Schoonhoven moeizaam langs Peursum

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

7 maart 2015 15:00

Geerlings, A.M.

Schoonhoven heeft in Giessenburg met 4-0 van hekkensluiter Peursum gewonnen. Anders dan de uitslag doet vermoeden ging het zeker niet vanzelf. Schoonhoven worstelde lange tijd met het hobbelige veld en zichzelf. Uiteindelijk werd het kwaliteitsverschil toch nog uitgedrukt in 4 doelpunten. Jan Willem Schep, Hayo Nagtegaal, Pieter Meijer en Rogier Peltenburg waren de doelpuntenmakers.

De opdracht voor Schoonhoven was duidelijk. Er mocht geen averij opgelopen worden tegen Peursum. En hoewel de tegenstander slechts met 5 punten aan het duel begon, wist het op eigen veld wel Altena op een gelijkspel te houden. Schoonhoven was dus gewaarschuwd. Ten opzichte van de wedstrijd tegen Perkouw was er één wijziging in de basiself. Rob Arbeider kon vanwege een voetblessure niet aan de aftrap verschijnen. Zijn plaats werd ingenomen door Hayo Nagtegaal. Een unicum was de bank van Schoonhoven. Deze bestond volledig uit A-junioren, die allen verdienstelijk zouden invallen.  Hieruit blijkt wel dat het met de jeugdopleiding van Schoonhoven goed zit.

Alle wedstrijden voor Schoonhoven na de winterstop werden afgewerkt op kunstgras. Het was duidelijk dat de spelers weer aan het echte gras moesten wennen. Peursum legde daarbij een bewonderenswaardige portie vechtlust op de mat, waardoor Schoonhoven slecht aan voetballen toe kwam. Met name het Schoonhovense middenveld was zoekende, waardoor de verbinding tussen verdediging en aanval slecht was. Toch zou Schoonhoven na 20 minuten voetballen op een voorsprong komen.  Het was Jan Willem Schep die met zijn linkerbeen hard uithaalde van buiten de zestien. De keeper leek de bal te stoppen, maar via de vuisten van de doelman belandde de bal alsnog in het doel, 1-0.

Peursum kon hier aanvallend weinig tegenoverstellen. Één keer was de ploeg dicht bij de gelijkmaker. Een voorzet vanaf de zijkant van het veld werd bij de eerste paal net naast getikt. Verder stond de verdediging als zo vaak dit seizoen als een huis. Wim Overbeek kreeg nog twee goede kansen om de score voor rust te verdubbelen, maar beide keren kwam hij een teenlengte te kort om af te ronden. Zo bleef het  1-0 tot aan de rust.

Ook het begin van de tweede helft was slordig aan Schoonhovense kant en even hing er een gelijkmaker in de lucht. Peursum geloofde nog in haar kansen en troefde de Schoonhovenaren op inzet af. Lang zou het offensief niet duren van de thuisploeg, want Schoonhoven stelde in de 55e minuut orde op zaken. Rechtsback Joost Hagoort kwam door over de zijkant van het veld en gaf een goede voorzet af. Het was Hayo Nagtegaal die deze voorzet op waarde schatte en koelbloedig de 2-0 binnenschoot.

Na de 2-0 was het verzet gebroken van Peursum en zou Schoonhoven nog uitlopen naar 4-0. Pieter Meijer tekende voor zijn 9e seizoenstreffer en Rogier Peltenburg voor zijn 10e. Met de aanvallende impulsen lijkt het dus goed te zitten. De 4-0 overwinning betekent alweer de 11e zege van het seizoen en het puntenaantal werd daarmee op 38 gebracht. Met nog 9 wedstrijden te spelen is dat al één punt meer dan in het voorgaande seizoen behaald werd.  Met 47 doelpunten voor scoort de ploeg er ook lustig op los. Ter vergelijking. In het voorgaande seizoen werd 41 maal het doel gevonden.

Deze statistieken tonen aan dat Schoonhoven in goede vorm verkeerd en aan een uitstekend seizoen bezig is. Echter, de ploeg heeft nog niks gewonnen, want ook concurrent Altena verkeerd in blakende vorm. Zij wonnen hun wedstrijd afgetekend met 6-1 van de nummer 3 op de ranglijst SC Everstein. Heukelum deed slechte zaken in de strijd om het kampioenschap. In de derby tegen Asperen verspeelden zij 2 kostbare punten door met 4-4 gelijk te spelen. Heukelum moet daarom even pas op de plaats maken, maar zij zullen de strijd nog zeker niet opgeven.

Volgende week speelt Schoonhoven thuis tegen VV Asperen. Een lastige ploeg met een gevaarlijke aanval en een goede instelling. In de uitwedstrijd werd er 1-1 gelijkgespeeld. Daarnaast staat de topper tussen Altena en Heukelum op het programma.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort, Kruiper, Schep (Bakker), Zwijnenburg, Potuyt (J. Nagtegaal), H. Nagtegaal, Overbeek, Peltenburg, Versluijs (Omary) en Meijer.