Over vv Schoonhoven

vv Schoonhoven: Meer dan 100 jaar voetbal

vv Schoonhoven is een bloeiende vereniging en neemt - met circa 600 leden - een belangrijke plaats in binnen de Schoonhovense gemeenschap. De Business Club vv Schoonhoven, die in 2008 werd opgericht, is in korte tijd een begrip geworden in de regio. Met de oprichting van de Supportersvereniging in 2011 blijkt ook de grote betrokkenheid van vele Schoonhovenaren bij vv Schoonhoven.

Wedstrijden worden gespeeld op het gezellige sportpark 'Het Hofland', gelegen op een schitterende plek direct naast het Springerpark en de Gracht. Met 3 velden, waarvan 2 kunstgrasvelden (de laatste aangelegd in 2014), heeft Schoonhoven een mooi sportcomplex, maar lijkt de grootte van het complex de groei van de vereniging te remmen.

In 2013 is er een een compleet nieuw kleedkamercomplex gebouwd. Onderstaande foto toont het prachtige resultaat waar we als vereniging natuurlijk trots op zijn.

Historie

vv Schoonhoven is opgericht op 9 oktober 1902 op initiatief van luitenant J. Oostrijck van het Schoonhovense Garnizoen 'Olivier van Noort'. De club kreeg de naam 'Voorwaarts' maar dit is later veranderd naar het huidige vv Schoonhoven. Bij de oprichting is gekozen voor de stadskleuren rood-zwart als clubkleuren.  Door de geschiedenis heen heeft het clubtenue een aantal veranderingen ondergaan. Inmiddels speelt de club al tientallen jaren in het blauw-wit.
In de beginjaren is gespeeld op het exercitieterrein van het Bastion. Via een terrein aan de Hem verhuisde de club naar het huidige complex 'Het Hofland' aan de Nieuwe Singel. In 1958 is - naast de zondagafdeling - ook een zaterdagafdeling opgericht. In 1978 volgde de damesafdeling. In de historie van vv Schoonhoven is nooit hoger gespeeld dan de 3e klasse. Dit is ook het niveau waar het 1e elftal dit jaar in uitkomt.

Oud-Schoonhoven elftal met o.a. Huib van Putten

100-jarig Jubileum

In 2002 bestond vv Schoonhoven 100 jaar. Dit 100-jarig jubileum is toen uitbundig gevierd. Eén van de hoogtepunten tijdens het jubileumjaar was de wedstrijd tegen de profs van Sparta. Het team van toenmalig trainer Geert Ouweneel deed het meer dan voortreffelijk en nam in dit duel brutaal de leiding via een doelpunt van Jan-Willem Ooms. Pas laat in de wedstrijd wist Sparta het verschil te maken en verloor Schoonhoven uiteindelijk met 5-1.

Huib van Putten werd tijdens het jubileumfeest gekozen tot speler van de eeuw. Huib van Putten bleef, ondanks aanbiedingen van toonaangevende clubs, de club trouw en kwam 20 jaar lang uit voor het 1e zondagelftal. In het jubileumjaar werd vv Schoonhoven door de KNVB onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.

Jubilieum wedstrijd SChoonhoven - Sparta