar, J.M.

In de uitwedstrijd tegen Ameide heeft Schoonhoven het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt. De ploeg van Wim Eilander kreeg vele kansen, maar trof slechts eenmaal het doel via Pieter Meijer. Dit doelpunt bleek uiteindelijk voldoende voor de 3 punten.

Met de 3 punten op zak van de wedstrijd tegen Peursum reisde Schoonhoven vol vertrouwen af naar Ameide. Voor het eerst dit seizoen moest een 2e overwinning op rij geboekt worden. Dit moest men nog altijd doen zonder topscoorder Rogier Peltenburg en Jan Willem Schep. Verder had Eilander de beschikking over een volledige selectie.

Al in de 2e minuut had Schoonhoven een 100% kans om de score te openen. De bal werd goed voorgegeven aan de linkerkant van het veld. Wim Overbeek had de bal voor het intikken, maar zijn inzet ging naast. Daarna was het de beurt aan de thuisploeg. Ameide kreeg in de eerste 10 minuten 2 riante mogelijkheden om de score te openen. De eerste keer redde Remi van Cappellen goed. De tweede mogelijkheid werd over het doel gelobt.

Nadat Schoonhoven was bijgekomen van deze kansen van Ameide was het Schoonhoven dat de bovenliggende partij was en Ameide terugdrong op eigen helft. Met name Wim Overbeek kreeg een aantal goede kansen om tot scoren te komen, maar tot aan de rust zou er niet gescoord worden door de Schoonhovenaren. Ameide kon niet meer gevaarlijk worden, waardoor er met een 0-0 stand gerust werd waar het ook al 5-2 had kunnen staan.

De 2e helft was slordig aan Schoonhovense zijde. De ploeg ging te geforceerd op zoek naar de openingstreffer, maar deed dit te onrustig. Toch vielen er weer twee grote kansen te noteren. Eerst was het spits Tim van der Bogert die geen kracht mee kon geven aan zijn schot en Pieter Meijer kopte een vrije kopkans voorlangs.

Een tegenvaller voor Wim Eilander was het uitvallen van aanvoerder Erik Zuurmond wegens een enkelblessure, maar nog geen minuut na de wissel kon hij juichen. Op aangeven van Rob Arbeider was het Pieter Meijer die nu wel het net wist te vinden met het hoofd. Een dik verdiende voorsprong, maar met nog 20 minuten te spelen was het billenknijpen.

Schoonhoven heeft nog niet de kwaliteiten om bij een voorsprong de wedstrijd uit te spelen en ging teveel de lange bal spelen. Het bracht bij Ameide het geloof in een puntje terug. Toch leek Schoonhoven makkelijk stand te houden. Tot de laatste minuut. Met een bal op de lat, was Ameide akelig dichtbij de gelijkmaker, maar Remi van Cappellen hield voor de 4e keer dit seizoen zijn doel schoon.

Zo won Schoonhoven verdiend van Ameide, maar wat maakte de ploeg het zichzelf lastig door niet de kansen af te maken. Door de overwinning ging Schoonhoven SC Everstein voorbij op de ranglijst en ziet men zichzelf nu terug op een gedeelde 3e plaats. Koploper Sleeuwijk maakte geen fout en won met 2-1 van SVW. Hierdoor won Sleeuwijk de 1e periode en verzekerde het zich van nacompetitievoetbal.

Volgende week staat er dus een heuse topper op het programma. Dan komt de kersverse periodekampioen Sleeuwijk op bezoek in de Zilverstad. Een lastige opgave, maar met 10 punten uit de laatste 4 wedstrijden heeft ook Schoonhoven laten zien bovenin mee te willen draaien in deze competitie.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort (Potuyt), Kruiper, Zuurmond (Hom), Arbeider, Berendsen, Zwijnenburg, Overbeek, Van der Bogert (Nagtegaal), Versluijs en Meijer.