5e heeft geen kind aan Bergambacht

Paul Hom (schot)

Mannen zaterdag, 5, 7e klasse 07

15 oktober 2016 13:00

Met 9 uit 3 begon Schoonhoven als de te kloppen ploeg aan de derby tegen Bergambacht. Vorig seizoen werd er twee keer verloren tegen de zwart-blauwe buurman, dus wist de ploeg dat ze aan de bak moesten. Wegens blessures en vakanties werden er enkele krachten uit het 6e ingevlogen welke uitstekend werk leverden.

Schoonhoven had binnen een minuut op voorsprong kunnen staan. Gastspeler Tim was het eindstation van een vlot lopende aanval maar trof de Bergambachtse sluitpost op zijn weg. Uiteindelijk viel de 1-0 alsnog snel. Opnieuw vond Schoonhoven vanuit de combinatie de diepgaande mensen. Jesper trok vanaf links naar binnen en was niet zelfzuchtig. Hij schoof de bal voor en bood Paul een niet-te-missen intikker. Kort naarna viel de fraaie 2-0. Robert kreeg op een meter of 25 van de goal veel ruimte en aarzelde niet. Zijn schot plofte in de kruising.

In de minuten die volgden werd Schoonhoven slordiger en ging de ploeg achteruit lopen. De ruimtes tussen de linies werden groter en Bergambacht ging voor zijn laatste kans. De gasten waren enkele malen dicht bij de aansluitingstreffer. Ze troffen zelfs de lat na een slechte hervatting van doelman Kevin. Gelukkig zorgde een Schoonhovense counter nog voor rust voor de beslissing. Paul werd diep gestuurd en werd zwaar gehinderd door de keeper. De scheidsrechter liet echter doorspelen waarna de bal op de hand van een verdediger eindigde: penalty. Arco vond feilloos de vrije hoek. 3-0.

Na rust was de concentratie van Schoonhoven lange tijd verdwenen. Vele aanvallen stierven in schoonheid omdat te veel mensen te graag de beslissende pass wilden geven. Zo'n poging, een matige lange bal van achteruit, werd door Tim toch tot doelpunt gepromoveerd doordat een Bergambachtse verdediger zijn keeper niet zag komen en vice versa. Niet veel later was er dan eindelijk een lange bal van een verdediger die wél perfect was afgemeten. Niet een medespeler was het eindstation, maar het doel van de tegenstander. Net over de middenlijn kreeg Osin de bal, waarna hij niet aarzelde en met een lange boogbal de ruimte achter de keeper vond. Een doelpunt dat hij zonder twijfel niet snel nog eens zal maken. 5-0.

In het laatste kwartier trof Schoonhoven nog tweemaal doel. Tim verzorgde een assist op Paul en Robert zette Tim met een splijtende steekpass alleen voor de keeper. Aan de andere kant hield Kevin met een heerlijke duik zijn doel schoon. Bij 7-0 was het genoeg geweest en was de kwelling voor Bergambacht voorbij.

Een onverwacht makkelijke overwinning dus. Nummer twee Perkouw wist niet te winnen en dus staat het 5e na vier wedstrijden alleen aan kop. Volgende week staat de bekerwedstrijd tegen de dienders van Hermandad op het programma.