Mentaal zwak Schoonhoven hard onderuit

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

24 maart 2012 14:30

Steenbergen, R.M.

In de uitwedstrijd tegen Berkel is Schoonhoven hard onderuit gegaan. De thuisploeg had geen kind aan een zeer matig spelend Schoonhoven en won met 4-0. De wedstrijd was na een half uur eigenlijk al gespeeld. Tussen de 25e en 32e minuut wist Berkel 3 keer te scoren na een foutenfestival aan Schoonhovense zijde. Na de 3-0 wist Schoonhoven haar rug niet meer te rechten en mocht het blij zijn dat Berkel er slechts 1 treffer bij wist te scoren.

Zoals altijd hadden vele Schoonhovenaren weer de moeite genomen het elfal van Bert Potuyt achterna te reizen. De resultaten zijn na de winterstop goed en vorige week werd koploper Soccer Boys nog met 2-1 verslagen. Met een prachtige lentezon waren alle ingredienten voor een heerlijke voetbalmiddag aanwezig. Dit zou het ook worden, maar dan wel voor de tegenstander.

Schoonhoven liet alleen in de eerste 20 minuten zien waarom het hoog op de ranglijst staat. Het was de bovenliggende partij en kreeg via Paul Hom de grootste kans op de openingstreffer. Maar bij de eerste de beste tegenslag viel het elftal uit elkaar. Het was in de 25e minuut toen Berkel een hoekschop mocht nemen. De bal viel bij de eeste paal waar Erik Zuurmond de bal probeerde weg te koppen. Hij deed dit echter richting eigen doel. De bal kon nog gekeerd worden door Sjef van Vugt, maar de bal viel voor de voeten van de Berkel aanvoerder, die hoefde de bal alleen nog maar in het lege doel te tikken, 1-0.

Nog geen 3 minuten later werd Jouk Pols de bal ontfrutseld op de rand van de zestienmeter. De aanvoerder kon alleen op keeper Van Vugt af en net als bij het eerste doelpunt liet hij dit buitenkansje niet onbenut. Schoonhoven was volledig van slag en na 3 minuten lag de bal voor de 3e keer achter Sjef van Vugt. Een voorzet vanaf de zijkant van het veld, zorgde voor veel onrust in de Schoonhovense defensie. De bal kon niet goed worden weggewerkt en belandde voor de voeten van een Berkel speler. Deze had geen enkele moeite de bal binnen te schieten, 3-0. Het foutenfestival was nog niet afgelopen, maar Schoonhoven had het geluk dat het vizier bij de tegenstander niet meer op scherp stond. Schoonhoven kon hier aanvallend zelf weinig tegenover brengen.

Wie na rust een furieus Schoonhoven had verwacht kwam bedrogen uit. Het matte spel van de eerste helft werd voortgezet en de spelers leken er niet meer in te geloven. Berkel profiteerde hier dankbaar van en na 5 minuten in de tweede helft werd de 4-0 aangetekend. Een voorzet vanaf de zijkant van het veld, werd op de rand van de zestienmeter prachtig binnengekopt. Zonder afbreuk te doen aan de schoonheid van de kopbal, was het wonderbaarlijk hoe vrij de berkel speler stond.

Na de tegentreffer kabbelde de wedstrijd voort. Schoonhoven was deze middag niet bij machte om het Berkel nog lastig te maken. Berkel ging nog wel op zoek naar meer doelpunten, maar wist Sjef van Vugt niet meer te passeren. Een nederlaag voor Schoonhoven die prima past in dit seizoen. Het elftal is veel te wisselvallig om echt mee te kunnen strijden om de prijzen. Niet voor het eerst dit seizoen krijgt de ploeg een zeperd te verwerken op het moment dat men omhoog kan kijken op de ranglijst.

Zoals vaker gezegd, technische kwaliteiten zijn er volop aanwezig in het elftal, maar de mentale kracht is iets waar aan gewerkt zal moeten worden. Alleen dan zal Schoonhoven meer constanter kunnen gaan presteren in de toekomst.

Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen WDS op het programma. Hopelijk weet het elftal zich te herstellen van de matige vertoning tegen Berkel.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen, Kruiper, Zuurmond, Vermeulen (Nandagopal), Pols (Peltenburg), Arbeider, Heijkoop, Van der Heijden, Niestadt (Berendsen) en Hom.