Schoonhoven 1 - Floreant 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

12 november 2011 14:45

Blijswijk, R.J.G. van

Schoonhoven boekt mooie overwinning op Floreant

In een niet hoogstaande maar wel aantrekkelijke wedstrijd heeft Schoonhoven met 4-2 weten te winnen van Floreant. De wedstrijd ging veel op en neer en kon alle kanten op. Uiteindelijk werd na rust het verschil gemaakt door doelpunten van Willem Paul van der Heijden en Jouk Pols. In de eerste helft waren Deef Vermeulen en Rogier Peltenburg trefzeker. Door de overwinning is Schoonhoven opgeklommen naar de 3e plaats van de ranglijst.

De weergoden waren de voetballers dit weekend wederom goed gezind. Onder prachtige najaarsomstandigheden en veel publiek werd het een wedstrijd tussen twee ploegen die aan elkaar gewaagd waren. Het was ook de wedstrijd tussen het tot nu toe meest scorende elftal van de competitie, Schoonhoven, en de minst gepasseerde verdediging van de competitie, Floreant. Het voetbal zou niet altijd groots zijn, maar beide ploegen gingen er vol voor en dat leverde een leuk duel op.

Het begin van de wedstrijd toonde veel vergelijknissen met de wedstrijd tegen WDS. Schoonhoven liep binnen een paar minuten door een persoonlijke fout tegen een achterstand op. Deef Vermeulen liet zich te makkelijk aftroeven en de snelle en technische begaafde linksbuiten van Floreant wist de stand direct op 1-0 te zetten. Gelukkig maakte Deef Vermeulen zijn fout snel goed. Op aangeven van Paul Hom wist hij de gelijkmaker binnen te koppen.

Niet veel later kwam Schoonhoven op voorsprong. Rogier Peltenburg die na zijn lange blessure weer helemaal terug is, speelde zichzelf knap vrij en wist de bal langs de Floreant doelman te schieten, 2-1. Peltenburg was vervolgens dicht bij de 3-1, maar hij miste op een haar na een voorzet van Willem Paul van der Heijden. Ondanks de voorsprong zal niemand van Schoonhoven met een gerust hart de wedstrijd hebben gevolgd. De kracht van Floreant lag duidelijk voorin en de Schoonhovense defensie had haar handen vol aan met name de linksbuiten van Floreant. Het was dan ook geen toeval dat hij 10 minuten voor rust de 2-2 liet aantekenen.

Met een terechte gelijke stand gingen beide ploegen aan de thee. Trainers Bert Potuyt en Paul Pikaar van Floreant zullen hun elftallen in de rust waarschijnlijk allebei hebben voorgehouden dat een er overwinning in zat deze middag. Uiteindelijk was het Schoonhoven dat deze boodschap het beste begreep, want het was de ploeg van Bert Potuyt die er met de overwinning vandoor zou gaan. Na ongeveer 10 minuten voetballen was het Willem Paul van der Heijden die de bal scherp voorgaf op de inkomende Peltenburg. De rappe aanvaller kon net niet bij de bal, maar zorgde wel voor zoveel verwarring dat de keeper de bal niet goed zag aankomen. Hierdoor verdween de bal in één keer in het doel en stond de 3-2 op het scoreboard.

In de wedstrijden tegen Berkel en WDS was het door de kleine marge in de slotfase oppassen. Dit keer liet Schoonhoven het niet zover komen en al snel werd een bevrijdende 4e treffer gescoord. Peltenburg zag een schot gekeerd worden door de doelman, maar het was Jouk Pols die in de rebound kon binnentikken. De ontlading was groot bij de Schoonhovenaren. Met de wedstrijd tegen WDS in het achterhoofd, waar een marge van twee doelpunten binnen 5 minuten van het scoreboard werd gevaagd, was het zaak geconcerteerd te blijven.

Floreant was niet meer bij machte om het Schoonhoven in het restant van de wedstrijd nog echt moeilijk te maken en Sjef van Vugt zou niet meer gepasseerd worden. Toch zal Bert Potuyt niet tevreden zijn met de wijze waarop de wedstrijd werd uitgevoetbald. Er was teveel onrust in het spel en door de vele lange ballen kon de bal niet meer in de ploeg gehouden worden. Maar de voorpsrong werd behouden en zo kon Schoonhoven 3 belangrijke punten bijschrijven.

Door de overwinning is Schoonhoven op gelijke hoogte gekomen met Floreant en door een beter doelsaldo bezet het nu de 3e plaats. Koploper CVC Reeuwijk verloor voor de 2e keer op rij en moest daardoor de koppositie afstaan aan Soccer Boys, dat zelf eenvoudig wist te winnen van BSC ’68. Volgende week speelt Schoonhoven de uitwedstrijd tegen Zwammerdam.

Opstelling Schoonhoven: Sjef van Vugt, Surija Nandagopal, Erik Zuurmond, Deef Vermeulen, Robin Heijkoop, Jouk Pols, Nabil Belali (Pieter Meijer), Paul Hom, Mike Ketelaar, Willem Paul van der Heijden (Erik Kuiper), Rogier Peltenburg (Gerben Ruissen).