Schoonhoven wint 2e periode en herovert koppositie

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

4 april 2015 14:30

Cakir, B.

Door een 5-1 overwinning op Herovina in Herwijnen heeft Schoonhoven beslag gelegd op de 2e periode en de koppositie herovert. Mart Zwijnenburg, Mark Kruiper, Kelvin Potuyt (2x) en Pieter Meijer waren de doelpuntenmakers. Schoonhoven kan zich nu gaan opmaken voor de absolute kraker tegen Altena.

Bij aankomst werd al snel duidelijk dat goed voetballen schier onmogelijk was. Het veld van Herovina verkeerde in slechte staat. Bovendien waren Jan Willem Schep en Rogier Peltenburg niet van de partij. Het was dan ook de vraag hoe Schoonhoven hier mee om zou gaan.  Binnen 3 minuten gaf Schoonhoven hier het antwoord op. Schoonhoven begon met zelfvertrouwen aan het duel en via een snelle uitval was het Mart Zwijnenburg die de 1-0 liet aantekenen. Een paar minuten later leek Pieter Meijer Schoonhoven al naar een comfortabele 2-0 te koppen. Echter de bal werd op of achter de doellijn weggekopt. Zowel  de grensrechter als scheidsrechter oordeelde dat de bal de doellijn niet had gepasseerd. Zo bleef het bij 1-0.

Niet veel later kreeg Schoonhoven de deksel op haar neus. Bij een uitval van de thuisploeg werd een voorzet ongelukkig door Kelvin Potuyt in eigen doel gekopt. Schoonhoven stelde snel orde op zaken want direct na de aftrap was het Mark Kruiper die Schoonhoven in de 11e minuut weer op voorsprong bracht. Schoonhoven  bleef aandringen en het was wachten op een 3e treffer. Deze zou er in de 22e minuut komen. Kelvin Potuyt kreeg een afgeslagen bal voor zijn voeten en schoot doeltreffend raak. Zo zat Schoonhoven al snel op rozen.

De 3-1 voorsprong maakte Schoonhoven gemakzuchtig en het spel zakte naar een bedenkelijk niveau. Schoonhoven miste de drive om echt door te drukken en liet Herovina geloven dat er misschien toch iets meer te halen was deze wedstrijd. In de slotfase van de eerste helft leverde dit nog een goede kans op voor Herovina, maar een schot ging voorlangs. Zo bleef het tot aan de rust bij een 3-1 voorsprong.

In de 2e helft werd het spel van Schoonhoven er niet beter op. Herovina kreeg direct in het begin van het 2e bedrijf een goede kans, maar een voorzet kon niet goed gecontroleerd worden door de spits en zo werd het een eenvoudige prooi van doelman van Remi van Cappellen. Al snel nam Schoonhoven het initiatief weer over, maar van goed voetbal was geen sprake. De 4-1 zou volgen in de 55e minuut. Hayo Nagtegaal werd diep gestuurd en legde de bal af op Pieter Meijer. Voor de linkerspits was het vervolgens een koud kunstje de bal in het lege doel te schieten. Het doelpunt het een sterk luchtje van buitenspel, maar de scheidsrechter negeerde het vlagsignaal van zijn assistent.

Na de treffer van Meijer was het duel gespeeld. Het was bewonderenswaardig dat Herovina niet opgaf, maar spannend zou het nooit meer worden. Van Cappellen onderscheidde zich nog in goede zin door in een één tegen één duel sterk op te treden. Daartegenover stond een groter misser van Wim Overbeek. De buitenspeler kon de bal in leeg doel schieten, maar schoot over. De 5-1 zou uiteindelijk in de slotfase nog vallen. Na een overtreding in de zestienmeter was het Kelvin Potuyt die mocht aanleggen vanaf 11 meter. Potuyt schoot goed binnen. Zo werd het 5-1 in een vooraf toch lastige ingeschatte wedstrijd.

Trainer Wim Eilander zal tevreden zijn dat zijn ploeg ook in deze wedstrijd weer vijf maal het doel wist te vinden. Het spel zal hem minder bekoord hebben, maar zoals gezegd waren de omstandigheden voor goed voetbal alles behalve ideaal. Door de overwinning verzekerde Schoonhoven zich van het spelen van nacompetitie. Echter, al snel na de wedstrijd ging het vizier naar volgende week. Want het winnen van de 2e periode is zeer welkom, maar het doel dit jaar is groter.

Volgende week staat de absolute kraker van dit jaar op het programma. Dan komt de nummer 2 van de ranglijst, Altena, op bezoek. Het verschil op de ranglijst bedraagt met nog 5 wedstrijden te spelen slechts 1 punt in het voordeel van Schoonhoven. Een overwinning brengt Schoonhoven een stap dichterbij het kampioenschap, maar bij verlies moet het plaatsnemen in de wachtkamer. In ieder geval een fantastische affiche.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Hagoort, Kruiper, Den Besten, Arbeider (Kruijsselbrink), Potuyt, Zwijnenburg, Overbeek (Jongbloed), Nagtegaal, Versluijs (Van der Bogert) en Meijer