Schoonhoven 1 - Perkouw 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

8 oktober 2011 15:00

Fonseca, O.A

Schoonhoven in derby te sterk voor Perkouw

Schoonhoven heeft de derby tegen Perkouw overtuigend met 3-0 gewonnen. Op een goed gevuld sportpark ‘Het Hofland’ was Willem Paul van der Heijden met 3 treffers de grote man voor Schoonhoven. Door de overwinning is Schoonhoven opgeklommen naar de 4e plaats op de ranglijst.

In wedstrijden tegen Schoonhoven kan Perkouw altijd wat extra’s brengen. Bovendien waren de resultaten van de Geel/Zwarten de laatste weken goed. Schoonhoven wist dus dat het alles uit de kast moest halen om een goede uitslag neer te zetten. Onder aanvoering van de van een blessure teruggekeerde Jouk Pols had Schoonhoven die boodschap goed begrepen en heeft het Perkouw geen enkel moment de indruk gegeven dat er wat te halen viel in de Zilverstad.

Schoonhoven werd al vroeg in de wedstrijd in het zadel geholpen door keeper Peter Duran. De doorgaans zo betrouwbare doelman van Perkouw had waarschijnlijk een black-out toen hij een terugspeelbal in de handen pakte. Een indirecte vrije trap op 3 meter van het doel was het gevolg. Willem Paul van der Heijden wist wel raad met dit buitenkansje en schoot Schoonhoven in de 3e minuut naar een 1-0 voorsprong.

Schoonhoven bleef daarna de betere ploeg, al was het oppassen voor het spitsenduo Mudde/ Adriaanse. Eén keer was Perkouw dicht bij de gelijkmaker. Het was aanvoerder Erik Zuurmond die op het gladde veld weggleed en zo een onbedoeld Perkouw de kans gaf gelijk te maken. Tot opluchting van Schoonhoven ging deze kans verloren en bleef de voorsprong behouden.

In de 30e minuut van de wedstrijd wist Schoonhoven de score uit te breiden. Mike Ketelaar, die een goede eerste helft speelde, wist met een snelle dribbel 2 tegenstanders te passeren. Bij de 3e tegenstander werd hij onreglementair gestopt in het strafschopgebied en de scheidsrechter kon niks anders doen dan de bal op de stip te leggen. Het was wederom Willem Paul van der Heijden die de klus klaarde en hij schoot de bal hard achter de kansloze Duran, 2-0.

De tweede helft was rommelig. Perkouw probeerde met extra aanvallers en lange ballen een doelpunt te forceren, maar hierin slaagde het niet. Elgar Mudde was met harde knal van 20 meter afstand het dichtst bij een treffer, maar zijn schot spatte uiteen op de paal. Door het uitvallen van de sterk spelende middenvelders Jouk Pols en Nabil Belali, werden de ruimtes op het middenveld te groot en ging Schoonhoven meer op de counter voetballen. Dit had al lang de definitieve beslissing moeten opleveren, maar een aantal grote kansen werden slecht uitgespeeld.

Zo bleef Perkouw in de wedstrijd, maar de overwinning van Schoonhoven kwam niet in gevaar. Zeker niet toen Perkouw een kwartier voor tijd met 10 man kwam te staan. De scheidsrechter die moeite had de wedstrijd onder controle te houden toonde Perkouwenaar Mart Zwijnenburg een 2e gele kaart na een onschuldige overtreding. Na de rode kaart werden de ruimtes voor Schoonhoven nog groter en was het uiteindelijk Willem Paul van der Heijden die in de 88e minuut met zijn 3e treffer de wedstrijd definitief besliste. Het was wederom Mike Ketelaar die binnen het strafschopgebied werd gevloerd en de strafschop werd door Van der Heijden goed binnengeschoten. Na de strafschop verloor Perkouw nog een speler door een rode kaart. De scheidsrechter was de opmerkingen aan zijn adres zat en toonde een Perkouw speler een 2e gele kaart voor praten.

Zo eindigde deze editie tussen Schoonhoven en Perkouw in een verdiende 3-0 overwinning voor Schoonhoven. Een belangrijke overwinning, want bij een nederlaag had Schoonhoven pas op de plaats moeten maken. Door de overwinning houdt het elftal van Bert Potuyt de koplopers in het vizier. Volgende week staat een bezoek bij het nog ongeslagen Soccer Boys op het programma. De ploeg uit Bleiswijk staat op een 2e plaats, met 3 punten achterstand op koploper CVC Reeuwijk. Soccer Boys speelde wel een wedstrijd minder, want het zag de wedstrijd tegen Rohda ’76 worden afgelast.

Opstelling Schoonhoven: Sjef van Vugt, Surija Nandagopal, Erik Zuurmond, Deef Vermeulen, Robin Heijkoop, Jouk Pols (Kenneth Wijngaarden), Nabil Belali (Gerben Ruissen), Pieter Meijer, Mike Ketelaar, Willem Paul van der Heijden en Paul Hom.

Met dank aan Rob Vermeulen zijn er weer mooie foto’s beschikbaar. Klik hier voor het fotoverslag.