Schoonhoven met moeite langs WDS

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse A

31 maart 2012 15:00

Noordhoek, J.

Schoonhoven heeft met moeite weten te winnen van WDS. Na een snelle achterstand was het Jouk Pols die met twee doelpunten Schoonhoven nog voor rust op voorsprong zette. WDS gaf na rust niet op en had op basis van de 2e helft meer verdiend. Zover zou het niet komen, waardoor Schoonhoven 3 punten kon bijschrijven en in strijd blijft om de 3e plaats.

In het programmaboekje werd het vooraf al gemeld. Het seizoen van de blauw-witten kenmerkt zich door wisselvalligheid. Goede wedstrijden worden afgewisseld met matige prestaties. Vorige week was zo’n wedstrijd waar Schoonhoven zich van haar slechtste kant liet zien en kansloos met 4-0 onderuit ging tegen Berkel. Herstel deze week was dus belangrijk en dat moest gebeuren tegen laagvlieger WDS.

Schoonhoven had moeite in haar ritme te komen. WDS kreeg een aantal hoekschoppen te nemen en was in de beginfase dan ook de bovenliggende partij. Dit resulteerde uiteindelijk in de 1-0. Vanuit de kluts was het Tom van der Windt die richting Sjef van Vugt kon afgaan. Zijn schot leek voorlangs te gaan, maar het was Marc Kruiper die de bal in eigen doel gleed.

Na de 1-0 was Schoonhoven niet in paniek en werd het sterker. Al snel leidde dit tot de gelijkmaker. Vanuit een hoekschop viel de bal voor de voeten van Jouk Pols. Met een schot in het dak van het doel liet hij zijn oude teammaatje bij Jodan Boys, keeper Tim Achterberg, kansloos. Het tweede doelpunt liet niet lang op zich wachten. Wederom was Jouk Pols de gevierde man. Bij een dieptepass was Pols eerder bij de bal dan keeper Achterberg en wist de doelman te omspelen. Het was vervolgens een koud kunstje de bal in het lege doel te schieten. Vlak voor rust kwam WDS nog bijna op gelijke hoogte, maar een inzet van Ramon de Koning ging voorlangs, tot opluchting van de Schoonhovenaren.

WDS dat net als vorig jaar tegen degradatie strijdt, was geenzins van plan zich in de 2e helft neer te leggen bij een nederlaag. Onder aanvoering van gebroerders Rob en Ramon de Koning begon WDS aan een offensief. Via Rob de Koning kreeg WDS de grootste kans op de gelijkmaker, maar in een één-tegen-één situatie wist Sjef van Vugt zijn inzet te keren.

Schoonhoven dat de vorm deze middag duidelijk niet had liet in de 2e helft weinig meer zien en het spel van het team van Bert Potuyt zakte naar een bedenkelijk niveau. Alleen in de slotfase was het dichtbij een 3e treffer. Het was Willem Paul van der Heijden die doorging aan de linkerkant van het veld en de bal in de korte hoek schoot. Echter, Achterberg liet zich niet verassen en kon redden. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een 2-1 overwinning voor Schoonhoven.

In het Schoonhovense kamp was er tevredenheid over de behaalde 3 punten, maar over de wijze waarop zal ongetwijfeld nagepraat worden. Bert Potuyt zal ontevreden zijn over hetgeen zijn elftal liet zien. Wil Schoonhoven echt gaan meestrijden om de 3e plaats, die wellicht recht gaat geven op het spelen van nacompetitie, dan zal het niveau weer een paar stappen omhoog moeten.

De competitie komt nu in een fase waarin de prijzen zowel boven- als onderin verdeeld gaan worden. TAVV en Soccer Boys zijn in echte titelstrijd beland en lijken te gaan uitmaken wie er kampioen wordt. Daaronder strijden een aantal ploegen, waaronder Schoonhoven, om de 3e plaats. Onderin zijn WDS, Zwammerdam, BSC ’68, Moerkapelle en Rohda ’76 de voornaamste om te degraderen. Om bij de groep van kanshebbers te blijven zal Schoonhoven volgende week moeten winnen in de uitwedstrijd tegen CVC Reeuwijk.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen, Kruiper, Arbeider, Zuurmond, Berendsen, Nandagopal, Heijkoop (Spruit), Pols (Van Elteren), Van der Heijden en Hom.