Schoonhoven begint uitstekend aan nieuwe seizoen.

7 september 2015 13:00

Het competitie seizoen 2015/2016 is van start gegaan en Schoonhoven is uitstekend begonnen. Met een 5-2 overwinning op Oud-Beijerland zijn de eerste 3 punten van het seizoen binnen. Door doelpunten van Julien Buijs (2x), Kelvin Potuyt, Farouk El Kadiri en Marc Kruiper wist Schoonhoven de punten in de zilverstad te houden.

Trainer Wim Eilander moest afgelopen week opnieuw een tegenslag verwerken. Ervaren kracht Jan Willem Schep heeft te kennen gegeven te stoppen met voetbal. Wegens privé omstandigheden en werk heeft Schep besloten er een punt achter te zetten. Opnieuw een ervaren kracht dus die wegvalt. Na Remi van Capellen, Erik Zuurmond, Joost Hagoort, Wim Overbeek en Mart Zwijnenburg is Schep dus de 6e speler die de selectie van Schoonhoven verlaten heeft.

Wim Eilander zal het dit seizoen dus met een andere groep moeten doen dan de groep waar hij vorig seizoen bijna promotie bewerkstelligde.De eerste tegenstander van het seizoen was Oud Beijerland. Trainer Ed Kruythof wist vorig jaar met zijn ploeg via de nacompetitie te promoveren naar 3e klasse en zal dit seizoen willen laten zien dat het daar ook thuis hoort.

Oud Beijerland was voor Schoonhoven een totaal onbekende tegenstander. Niet eerder speelde beide ploegen in competitie verband tegen elkaar. Schoonhoven werd namelijk, tot ieders verbazing, ingedeeld in West 2 bij ploegen als Oud Beijerland, SSS, NSVV, s’Gravendeel etc. Voornamelijk ploegen waar Schoonhoven nog niet eerder tegen speelde in competitie verband. Opnieuw een seizoen met nieuwe tegenstanders, alleen zullen er nu wat meer kilometers gemaakt moeten worden i.v.m. de reisafstanden.
Schoonhoven startte uitstekend aan de wedstrijd.

De ploeg van Wim Eilander, dat het nog moest doen zonder aanvallers Rogier Peltenburg en Willem Paul van der Heijden, zette Oud Beijerland direct vanaf het begin onder druk. Dit resulteerde na 6 minuten al in de eerste treffer voor Schoonhoven. De van de A1 overgekomen Julien Buijs wist bij zijn competitie debuut direct het net te vinden. Uit de draai wist hij de doelman van Oud Beijerland te verschalken met een schot in de verre hoek. Na de 1-0 bleven de zilverstedelingen de betere ploeg en was het wachten op de 2-0. Deze bleef helaas uit voor Schoonhoven.

Na ongeveer 15 minuten spelen werd het spel bij Schoonhoven minder en namen de Oud Beijerlanders het heft in handen. In de 21e minuut wist Oud Beijerland de 1-1 achter Schoonhoven doelman Sjef van Vugt te schieten. Oud Beijerland bleef daarna druk houden op de Schoonhoven defensie maar dit leidde niet tot grote kansen. Het breekpunt in de wedstrijd was uiteindelijk de rode kaart voor een verdediger van Oud Beijerland.

Schoonhoven aanvaller Pieter Meijer werd in het strafschop naar de grond gewerkt en de scheidsrechter Arie Lingen wees resoluut naar de stip. Wat volgde was een rode kaart voor Oud Beijerland. Er kan gediscussieerd worden of de rode kaart terecht was of niet maar de scheidsrechter was onverbiddelijk. Aanvoerder Kelvin Potuyt wist uiteindelijk de penalty te benutten en zette zijn ploeg op een 2-1 voorsprong.

Na de 2-1 was Schoonhoven heer en meester en wist het nog 2x te scoren. De van Bergambacht overgekomen Farouk el Kadiri en opnieuw Julien Buijs wisten de score voor rust nog uit te breiden naar een 4-1 voorsprong.

De tweede helft gaf een totaal ander spelbeeld. Dat Schoonhoven met een man meer speelde was niet te zien. Schoonhoven speelde de bal te traag rond en er werden steeds meer duels verloren. Oud Beijerland was duidelijk met andere intenties de kleedkamer uitgekomen. Na 6 min spelen wisten de Oud Beijerlanders terug te komen tot 4-2.

Oud Beijerland was feller maar kon niet echt gevaarlijk meer worden voor het doel van Sjef van Vugt. Schoonhoven kreeg ook nog een aantal goede mogelijkheden maar er werd niet meer gescoord tot aan de 86e min. Buitenspeler Farouk El Kadiri werd na een mooie actie in het strafschop gebied naar de grond gewerkt en verdiende hiermee een strafschop.

De scheidsrechter besloot echter anders en legde de bal buiten de zestien meter neer. Kelvin Potuyt wist met zijn 2e assist de boomlange Marc Kruiper de bereiken die bij de 2e paal de bal snoeihard binnen kopte en daarmee de eindstand bepaalde op 5-2.

Schoonhoven begint dus goed aan de competitie, al zal het spel nog wel beter moeten om een betekenis te spelen in de strijd om het kampioenschap. Volgende week gaat Schoonhoven op bezoek in Berkenwoude. Dan staat de enige derby van dit seizoen op het programma.

De zilverstedelingen nemen het dan op tegen Perkouw. Ook Perkouw wist de eerste wedstrijd te winnen. In Rotterdam won de ploeg van trainer Harm Spijker met 3-4 van Swift Boys. Beide ploegen zullen volgende week de goede competitie start een vervolg willen geven en het belooft een spannende en leuke wedstrijd te worden.

Opstelling Schoonhoven: Sjef van Vugt, Leroy Hartmann, Marc Kruiper, Jorn Nagtegaal, Rob Arbeider, Kelvin Potuyt, Farouk El Kadiri, Daan Teunissen, Julien Buijs, Pieter Meijer (Sergio Jongbloed)