Ver terug in de tijd - cracks van weleer

2 oktober 2020 15:15

Teus Verhoef

De oefenwedstrijd van 8 september jl. tegen Bergambacht bracht mij tot het schrijven over een lang vervlogen tijd toen onder andere beide verenigingen in het zondag tijdperk zeer vele malen tegen elkaar hebben gespeeld en dit overwegend prettige en sportieve ontmoetingen waren, zoals ook onlangs weer het geval was.

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw beschikten diverse verenigingen in de regio over ten minste één speler die sterk in de belangstelling stond. Dit bleek uit het feit dat deze spelers jaarlijks werden uitgenodigd voor deelname aan wedstrijden van vertegenwoordigende elftallen van onder meer de afdeling Gouda en bij tijd en wijle door hoger spelende verenigingen werden benaderd.

Zo koos van  Arie v.d. Berg van VV Bergambacht voor een overgang naar het sterke Goudse ONA. De Stolwijker Frans van der Klink koos voor het Schiedamse Hermes DVS en presteerde hij het in die periode zelfs te worden geselecteerd voor het Nederlands elftal en daarin ook één wedstrijd speelde. Zijn medespeler bij Stolwijk, Thijs Verkaik, maakte de overstap naar VV Gouda en vierde met dit team één keer het amateurkampioenschap van Nederland.

De crack van Ammerstol, Teus Bakker, bleef zijn vereniging altijd trouw, hetgeen tevens gold voor onze Huib van Putten, die diverse uitnodigingen van zeer gerenommeerde verenigingen ontving, zoals bijvoorbeeld van het Rotterdamse Xerxes, maar deze altijd resoluut afwees. Een andere speler van Schoonhoven namelijk Aart van der Horst, koos wel voor een club hogerop en koos voor het Haagse VUC. Tot slot, maar zeker niet in het minst, vertrok Kees Koudstaal een aantal jaren later naar Nieuw-Lekkerland en werd hij daarna semi-prof bij Dordrecht ‘90.

Welnu, ik heb mijn nostalgische hart hierdoor weer eens kunnen laten spreken!