Schoonhoven wint knotsgek duel in Berkenwoude

Perkouw 1

Schoonhoven 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

28 februari 2015 14:30

Horssen, W. van

Schoonhoven heeft ook de lastige wedstrijd tegen Perkouw in winst weten om te zetten. Zoals altijd ging het niet zonder slag of stoot in Berkenwoude. Een 3-0 voorsprong bij rust was maar net genoeg voor de 3 punten. Perkouw kwam door twee strafschoppen in een tijdsbestek van 2 minuten volledig terug in de wedstrijd. Uiteindelijk bleef Schoonhoven rustig en ging het elftal van Wim Eilander alsnog met de winst huiswaarts.

Het was de 3e ontmoeting tussen Schoonhoven en Perkouw dit seizoen. In de thuiswedstrijd kwam Schoonhoven pas laat in de wedstrijd op gelijke hoogte en een 1-1 gelijkspel was dan ook het maximaal haalbare. In de 2e bekerronde was Perkouw op eigen veld met 3-1 te sterk. Schoonhoven was dus gewaarschuwd.

Ondanks de harde koude wind waren er veel Schoonhovenaren naar Berkenwoude gekomen om naar de derby te komen kijken. Zij zagen dat Jan Willem Schep was hersteld van zijn blessure en kon starten in de basis. Rob den Besten die Schep uitstekend had vervangen tegen Groot-Ammers, begon daarom op de bank. Verder stonden de zelfde spelers op het veld als tegen SC Everstein en Groot-Ammers.

De wedstrijd begon nerveus aan beide kanten. Schoonhoven had het initiatief, maar speelde slordig. In de 10e minuut viel er een grote kans te noteren voor Pieter Meijer. De aanvaller leek zelf te schrikken van de vrijheid die hij kreeg en zijn schot belandde op de vuisten van doelman Ensing. In de 20e minuut kwam Schoonhoven eigenlijk uit het niets op voorsprong. Rogier Peltenburg leek in een kansloze situatie te staan en probeerde met een lobballetje zijn tegenstander te verschalken. Deze kreeg de bal tegen zijn hand en de bal ging op de stip. Jan Willem Schep liet dit buitenkansje niet onbenut en schoot hard binnen.

Schoonhoven leek nog met het hoofd in de wolken want direct uit de tegenaanval werd bijna de gelijkmaker aangetekend. Het was spits Vrolijk die zich knap vrijspeelde en uithaalde, maar doelman Van Cappellen redde alert.  In de 28e minuut werd het 2-0 voor de Schoonhovenaren.  Pieter Meijer werd in het strafschopgebied aangespeeld door Wim Overbeek. Vanuit de draai vond Meijer de verre hoek en dit keer was het wel raak. Rogier Peltenburg leek de wedstrijd in de 44e minuut te beslissen door 3-0 te scoren. Zijn schot werd van richting veranderd, waardoor de doelman op het verkeerde been stond. Perkouw kwam er voetballend niet doorheen en werd voornamelijk bij corners gevaarlijk.

Met een 3-0 voorsprong leek de wedstrijd gespeeld, maar daar dacht de scheidsrechter toch echt anders over. In de 50e minuut zag hij als één van de weinigen op het goed bezochte sportcomplex ‘Over de Wetering’ een overtreding van Joost Hagoort. Alle commentaren van de Schoonhovenaren ten spijt. De elfmeter trap werd gewoon genomen en goed binnengeschoten door Adriaanse. 2 minuten later leek het duel uit de handen van Schoonhoven te glippen toen Adriaanse wederom mocht aanleggen vanaf elf meter. Dit keer was de beslissing van de scheidsrechter beter te begrijpen. Remi van Cappellen ging met te hoog been het duel aan. Ook deze penalty werd goed binnengeschoten.

Gelukkig bleef Schoonhoven het hoofd koel houden en 25 minuten voor tijd leek Rogier Peltenburg het duel definitief te beslissen, maar wederom was de scheidsrechter Schoonhoven niet gunstig gezind. De vlaggenist van Perkouw die met recht een ‘puntenpakker’ genoemd mag worden en inmiddels in wedstrijden tegen Schoonhoven een discutabele conduitestaat aan het opbouwen is zag Peltenburg buitenspel staan toen hij werd bediend door Arie Versluijs. Dat de grensrechter het in dit geval nog probeert door te vlaggen voor buitenspel is enigszins te begrijpen, maar dat de scheidsrechter er ook nog met open ogen intrapte was vreemd te noemen.  De treffer werd desalniettemin afgekeurd en de stand bleef op een gevaarlijke 3-2 staan.

Perkouw probeerde het nog wel met een slotakkoord, maar echt gevaarlijk werd het niet meer voor het doel van Remi van Cappellen. De opluchting bij Schoonhoven was groot na het laatste fluitsignaal. Het bezoek aan Berkenwoude heeft 3 punten opgeleverd en het totaal aantal punten werd op 35 gebracht. Met nog 10 wedstrijden te spelen heeft Schoonhoven nog maar 2 punten minder dan het totaal aantal punten in het vorige seizoen. Het levert tot nu toe een gedeelde eerste plaats op, want ook Altena deed goede zaken. Zij gingen in Gorinchem bij het lastige SVW op bezoek en wonnen met 3-1. Sleeuwijk bewees zichzelf een slechte dienst door met 2-0 onderuit te gaan bij laagvlieger. Hierdoor komen de Sleeuwijkers op 10 punten achterstand (met nog één wedstrijd tegoed). Concurrent Heukelum wist wel te winnen. Ze staan op 8 punten achterstand en nog een wedstrijd tegoed. Het blijft dus spannend bovenin.

Volgende week speelt Schoonhoven wederom een uitwedstrijd. Dan gaat het bezoek bij Hekkensluiter Peursum.  Hopelijk gaan de punten dan wederom mee naar de Zilverstad.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort, Kruiper, Schep (Den Besten), Arbeider, Potuyt, Zwijnenburg, Overbeek, Peltenburg, Versluijs (Nagtegaal) Meijer (Van der Bogert)