5e recht de rug

Paul Hom (schot)

Mannen zaterdag, 5, 7e klasse 07

8 februari 2017 19:30

Na een dramatische januarimaand heeft Schoonhoven 5e de rug weten te rechten in de derby tegen Perkouw. Nadat de ploeg zonder puntverlies de winterstop inging, ging het de afgelopen weken helemaal mis tegen achtereenvolgens Gouda, Spirit en Steeds Hooger (beker). Afgelopen woensdagavond wist het team zich in Berkenwoude te revancheren.

Met nul punten uit drie wedstrijden in de tas was Perkouw alles behalve de gedroomde tegenstander om de draad weer op te pakken. De ploeg liet enkele maanden geleden in Schoonhoven zien met fysiek spel en hard werken prima in staat te zijn de Schoonhovense aanvalsmachine te ontregelen. Destijds pakte Schoonhoven in extremis de drie punten. Woensdagavond leek het opnieuw een zeer zware opdracht te worden toen Perkouw na drie minuten al op een 1-0 voorsprong kwam. Een afgeslagen bal kwam terecht bij de nummer 10 van Perkouw. Met een afgemeten voorzet werd de spits bereikt die niet aarzelde en Kevin met een droge schuiver verschalkte. Schoonhoven stond te slapen en kon dus aan de bak.

Anders dan de afgelopen weken was Schoonhoven, op de openingsfase na, wel in staat verzorgd voetbal te spelen. Het ontbrak echter een tijd lang aan het geduld om ook in de eindfase te kiezen voor de makkelijke oplossing. Te vaak werd met lange ballen de aanwezige ruimte achter de verdediging van Perkouw gezocht. De keren dat Schoonhoven de bal van voet tot voet liet gaan werd het ook meteen gevaarlijk. Dit resulteerde halverwege de eerste helft in de gelijkmaker. Een prima voorzet van Arjan werd op waarde geschat door Corneille. 1-1. Perkouw kwam nauwelijks nog over de middenlijn maar wist tot aan de rust de schade te beperken.

Schoonhoven wist waar het aan schortte en sprak in de rust af langer het geduld te bewaren, het tempo hoog te houden en te vertrouwen op het scorende vermogen. Enkele minuten na rust betaalde dit zich al uit. Een voorzet van Kevin kwam voor de voeten van Paul terecht. Zoals wel vaker dit seizoen promoveerde hij de kans tot doelpunt. 1-2. Kort na het doelpunt vielen centrale verdedigers Osin en Stefan uit, waardoor Mark genoodzaakt was de formatie om te gooien. Wellicht dat het hierdoor wat langer duurde voordat Schoonhoven het duel wist te beslissen.

Uiteindelijk gooide Arjan (op aangeven van Koen) en opnieuw Paul (fijne assist Jesper) het duel definitief in het slot. Daarmee was het 5e de eerste Schoonhovense ploeg die deze week wist te winnen in Berkenwoude. Het team schudde een slecht begin van 2017 van zich af en heeft de titelkansen weer volledig in eigen hand. Ruimte voor misstappen is er niet, dus zal er aanstaande zaterdag tegen SVS gewonnen moeten worden om Spirit en Gouda van zich af te houden.