Schoonhoven 1 - CION 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

1 januari 0001

Schoonhoven verliest topper van CION

Lange tijd voerde Schoonhoven de ranglijst aan, maar door een 1-0 verlies in Vlaardingen tegen CION heeft Spirit de koppositie overgenomen. De oudekerkers haalden hard uit en wonnen met 11-0 van SVDPW. De wedstrijd tegen CION ging gelijk op, echter de thuisploeg straalde meer overtuiging uit en had aan één doelpunt genoeg om de wedstrijd te beslissen.

Nu het einde van de competitie nadert gaat de spanning omhoog. Puntverlies kunnen de bovenste ploegen zich eigenlijk niet meer permitteren.  Het belang van de wedstrijd tegen concurrent CION was dus duidelijk. Dat dit geen gemakkelijke opgave zou worden was vooraf ook bekend. CION had thuis nog niet verloren dit seizoen en de Vlaardingers wanen zich onverslaanbaar op hun eigen knusse sportpark.

Van begin af aan ging de wedstrijd gelijk op. Echter, CION speelde overtuigender en de spelers konden elkaar makkelijker vinden. Toch was de eerste kans voor de Schoonhovenaren. Jouk Pols schoof door op het middenveld en zette Rogier Peltenburg vrij voor de keeper, maar zijn poging ging voorlangs. Ook Erik Zuurmond was dichtbij een treffer, maar hij kwam een teenlengte tekort om de bal achter de doelman te tikken.

Ook CION was dreigend in de beginfase zonder echt grote kansen te creëren . Tot de 25e minuut. Een aanvaller van de thuisploeg ging goed door aan de rechterkant van het veld en troefde daarbij een aantal Schoonhovenaren af. Zijn schot werd in eerste instantie gekeerd door keeper Sjef van Vugt, maar in de rebound was het toch raak voor de Vlaardingers, 1-0.

Ook na de treffer van CION bleven beide ploegen aan elkaar gewaagd, maar waar Schoonhoven zich normaal gesproken vele kansen weet te creëren, hield CION achterin de deuren goed gesloten en Schoonhoven wist voetballend nauwelijks gevaarlijk te worden. Door slecht uitverdedigen aan Schoonhovense zijde kon CION in de eerste helft nog eenmaal gevaarlijk worden, maar gescoord werd er niet meer.

Schoonhoven heeft dit seizoen al vaak laten zien over veerkracht te bezitten. De ploeg en het publiek geloofden dan ook nog in een goed resultaat in deze topper. Het begin van de tweede helft was ook hoopvol. Direct na de aftrap wist Schoonhoven haar tegenstander terug te dringen en het leek erop dat er wellicht nog een goed resultaat in zat. Lang duurde het offensief niet. CION kwam vrij gemakkelijk onder de druk vandaan en bleef verdedigend eenvoudig overeind.

De ploeg van Kees Koudstaal wist alleen via vrije trappen en corners gevaarlijk te worden, maar ook deze situaties waren deze middag niet voor Schoonhoven weggelegd. Naarmate de wedstrijd vorderde ging Schoonhoven meer risico nemen. Door de ontstane ruimte achterin kon CION een aantal maal gevaarlijk uitbreken. Dit had een kwartier voor tijd de 2-0 op moeten leveren voor de thuisploeg. Een opzij gelegde bal kon vrij worden binnengeschoten, maar de aanvaller die de bal op een presenteerblaadje kreeg schoot over.  Zo mocht Schoonhoven blijven hopen op een punt. Willem-Paul van der Heijden was met een vrije trap nog dichtbij de gelijkmaker, maar de keeper redde prima en hielde daarmee zijn doel schoon. Zo verloren de Schoonhoven voor de zesde maal dit seizoen.

Door het verlies heeft Schoonhoven de koppositie af moeten staan aan Spirit. Wat Schoonhoven vorige week naliet tegen SVDPW deed Spirit wel, dubbel cijfers halen. Spirit heeft door de uitstekende resultaten van de laatste weken de beste papieren voor het kampioenschap. Echter, het staat nog dicht bij elkaar en de ploegen bovenin komen ook nog tegen elkaar uit. Het mag wel duidelijk zijn dat Schoonhoven ging puntverlies meer mag leiden, wil het kampioen worden. Ook volgende week zal het weer loodzwaar worden als Moerkapelle op bezoek komt. Hoewel de resultaten van de Moerkapellenaren de laatste weken tegenvallen, weten zij tegen Schoonhoven altijd wat extra’s te brengen. De manschappen van Kees Koudstaal zijn dus gewaarschuwd.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Heijkoop (Van Elteren), Kruiper, Pols, Schep, Berendsen, Nandagopal (Arbeider), Zuurmond (Ketelaar), Overbeek, Van der Heijden en Peltenburg.