Spelregelbewijs: voorkom een boete

31 augustus 2020 10:45

Redactie

Alle jeugdspelers zijn verplicht om in het bezit te zijn van het spelregelbewijs. Wanneer een jeugdspeler voor zes gespeelde wedstrijden van het team het spelregelbewijs niet heeft behaald volgen er consequenties. De speler krijgt een boeten van € 200,- én vier wedstrijden schorsing. Voor elke wedstrijd die de speler vervolgens nog speelt volgen twee schorsingen.

Voor kom een boete en schorsing! Behaal je spelregelbewijs.

Lees hier alle informatie en log in om jouw spelregelbewijs te behalen >>>

De betreffende spelers van VV Schoonhoven hebbende reeds aan het begin van het seizoen een email ontvangen met een brief van de KNVB met daarin een gebruikersnaam en activiatiecode. Deze zal nogmaals worden verzonden.

Het spelregelbewijs
De verenigingsraad van de KNVB heeft in haar vergadering van 30 mei 2015 ingestemd met een reglementswijziging die het halen van het spelregelbewijs verplicht stelt. Het vastleggen in het reglement betekent het volgende: een speler dient voor aanvang van het nieuwe seizoen van het kalenderjaar waarin hij de leeftijd van 17 jaar bereikt in het bezit te zijn van een spelregelbewijs.

Sinds seizoen 2015/'16 zijn al diverse spelers bezig geweest met het halen van hun spelregelbewijs. Via het digitaal wedstrijdformulier (DWF) wordt gecontroleerd of een speler wel of niet in het bezit is van het spelregelbewijs. Wanneer dit niet het geval is, ontvangt de speler via het DWF een waarschuwing. Na zes waarschuwingen mag de speler niet meer opgevoerd worden op het digitale wedstrijdformulier. Als het spelregelbewijs is gehaald, dan mag de speler weer uitkomen in wedstrijden.

Vertrouwd met de spelregels
Het initiatief om een spelregelbewijs in te voeren voor jeugdspelers in Nederland zorgt ervoor dat voetballers van jongs af aan vertrouwd raken met de spelregels. Kennis van de spelregels geeft hen meer inzicht in en begrip voor beslissingen van scheidsrechters.

Bron: Jeugdcommissie