Schoonhoven geeft VVAC geen kans

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

13 december 2014 14:30

Heijnen, R.W.

Met een klinkende 7-1 overwinning op VVAC heeft Schoonhoven uitstekende zaken gedaan. De topper Sleeuwijk-Altena werd afgelast, waardoor Schoonhoven de koppositie veroverde. Wim Overbeek was met 3 doelpunten de grote man, Rogier Peltenburg 2x, Marc Kruiper en Pieter Meijer zorgde voor de overige treffers.

Schoonhoven en Ottoland liggen op een steenworp afstand van elkaar, maar van een echte derby was geen sprake. Daarvoor ontbrak de historie tussen beide verenigingen. Ook in het veld zou het nooit een derby worden, want Schoonhoven was behoudens de eerste 10 minuten heer en meester op eigen veld. De gasten begonnen nog goed en hadden binnen 2 minuten op voorsprong kunnen komen. Bij een aanval was het eerst Remi van Cappellen die goed redding bracht en vervolgens werd tot 2 keer toe een bal van de lijn gehaald. De opluchting bij Schoonhoven was groot dat er niet direct tegen een achterstand werd aangekeken.

Na het stormachtige begin begon Schoonhoven het initiatief te nemen en zonder echt groots te voetballen zou het voor rust uitlopen tot een 3-0 voorsprong. Bij het eerste doelpunt was het Rogier Peltenburg die bij de eerste paal een voorzet van Pieter Meijer uitstekend afrondde. Een paar minuten later was er wederom een voorzet aan de linkerkant. Nu was het Wim Overbeek die binnenschoot. Wim Overbeek zorgde ook voor de derde treffer. Arie Versluijs kwam met een prachtige voorzet die door Overbeek op waarde werd geschat en keurig binnen werd gekopt. VVAC probeerde het wel, maar kon het de Schoonhovense defensie nooit echt lastig maken.

In de 2e helft was Schoonhoven gewaarschuwd, want 3 weken geleden werd er nog een 3-0 voorsprong weggegeven tegen Altena. Zover zou het niet komen. Toch was de schrik er toen de 3-1 werd aangetekend. Een knappe actie van Bert Koomans zorgde voor nieuw geloof bij VVAC. Lang zou dit niet duren, want Marc Kruiper bracht het verschil terug tot 3 doelpunten. Op aangeven van Kelvin Potuyt was het Kruiper die bij de 2e paal kon binnenschieten.

Na de 4-1 van Kruiper was het gedaan met het verzet van VVAC. De defensie van de gasten hield openhuis en met name Wim Overbeek was een plaag voor zijn directe tegenstanders. Schoonhoven zou nog uitlopen tot 7-1 via doelpunten van Peltenburg, Overbeek en Meijer. Kansen op een grotere scoren waren ruimschoots aanwezig, maar in de afronding ging mis. Wim Eilander zal tevreden zijn . Hij ziet zijn ploeg met de week groeien en met een 7-1 overwinning werd de goede vorm bevestigd. Een leuk detail deze wedstrijd was de invalbeurt van A-junior Julian van Schaik. De 17-jarige zoon van nieuwbakken voorzitter Paul van Schaik maakte een verdienstelijk debuut en het is duidelijk dat het met de toekomst van Schoonhoven wel goed zit.

Doordat de topper tussen Sleeuwijk en Altena werd afgelost is Schoonhoven de nieuwe koploper. Volgende zal blijken of Schoonhoven ook als ‘herbstmeister’ de winterstop ingaat. Dan moet het de wedstrijd uitspelen tegen Arkel. Met nog 41 minuten op de klok en een 1-1 stand zal dat nog een hele klus worden. Maar de zevenklapper zal het nodige vertrouwen geven.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort, Kruiper, Berendsen, Arbeider, Potuyt, Zwijnenburg (Van Schaik), Overbeek, Meijer (Hom), Versluijs, Peltenburg (Van der Bogert)