Schoonhoven alleen aan kop in 3e periode na zege op LSVV’70

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

8 april 2017 15:00

Visser, A.G.

Door een overwinning op LSVV’70 en het gelijk spel van CVC Reeuwijk tegen Lugdunum is VVS alleen koploper in de strijd om de 3e periode. Op eigen veld werden de Leidse studenten met 2-1 verslagen. De doelpunten van VVS werden gemaakt door Arie Versluis en Juliën Buijs.

Afgelopen zaterdag stond er voor VVS een thuiswedstrijd op het programma. De tegenstander was LSVV’70. De club uit Leiden bestaat voornamelijk uit studenten en spelers die het spelletje voetbal willen combineren met gezelligheid. Het is wekelijks wel de vraag welke spelers er op het veld staan waardoor het lastig in te schatten is wat nu echt de kwaliteit van de ploeg is. De ploeg van speler/trainer Freek Jansen wisselt goede resultaten af met slechte resultaten. Omdat het zo wisselvallig is, bivakkeert de ploeg al het hele seizoen op de plaatsen onderin op de ranglijst. De Leidenaren staan nu op een nacompetitieplek maar ze zullen er alles aan doen om rechtstreeks lijfsbehoud te bewerkstelligen. In het eerste duel tussen VVS en LSVV’70 werd er met 1-1 gelijkgespeeld en daar mocht VVS heel blij mee zijn. Pas in de blessuretijd wist VVS de gelijkmaker te forceren via een rake kopbal van Julian van Schaik.

Trainer Wim Eilander moest flink wat sleutelen aan zijn elftal. Julian van Schaik (blessure), Amin Karroum (blessure), Nabil Belali (blessure) en aanvoerder Rogier Peltenburg (cursus op werk) konden niet aan de aftrap verschijnen. Overigens was Peltenburg de tweede helft wel beschikbaar voor de Schoonhovenaren. A-junior Walter van Maurik mocht door alle afwezigen rekenen op een basisplaats. Robin van Elteren nam de plaats in van Peltenburg en ook Rob Arbeider mocht weer zijn opwachting maken in de basis elf.

VVS zit in een flow en behaald na de winterstop goede resultaten. Als je een stand op zou maken met alleen wedstrijden na de winterstop, dan zou VVS aan koploper zijn. Door de goede resultaten staat VVS aan kop in de strijd om de 3e periodetitel. VVS kon de goede reeks doorzetten met een overwinning op LSVV’70. Het wist in ieder geval dat het een lastige wedstrijd zou worden. De Leidenaren beschikken namelijk over een fysiek sterke ploeg en hebben ook een aantal goede voetballers in het elftal lopen waaronder Neal Petersen die in het verleden nog twee seizoenen voor FC Groningen speelde en Freek Janssen die voor NAC Breda en De Graafschap uitkwam. In de eerste helft waren beide ploegen gelijkwaardig aan elkaar. Het was lastig voetballen omdat het veld erg hard was waardoor goed combinatie voetbal niet mogelijk was. VVS speelde slordig in de beginfase en had duidelijk moeite met de fysieke gesteldheid van de tegenstander. Ook passes kwamen niet goed aan en er werd te veel de lange bal gezocht. Toch was de eerste kans van de wedstrijd voor VVS. Het was aanvaller Robin van Elteren die met een lob probeerde om LSVV’70 doelman Dammes Waasdorp te verschalken. Helaas ging zijn poging naast het doel en bleef de stand gelijk. Kort na de kans van Van Elteren kreeg LSVV’70 een mogelijkheid om de score te openen. Gelukkig voor VVS-doelman Sjef van Vugt ging het schot van buiten het zestienmeter gebied over het doel heen. In het restant van de eerste helft bleef het spel gelijk op gaan zonder dat er kansen gecreëerd werden. Het was dan ook niet verrassend dat beide ploegen met een 0-0 stand de kleedkamer op konden zoeken.

Na rust veranderde er niet veel aan het spelbeeld. Beide trainers brachten na ongeveer 15 minuten spelers nieuwe spelers in het veld. Bij VVS werden Walter van Maurik en Shahram Omary vervangen door Rogier Peltenburg en Redouan Addaudy. VVS-trainer Wim Eilander wilde met de twee wissels iets forceren en dat zou uiteindelijk in het restant van de tweede helft ook zijn uitwerking hebben. In de laatste 20 minuten spelen kon VVS wat meer aandringen op het doel van LSVV’70 met als resultaat de 1-0. In de 76e minuut was het Robin van Elteren die met een mooie pass aanvoerder Arie Versluis wist te bereiken. Versluis controleerde de bal op de borst om de bal daarna langs de LSVV’70 doelman te schieten. De openingstreffer werkte bevrijdend voor de zilverstedelingen want niet veel later wist het opnieuw te scoren. In de 79e minuut werd Rogier Peltenburg met een mooie steekpass vrij voor de keeper gezet. Peltenburg legde de bal vervolgens af op de mee opgekomen Juliën Buijs die de bal uiteindelijk achter de doelman wist te schieten. Daarmee nam VVS een comfortabele 2-0 voorsprong. Na de 2-0 probeerde LSVV’70 om een snelle aansluitingstreffer te maken. Deze kwam er ook, maar pas in de 90e minuut. In de resterende minuten probeerden de Leidenaren met man en macht om nog een gelijkmaker te maken maar deze kwam er niet meer waardoor VVS opnieuw een belangrijke overwinning boekte. Door het gelijke spel van CVC Reeuwijk tegen koploper Lugdunum is VVS nu alleen koploper in de 3e periode. Met 13 punten uit 5 wedstrijden gaat VVS aan kop. Gevolgd door CVC Reeuwijk op 2 punten en Zwammerdam en BSC’68 op 3 punten.

Volgende week wordt er niet gevoetbald door VVS. Over twee weken wacht een mooie uitwedstrijd tegen CVC Reeuwijk. In Reeuwijk kan VVS goede zakendoen als het weet te winnen. Uiteraard zullen we de punten niet cadeau krijgen omdat de Reeuwijkers ook hun kans ruiken om aan het einde van het seizoen nog om promotie te spelen in de nacompetitie. Het beloofd in ieder geval een mooie en spannende wedstrijd te worden. De wedstrijd wordt gespeeld op zaterdag 22 april om 14.30 uur op Sportpark Groene Zoom in Reeuwijk.

Opstelling VVS: Van Vugt, Van Arkel, Arbeider, Kruiper, Teunissen, Berendsen, Omary (Peltenburg), Van Maurik (Addaudy), Van Elteren, Versluis, Buijs (Vrijman).