Van toen naar nu

• Van als eerste speelveld een exercitieterrein bij het Bastion via een veld aan “De Hem” naar de huidige locatie aan de Nieuwe Singel met één natuurgrasveld en twee kunstgrasvelden.
  • Van de naamgeving “Olivier van Noort” via “Voorwaarts” naar “VV Schoonhoven”.
  • Van een 20-tal leden naar rond 700.
  • Van de tenues zwart-rood naar blauw-wit.
  • Van voetballen op klompen via heuse voetbalschoenen met stalen neuzen en “indringende” noppen naar zeer lichte uitvoeringen.
  • Van ballen met veters (“hoofdpijnballen” genoemd) tevens naar erg lichte exemplaren.
  • Van een kantine bij het eerste speelveld (nu het derde veld) met twee aangebouwde kleedlokalen via eenzelfde situatie bij het hoofdveld (met tevens twee kleedlokalen in het gebouw bij het tweede veld) naar tweemaal nieuwbouw met tien kleedlokalen.
  • Van ballen met veters (“hoofdpijnballen” genoemd) naar ballen “zo licht als een veertje”.
  • Van naar uitwedstrijden lopen of gebruik maken van een “Jan Plezier”, het treintje Schoonhoven naar Gouda of Rederij op de Lek naar luxe autovervoer.
  • Van aansluiting bij destijds de Goudsche Bond naar het District West II van de KNVB.
  • Van een tijdlang een gecombineerde voetbal- en atletiekvereniging naar weer afzonderlijke verenigingen.
  • Van recreatief naar prestatief voetbal.
  • Van één jeugdteam naar een 30-tal.
  • Van één zaterdagteam naar zeven elftallen.
  • Van tig zondagteams in de lange historie naar in dit seizoen geen enkel team meer, tevens geldend voor het damesvoetbal.
  • Van één Revecoteam naar twee.
  • Van te weinig ondervonden medewerking voor uitvoering van taken naar het systeem
  • Vanzelfsprekende Dienst Verlening (VDV).
  • Van huur van de velden bij de gemeente Schoonhoven via privatisering naar “overdracht” van de velden en het kleedlokalengebouw aan de Stichting Exploitatie Voetbalvelden Schoonhoven, gepaard gaand met een gebruikersvergoeding en BTW-voordelen bij een Stichtingsvorm.
  • Van legendarische voorzitters als Jo Faay en Cor den Haan in naar, vanaf 1994, zich in deze functie tevens onderscheiden hebbend, achtereenvolgens Loek Verhoef, Ton Peltenburg, Nico Peltenburg en de huidige voorzitter Paul van Schaik.

Markante data

• 9 oktober 1902: Oprichting van de vereniging op initiatief van luitenant J. Oostrijck van de in Schoonhoven gelegerde Instructie Compagnie.
  • 1934: Begin gebruikmaking van de huidige locatie.
  • 1958: Toevoeging van een zaterdagafdeling.
  • 1978: Toevoeging van een damesafdeling.
  • 2002: Tijdens het 100-jarig bestaan benoeming van Huib van Putten tot speler van de eeuw en onze vereniging onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.
  • 2003: Aanvang Revecovoetbal.
  • 2007 en 2014: Per jaar een kunstgrasveld.
  • 2008: Oprichting Business Club.
  • 2011: Oprichting Supportersvereniging.
  • 2013: Oprichting Stichting Exploitatie Voetbalvelden Schoonhoven en Ingebruikname huidig kleedlokalencomplex.