Raymond van der Kort gaat met Schoonhoven een nieuwe fase in.

5 januari 2020 13:15

Pieter van der Laan

In de regel geldt voor trainers een verjaringstermijn van drie jaar. Raymond van der Kort verbindt zich echter voor een vierde seizoen aan derdeklasser Schoonhoven. Hij ziet nog voldoende mogelijkheden voor verbeteringen.

Pin hem niet vast op eerdere uitspraken. Van het beloofde 'tikkie-takkievoetbal' is weinig terecht gekomen bij Schoonhoven. Trainer Raymond van der Kort geeft toe dat enig opportunisme een rol speelde bij zijn aanstelling in 2017. ,,Ik heb de term 'tikkie-takkietrainer' lang moeten aanhoren van de selectie", lacht Van der Kort. ,,Je bent echter afhankelijk van je materiaal. Elk jaar vertrokken de beste spelers en talentvolle A-junioren naar andere clubs. Ik had er na drie jaar een ijzersterk elftal van kunnen samenstellen. Steeds weer opbouwen kost tijd. Niettemin maakt Schoonhoven nu stappen en zie ik diverse spelers vooruitgang boeken. Daarom heb ik na gesprekken met het bestuur en de spelersraad besloten om bij te tekenen. Ik ben nog niet klaar met deze club."

Vertrouwen

Als de groep het vertrouwen in Van der Kort had opgezegd, had de jurist van de ING Bank zijn afscheid aangekondigd, maar op deze winterse trainingsavond meldt hij juist het tegenovergestelde. Bestuurslid voetbaltechnische zaken Paulo Steverink, voormalig financieel- en operationeel directeur bij FC Utrecht, is eveneens aanwezig. Hij heeft aangeboden om Van der Kort te steunen bij de nieuwe fase bij Schoonhoven. Steverinks zoon speelt in de jeugd van Schoonhoven, verklaart hij zijn band met de club. ,,Met de trainers, overige bestuursleden en leden van de businessclub hebben we gesprekken gevoerd over de toekomst van de hoogste selecties. We willen ex-Schoonhovenaren enthousiast maken voor een terugkeer. Er wordt hier geen cent betaald. Je moet echt zin hebben om komend seizoen met een sterker team in de blauw-witte kleuren aan te treden."

Van der Kort zit op dezelfde lijn. ,,In januari 2019 hebben we dat ook geprobeerd, maar dat mislukte, omdat de beoogde versterkingen andere wegen insloegen. Maar ja, als je vervolgens bij een tweede- of eersteklasser weinig speeltijd krijgt of om andere redenen je beoogde doel niet haalt, krijg je wellicht wroeging. Dan staat hier de deur open", zegt Van der Kort.

Sportief

De trainer is het niet eens met de stelling dat de selectie van Schoonhoven nogal veel ideale schoonzonen telt. ,,Het zal nooit een schopploeg worden. Dat zou ik ook heel vervelend vinden. Juist een team dat op een sportieve manier met aanvallend voetbal prestaties levert, is volgens mij een sieraad voor het voetbal. Maar vlak spelers als Deef Vermeulen en Ayoub El Kasimi niet uit. Die kunnen behoorlijk uitdelen. Ook onze lichtvoetige jongens laten zich niet zomaar wegzetten door fysiek sterkere clubs uit de Alblasserwaard. Alleen bij Lekkerkerk werden we onder de voet gelopen. Bij Lopik was het een drama en SVW is een klasse apart. Maar dat laatste wisten we voor het begin van de competitie al. Tegen de andere tegenstanders hebben we links en rechts punten laten liggen. Enerzijds door pech en anderzijds door tussentijdse aanpassingen.

,,Halverwege dit seizoen staat de vierde doelman op rij tussen de palen", geeft Van der Kort aan. ,,Yannis van de Graaf stopte tijdens de voorbereiding, Jay Brouwer was onzeker en Jaysey van den Berg nog niet stabiel genoeg. Daarom heb ik Stephan Dooms benaderd voor de vacature. Hij was fit en keepte in de recreantencompetitie. Stephan is 35 jaar oud, maar wilde wel aan de bak. Hij doet het tot nu toe uitstekend. Daar begint de afweer mee. Tom Kruiper groeit in zijn spel, Eyoub Allaoui heeft veel in zijn mars en Walter van Maurik is drie klassen beter dan vorig seizoen. Met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar hoef je geen wonderen te verwachten van dit Schoonhoven, maar vooral de laatste wedstrijden voor de winterstop geven aanleiding tot optimisme."

Interview door Pieter van der Laan, gepubliceerd in het AD.

Bron: AD