Getergd Schoonhoven pakt 3 punten

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

28 januari 2012 15:00

Bend, A. van der

Uit de laatste 4 wedstrijden werd slechts één puntje gepakt, maar in de thuiswedstrijd tegen TAVV vielen er eindelijk weer 3 punten te noteren. Trainer Bert Potuyt had zijn mannen duidelijk op scherp gezet, want vanaf het eerste fluitsignaal werd gestreden voor elke meter en werd de nummer 3 van de ranglijst meer dan terecht met 2-1 verslagen. Voor Schoonhoven waren Erik Kuiper en Paul Hom de doelpuntenmakers.

Naar het duel met TAVV werd toch wel met enige angst uitgekeken. Eerder dit seizoen in Ter Aar was TAVV oppermachtig en won met ‘slechts’ 2-1. Het kwaliteitsverschil in die wedstrijd tussen beide ploegen was groot. TAVV is sowieso een voor Schoonhoven astig te bespelen elftal, want in de afgelopen 5 jaar kwamen beide ploegen 6 keer eerder tegen elkaar uit en het was 6 keer TAVV dat als sterkste uit de strijd kwam.

Schoonhoven startte het duel met TAVV uitstekend. Sinds lange tijd werd er weer met beleving gevoetbald en dan blijkt dat het team, ondanks een groot aantal afwezigen, toch echt wel kwaliteit herbergt. Vanaf begin af aan werd druk gezet op de verdediging van TAVV en het normaal zo goed voetballende TAVV kwam maar moeilijk aan opbouwen toe. Het overwicht van Schoonhoven resulteerde in een aantal mogelijkheden, maar de uitstekend spelende doelman van TAVV gaf zich niet zomaar gewonnen.

Na een half uur moest de doelman toch capituleren. Het was Erik Kuiper die zijn goede eerste helft beloonde met een treffer. Na een mooie actie, schoot hij vanaf rand 16 goed binnen. Schoonhoven kreeg kansen op meer treffers, maar het doel werd in de eerste helft niet meer gevonden. TAVV kon nauwelijks gevaarlijk worden, maar toch was het met de snelle voorwaartse van de ploeg uit Ter Aar oppassen.

In de 2e helft was het veldoverwicht voor Schoonhoven een stuk minder. De ploegen waren meer aan elkaar gewaagd, maar er was maar één ploeg die kansen kreeg. Zo was Ettiene Niestadt dichtbij een treffer, maar zijn poging belandde tot opluchting van de gasten op de Paal. Rogier Peltenburg maakte één-op-één met de keeper de verkeerde keuze. De goed spelende Peltenburg wilde de bal over de keeper lobben, maar het werd eenvoudige vangbal voor de keeper. Nadat ook Willem-Paul de paal had getroffen, was het uiteindelijk dan toch raak. Rogier Peltenburg bracht invaller Paul Hom in stelling en met een handig schijnbeweging passeerde Hom de keeper en kon in het lege doel de 2e treffer aantekenen.

Bij een 2-0 achterstand ging TAVV meer risico’s nemen en probeerde vooral met hoge ballen het de Schoonhovense defensie lastig te maken. Dit resulteerde in de aansluitingstreffer. Sjef van Vugt wist met een mooie reflex nog te redden op een inzet van TAVV, maar in de rebound werd de bal hard tegen de touwen geschoten. Met nog een kwartier te spelen was het oppassen voor de Schoonhovenaren, maar het slotoffensief van TAVV leverde, tot opluchting van het Schoonhovense publiek, geen treffer meer op.

Een belangrijke overwinning en een geweldige opsteker voor het elftal van Bert Potuyt. Sinds lange tijd werd er weer een goede wedstrijd neergezet. Deze wedstrijd bewees maar weer eens dat voetballen een teamsport is en de overwinning was dan ook een echte teamprestatie. Door de overwinning blijft Schoonhoven op de 6e plaats van de ranglijst staan. Inmiddels is Soccer Boys hard op de weg terug richting de 2e klasse. Door een 1-0 overwinning op Floreant en de nederlagen van TAVV en CVC Reeuwijk hebben de Bleiswijkers de achtervolgers op een behoorlijke achterstand gezet.

Volgende week staat er wederom een thuiswedstrijd op het programma. Schoonhoven speelt dan tegen het altijd lastige Moerkapelle. Hopelijk weet Schoonhoven de lijn die tegen TAVV is ingezet door te trekken en breken er weer mooie tijden aan.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen, Pols, Vermeulen (Arbeider), Schep, Berendsen, Kuiper, Heijkoop, Van der Heijden, Niestadt (Hom) en Peltenburg.