Schoonhoven speelt zich snel naar zege

Schoonhoven 1

Ameide 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

21 maart 2015 15:00

Verstraten, C.P.A.H.

Net als in de wedstrijd tegen Asperen trok Schoonhoven de zege snel naar zich toe. Binnen 3 minuten was het Arie Versluijs die op aangeven van Wim Overbeek het net wist te vinden. Nadat Rogier Peltenburg Schoonhoven in de 20e minuut de stand op 2-0 bracht, was de wedstrijd eigenlijk al gespeeld. In de 2e helft waren het Wim Overbeek en Jan Willem Schep die de eindstand op 4-0 bepaalde.

Het is duidelijk dat Schoonhoven na de winterstop in meer dan uitstekende vorm verkeerd.  5 wedstrijden op rij werden gewonnen en alleen Perkouw kon het Schoonhoven echt lastig maken. Met het nodige vertrouwen begon Schoonhoven dan ook aan het duel met de nummer 12 van de ranglijst Ameide. Een tegenvaller voor Wim Eilander was het afhaken van Joost Hagoort. De routinier die dit seizoen terugkeerde op het oude nest kampte met een dijbeenblessure. Hagoort werd vervangen voor Rob Arbeider die juist terugkeerde na twee weken blessureleed.

Schoonhoven begon furieus aan het duel en liet er geen twijfel over bestaan dat de wedstrijd met Ameide gewonnen moest worden. Met name Wim Overbeek bleek een ware plaag voor zijn directe tegenstander. Het was dan ook geen verrassing dat het Overbeek was die aan de basis stond van de 1-0. Met een mooie schijnbeweging en een steekbal wist hij doorgelopen Arie Versluijs te bereiken. De jonge middenvelder wist hier raad mee en rondde beheerst af.

De Schoonhovense storm was nog niet geluwd en al snel volgden kansen op meer doelpunten. Marc Kruiper leek te scoren , maar zijn inzet van dichtbij ging naast. Pieter Meijer zag een kopbal uit de bovenhoek getikt worden. Wim Overbeek leek de 2-0 binnen te koppen, maar zijn bal stuitte terug via de lat. Uiteindelijk was het Rogier Peltenburg die in de rebound de trekker overhaalde.

Net als tegen Asperen een week eerder liet Schoonhoven na de 2-0 de touwtjes wat vieren. Het leverde in de slotfase nog twee grote mogelijkheden op voor de bezoekers.  Maar Remi  van Cappellen liet op zijn oude dag zien een zeer betrouwbare sluitpost te zijn.  Tot twee keer toe wist hij reddend op te treden.

Na de rust zou het eigenlijk nooit meer een wedstrijd worden. Even leek het erop dat Ameide terugkwam in de wedstrijd door te scoren. Maar dit werd in buitenspelpositie gedaan en de goal werd dan ook afgekeurd. In de 55e minuut was het Wim Overbeek die de overwinning definitief veilig stelde. Een kopbal van Marc Kuiper kon nog gekeerd worden, maar in de kluts die ontstond wist Overbeek de 3-0 binnen te schieten.

Ameide kon hier weinig tegenoverstellen en werd niet meer gevaarlijk. Ameide aanvaller Ton de Kruijk onderscheidde zich nog in slechte zin door twee gele kaarten te pakken waardoor hij met rood kon vertrekken. Tegen 10 man speelde Schoonhoven de wedstrijd rustig uit. Uit een strafschop zou nog de 4-0 vallen. Jan Willem Schep velde het vonnis vanaf 11-meter.  In de slotfase was er een bijzonder moment voor Emiel de Ruijter. De A1-junior kreeg een kwartier speeltijd van Wim Eilander en maakte hiermee zijn debuut in het 1e  elftal. Het was alweer de 6 A-junior die Eilander liet debuteren dit seizoen. Het toont aan dat het met de toekomst van Schoonhoven meer dan goed zit.

Zo gaf Schoonhoven een goed vervolg aan de indrukwekkende reeks na de winterstop. 6 wedstrijden werden gewonnen, 24 keer gescoord en slechts twee tegentreffer (2 penalties) geïncasseerd. Maar omdat Altena niet aan cadeautjes doet, blijft het ongemeen spannend tussen beide ploegen. Alle goede statistieken ten spijt. Volgende week start Schoonhoven gewoon weer op 0-0 en zal het weer vol aan de bak moeten om 3 punten te halen. Het gaat dan op bezoek bij Sleeuwijk. De ploeg van Philip de Haan wist beslag te leggen op de 1e periode, maar heeft het de laatste weken lastig. Zij zullen uit deze negatieve spiraal willen komen om zo weer in een goede vorm van de nacompetitie te komen. Een lastige wedstrijd dus voor Schoonhoven.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Arbeider, M. Kruiper, Schep, Zwijnenburg, Potuyt (T. Kruiper), Nagtegaal, Overbeek, Peltenburg, Versluijs (De Ruijter),  Meijer (Van der Bogert)