Topper Schoonhoven – Altena blijf onbeslist

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

11 april 2015 15:00

Ketterij, M. van de

De titelstrijd tussen Schoonhoven en Altena blijft ongemeen spannend. In de rechtstreekse confrontatie gaven beide ploegen elkaar weinig toe. De wedstrijd eindigde dan ook zoals hij begon, met een 0-0 stand. Door dit resultaat houdt Schoonhoven de kampioenskansen in eigen hand, maar blijft de marge klein.

De wedstrijd tussen de nummer 1 en 2 van de ranglijst was er één waar beide verenigingen lang naar uit hebben gekeken. De grote vraag bij Schoonhoven was of het elftal het gat kon vergroten naar 4 punten om zo in een zetel richting het kampioenschap te gaan. Maar bij verlies zou het wel eens over kunnen zijn geweest. Met recht een ‘6-punten’ wedstrijd dus. Ook de voetballiefhebber zag in dat het wel eens een cruciaal duel kon worden en trok dan ook in grote getale richting Sportpak ‘Het Hofland’. Zo’n 700 mensen waren aandachtig toeschouwer van de strijd tussen Schoonhoven – Altena.

Dat de druk begint toe te nemen bij de Schoonhovenaren was goed merkbaar in het eerste deel van de wedstrijd. Één van de kenmerken van de ploeg van Wim Eilander is het sterke begin aan wedstrijden waar vaak al het verschil wordt gemaakt. Dit keer waren de rollen omgedraaid. Schoonhoven begon nerveus en het was Altena dat de bovenliggende partij was. De bezoekers kregen in deze fase dan ook de kansen om op voorsprong te komen. Een kopbal ging naast en een schot spatte uiteen op de lat. Echter, de Schoonhovense defensie wist een doelpunt te voorkomen en na een half uur voetballen kreeg Schoonhoven iets meer grip op de tegenstander. Een tegenvaller was het uitvallen van Wim Overbeek. De rappe rechtsbuiten moest zich met een knieblessure laten vervangen. Tot aan de rust zouden grote kansen uitblijven en gingen beide ploegen aan de thee met een 0-0 stand en hier was vooral Schoonhoven niet ongelukkig mee.

In de 2e helft had Schoonhoven meer de controle over de wedstrijd. Altena wist geen noemenswaardig gevaar meer te stichten. Schoonhoven kreeg wel een paar mogelijkheden, maar echt in gevaar kwam de Nieuwendijkse doelman nooit. Één keer dacht men bij Schoonhoven aan een penalty toen Hayo Nagtegaal gevloerd werd, maar het vergrijp was te licht voor een penalty. Pieter Meijer kreeg ook een nog een mogelijkheid om de ban te breken, maar Meijer rekende niet op een voorzet en kon de bal slechts licht aanraken, waardoor ook dat gevaar onschadelijk werd gemaakt. Halverwege de 2e helft mocht Schoonhoven niet ongelukkig zijn met de scheidsrechter. De arbiter leek na een snel genomen vrije trap door te laten spelen, maar floot alsnog af. De Altena aanvaller die wist te scoren, rende daardoor tevergeefs juichend over het veld.

Zo bleef de topper onbeslist en uiteindelijk op basis van de gehele wedstrijd konden beide ploegen daarmee tevreden zijn. Een duidelijk sterker Altena in de 1e helft en een gevaarlijker Schoonhoven in de 2e helft. Door het gelijke spel blijft Schoonhoven koploper. Nog vier wedstrijden is Schoonhoven verwijderd van het kampioenschap, maar een misstap kan het zich niet veroorloven. Altena zal de druk blijven opvoeren. Een zinderend slot van de competitie kan dan ook verwacht worden. Volgende week gaat Schoonhoven op bezoek bij VVAC in Ottoland. De thuiswedstrijd werd met 7-1 gewonnen. Zo makkelijk zal het dit keer niet gaan. De Ottolanders verkeren in goede vorm en hebben inmiddels de 3e plaats ingenomen in de 3e periode. Zij zullen ongetwijfeld voor een stunt willen zorgen. Voor Altena staat er een thuiswedstrijd tegen Sleeuwijk op het programma.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort, Kruiper, Schep, Arbeider, Potuyt (Den Besten), Zwijnenburg (J. Nagtegaal), Overbeek (Bojada), H. Nagtegaal, Versluijs en Meijer.