Opnieuw een zege voor effectief Schoonhoven 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

5 maart 2016 14:00

Witte, M.M. de

Na de zeges op ’s-Gravendeel en Swift Boys wist VVS ook voor de derde keer op rij te winnen. In Capelle a/d IJssel won VVS de lastige uitwedstrijd tegen SVS met 2-4. Voor VVS wisten Rogier Peltenburg, Willem Paul v/d Heijden (2x) en Pieter Meijer het net te vinden. VVS wist helaas niet over Sparta AV heen te gaan op de ranglijst en blijft staan op plaats acht met 7 punten voor op nummer negen EBOH.

Na de twee eerdere zeges was er voldoende vertrouwen om een positief resultaat te behalen tegen een sterk SVS. De ploeg van trainer Wout Ooms heeft zich in de top van klassement weten te spelen en bezette de derde plaats achter koploper ZBC’97 en nummer twee VVOR. Een lastige wedstrijd dus, zeker omdat VVS nog niet wist te winnen van een ploeg die boven de zilverstedelingen op de ranglijst staan. Trainer Wim Eilander moest het stellen zonder zijn aanvoerder Kelvin Potuyt. Potuyt raakte in de wedstrijd tegen Swift Boys geblesseerd en was niet fit genoeg voor de wedstrijd tegen SVS. Ook Rob Arbeider is nog steeds niet hersteld van een hardnekkige liesblessure.

De beginfase van de wedstrijd was overduidelijk voor SVS. Verrassend genoeg stond het na 10 minuten spelen toch 0-2 voor VVS. SVS zocht vanaf minuut één direct de aanval en dat resulteerde na 2 minuten spelen al bijna in een voorsprong. Hier had wel VVS doelman Sjef van Vugt voor nodig die een terugspeelbal zo in de voeten van de SVS spits speelde. Gelukkig wist Van Vugt zijn fout direct goed te maken met een uitstekende redding. Na 7 minuten spelen wist VVS op 0-1 te komen. Voorafgaand aan de 0-1 was er een handsbal van de keeper die met zijn uittrap volgens de scheidsrechter buiten het zestienmeter gebied kwam. De door Willem Paul v/d Heijden genomen vrije trap belandde via de muur op de lat. De daarop volgende corner werd door v/d Heijden perfect op het hoofd van Rogier Peltenburg getrapt die de bal vervolgens achter de SVS doelman kopte. Niet veel later kwam VVS zelfs op een 0-2 voorsprong. Een te korte terugspeelbal werd in het zestienmeter gebied opgepikt door Farouk el Kadiri die daarna Moustafa el Hassouni wist te bereiken. El Hassouni wist de bal vervolgens naar de geheel vrijstaande v/d Heijden te spelen die de bal daarna in het dak van het doel schoot. Na 10 minuten spelen had VVS dus een comfortabele voorsprong. Het zou echter niet lang duren voordat SVS de aansluitings treffer wist te maken. Na 15 minuten spelen werd een mooie aanval uiteindelijk simpel afgerond en was het verschil nog maar één doelpunt. In de gehele eerste helft was SVS de bovenliggende partij en wist het met goed voetbal verschillende mogelijkheden te creëren. De Capellenaren wisten echter niet meer tot scoren te komen in de eerste helft. Geheel tegen de verhouding in was het VVS wat wel wist te scoren. In de 45e minuut was het opnieuw Willem Paul v/d Heijden die een VVS aanval afrondde en zijn ploeg daarmee een 1-3 voorsprong bezorgde wat ook tevens de ruststand was.

In de tweede helft veranderde er niets aan het spelbeeld. SVS was de betere ploeg en bleef aandringen op het doel van VVS. VVS beperkte zich vooral tot het verdedigen van de voorsprong en kon aanvallend niets uitrichten. Na een kwartier spelen was er bijna de 2-3. Een goed lopende aanval werd uiteindelijk niet afgerond door de SVS middenvelder die oog in oog met Van Vugt de bal aan de verkeerde kant van de paal schoot. Na 65 minuten spelen had VVS een fikse tegenvaller te verwerken. Bij een doeltrap raakte Van Vugt dusdanig geblesseerd dat hij vervangen moest worden voor Leon Elbertse. De 37 jarige doelman, die normaal zijn wedstrijden in het 7e van VVS speelt, maakte daarmee na jaren zijn rentree in het eerste elftal. Elbertse zou later op dag ook nog met het 7e elftal spelen tegen SVS 8. Het optreden van Elbertse had trouwens ook van korte duur kunnen zijn. In de 72e minuut veroorzaakte hij namelijk een strafschop na een tekort gespeelde terugspeelbal en mocht hij van geluk spreken dat de scheidsrechter het slechts met een gele kaart afdeed. De strafschop werd vervolgens perfect binnen geschoten door de SVS spits. Vlak voor de 2-3 had VVS de wedstrijd eigenlijk al wel moeten beslissen. Het was aanvaller Moustafa El Hassouni die alleen op de SVS doelman af kon maar hij faalde in de afronding en hield daarmee SVS in leven. Na de 2-3 bleef SVS druk uitoefenen op de VVS defensie maar deze hield uiteindelijk stand tot het einde van de wedstrijd. Het was VVS wat zelfs nog wist te scoren en daarmee de wedstrijd definitief besliste. In de 90eminuut was het Pieter Meijer die geheel vrijstaand, een door Willem Paul v/d Heijden genomen corner, achter de SVS doelman wist te koppen en daarmee de eindstand op 2-4 bepaalde. Een mooie overwinning dus voor VVS maar zoals de uitslag wel doet vermoeden waren de Schoonhovenaren niet de betere ploeg op het veld. Maar zoals wel vaker in het voetbal wint niet altijd de beste ploeg en draait het uiteindelijk om het maken van doelpunten. Daarin was VVS afgelopen zaterdag zeer effectief en kon het daardoor drie belangrijke punten bijschrijven.

Ondanks de overwinning wist VVS niet te stijgen op de ranglijst en blijft het op een achtste plaats staan op de ranglijst met 1 punt achter op Sparta AV. Wel heeft VVS een voorsprong van 7 punten op EBOH, ’s-Gravendeel en YVV De Zwervers. Volgende week speelt VVS een thuis wedstrijd tegen EBOH uit Dordrecht. De uitwedstrijd werd door VVS met 1-3 gewonnen en hopelijk weet VVS de goede lijn van de laatste weken door te trekken met opnieuw een overwinning. De wedstrijd wordt gespeeld op Sportpark Het Hofland en begint om 15.00 uur.

Opstelling: Van Vugt (Elbertse), Teunissen (Van Arkel), Kruiper, J. Nagtegaal, H. Nagtegaal, Versluis, El Kadiri (Jongbloed), Meijer, v/d Heijden, Peltenburg, El Hassouni.