Korte bloemlezing: de vereniging na de oorlog

24 november 2021 9:00

Redactie

In de categroie 'terug in de tijd' en korte bloemlezing uit de historie van onze vereniging.

De naoorlogse jaren kenmerkten zich met name door de wederopbouw, niet alleen van stad en land, maar ook bij de voetbalvereniging. Zo verscheen er in een krant uit 1946 een advertentie: “Wie kan onze terreinknecht aan een paar klompen helpen”, een noodkreet die mogelijk de sponsoring inluidde. In de jaren vijftig werd de roep naar een zaterdagafdeling steeds sterker en dit feit gerealiseerd in 1958. In de periode tot het seizoen 1975/76 werden de trainingen zowel voor de zaterdag als de zondag door één trainer verzorgd.

Heuglijk feit was ook de komst van het clubblad in 1975 onder de naam ‘'De Schorpioen”. Het zwaarbevochten kampioenschap van de zondag 1 in het seizoen 1980/81 met spelers als onder meer Bert Heijkoop, Nico Borst en Jos Verlegh, die in die wedstrijd 3 maal scoorde is zeker het vermelden waard. In 1976 speelde keeper RInus den Haan tijdens het JP Faay toernooi zijn 250ste wedstrijd voor de zaterdag 1. Vele jaren heeft de vereniging goede scheidsrechte rs geleverd, waaronder Leen Lankhorst (hoogste klasse KNVB ) en Ari Nagtegaal (betaald voetbal). Al in 1977 werd het trainingsveld toen al als veel te nat werd beschreven en op de renovatie zal de vereniging nog een aantal jaren moeten wachten eer dit hersteld wordt. In 1992 krijgt de vereniging haar nieuwe kantine en met name tot stand kwam door de inzet van vele leden, waaronder Bert de Bruyn, die het ontwerp maakte, Piet van Niekerk, Willem Miltenburg, John Stam, Kees Versteeg en vele anderen. In dit jaar viert de vereniging ook haar 90-rarig bestaan met een groot feest.

Op 6 november 1989 wordt de heer Cor den Haan tijdens de ledenvergadering benoemd tot erevoorzitter en daarna decoreert de toenmalige voorzitter van de afdeling Gouda, de heer Jan Bredie hem namens de KNVB met de gouden speld.

Midden de negentiger jaren besluit het bestuur onder leiding van Loek Verhoef de zondag recreatief te gaan laten spelen en de zaterdag prestatief. De renovatie van de velden heeft ongelooflijk veel improvisatietalent gevraagd, met name van de jeugdafdeling, die het spelen van haar thuiswedstrijden uit moest wijken naar de velden van onder meer Ammerstol, Bergambacht, Cabauw en de honkbalvereniging. Bij de opening van de vernieuwde velden door de burgemeester van Schoonhoven, mevrouw D. Wassenberg, waren ook de zusterverenigingen aanwezig en door voorzitter Ton Peltenburg werden bedankt.

Bron: Teus Verhoef