Schoonhoven 1 - Berkel 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

29 oktober 2011 15:00

Hul, C.D.R. van der

Schoonhoven boek zwaarbevochten overwinning op Bekel

Schoonhoven heeft goede zaken gedaan door op eigen veld met 2-1 te winnen van Berkel. Op basis van de gehele wedstrijd een verdiende, maar wel zwaarbevochten overwinning. Voor rust brachten Jouk Pols en Rogier Peltenburg Schoonhoven op een 2-0 voorsprong. 10 minuten voor tijd kwam Berkel via een penalty terug tot 2-1. Maar Schoonhoven wist stand te houden en steeg daardoor naar de 4e plaats op de ranglijst.

Wedstrijden tegen Berkel zijn altijd lastig voor Schoonhoven. Vorig jaar werd zelfs twee keer verloren van deze ploeg. Schoonhoven was dus gewaarschuwd. Maar het Berkel dat Schoonhoven ontmoette steekt dit seizoen nog niet in goede vorm. In de laatste 4 wedstrijden werd 1 punt gepakt. Een gemotiveerd Berkel kon dus verwacht worden.

Onder prachtige weersomstandigheden en veel opgekomen publiek was het Berkel dat duidelijk het initiatief had in de openingsfase. De ploeg van trainer Wim Schouten probeerde snel druk te zetten en Schoonhoven kwam er in eerste instantie niet goed uit. Bij een corner dreigde het fout te gaan, maar een schot kon nog net op tijd geblokt worden. De eerste aanval van Schoonhoven was gelijk levensgevaarlijk. Erik Kuiper zette goed door aan de rechterkant van het veld en legde de bal goed voor op de vrijstaande Rogier Peltenburg. De goaltjesdief die normaal wel raad weet met dit soort buitenkansjes vond nu de uitstekende Berkel doelman op zijn weg. Niet veel later was het Berkel dat bijna op voorsprong kwam. Een voorzet werd goed tegendraads binnengekopt, maar uiteindelijk gaf de binnenkant van de paal redding.

Na de openingsfase nam Schoonhoven het spel over en kreeg het via een aantal mooie aanvallen grote kansen. Het was op dat moment ook wachten op de 1-0 voor Schoonhoven. Na ongeveer 25 minuten voetballen was het Jouk Pols die als eerste de trekker over haalde. In het strafschopgebied schoot hij een afvallende bal snoeihard binnen. Niet veel later kwam Schoonhoven op een comfortabele 2-0 voorsprong. Een prachtige voorzet met buitenkant rechts werd binnengekopt door Rogier Peltenburg. Een schitterende treffer. Berkel probeerde het in de 1e helft voornamelijk met lange ballen op de spits en was een aantal maal ook dreigend, maar echt in gevaar kwam Schoonhoven niet.

In de 2e helft had Schoonhoven het moeilijker. Berkel ging fysieker spelen en Schoonhoven ging teveel achteruit lopen. Dit had ook te maken met de vele lange ballen die op de Schoonhovense defensie werden afgevuurd. Van goed voetbal was geen sprake meer. Berkel hoopte dat de bal een keer goed zou vallen en Schoonhoven loerde via de counter op een bevrijdende 3e treffer. Berkel kreeg een aantal grote kansen op de aansluitingstreffer, maar het vizier van de Berkelse voorwaartse stond niet op scherp.

Toch zou de tegentreffer uiteindelijk vallen. Robin Heijkoop maakte een overtreding in het strafschopgebied en er was weinig discussie of het strafschop was of niet. Dit buitenkansje liet de aanvoerder van Berkel niet onbenut en zo ging de wedstrijd een zinderende slotfase tegemoet. Met een boomlange invaller in de aanval erbij probeerde Berkel de gelijkmaker nog te forceren, maar ondanks de 7 minuten blessuretijd die werd bijgetrokken hield Schoonhoven stand. Zo kon Schoonhoven 3 belangrijke punten bijschrijven.

Door de overwinning passeerde Schoonhoven Perkouw en TAVV op de ranglijst en vindt het zichzelf terug op de 4e plaats. Volgende week staat een traditioneel lastige middag op het programma. Dan treedt Schoonhoven aan tegen hekkensluiter WDS.

Opstelling Schoonhoven: Sjef van Vugt, Surija Nandagopal, Erik Zuurmond, Deef Vermeulen, Robin Heijkoop, Jouk Pols, Nabil Belali (Paul Hom), Erik Kuiper, Mike Ketelaar (Pieter Meijer), Willem Paul van der Heijden en Rogier Peltenburg.