De vroege jaren

We gaan terug in de tijd, naar 1930!

Dit was het jaar dat Den Goudschen Bond 25 jaar bestond en ter gelegenheid daarvan een jubileumboek liet verschijnen. In dit boek werden toen alle aangesloten verenigingen vanaf hun oprichting beschreven en voor wat betreft onze club werd dit als volgt gedaan (in zijn geheel overgenomen, aldus met inbegrip van andere spellingen van bepaalde woorden in die tijd):

“Op den 9e October 1902 werd door de Voetbalvereeniging “Olivier van Noordt” afgetrapt. “Olivier van Noordt”, de koene zeevaarder, die drie eeuwen terug den aardbol om zeilde en werd begraven te Schoonhoven. Evenals die groote zeevaarder deden ook de jongelui in 1902 pionierswerk. Tegenwerking van alle kanten, maar met vol enthousiasme werd begonnen op het militaire terrein. Al heel gauw verhuisde men naar het terrein buiten de Veerpoort. Het aantal leden nam toe en dat der begunstigers vermeerderde, vooral toen bleek dat er niet te veel ledematen braken!

12 Augustus 1905 werd toegetreden tot de “Goudsche Voetbalcompetitie”en toen werd tevens de naam veranderd en heette de nog jonge vereeniging “Voorwaarts”. Toen in 1909 deze competitie door den N.V.B. erkend werd als “Goudsche Voetbalbond” begon het met Voorwaarts ernst te worden. Voorwaarts werd vier jaar achtereen kampioen in de 1e klasse G.V.B. Dan volgt de periode van 1911-1918. Een tijd van verslapping! Daar er geen treinverbinding met Schoonhoven bestond was er geen kans te promoveeren tot de 3e klasse van den N.V.B. De mobilisatiejaren maakten het voortbestaan van de vereenigng, die in 1912 de naam van “Sportclub” aannam, haast onmogelijk. Ja, de strijd om het bestaan werd zoo moeilijk, dat zelfs in 1918 het eerste elftal van Sportclub degradatiewedstrijden moest spelen. Doch dit gevaar ontkwam Sportclub. Zij bleef eerste klasser. 1919 was het jaar, waarin Sportclub weer in opwaartsche lijn ging. Het 1e en 2e elftal werden beide kampioen in hun afdeeling. Het 1e promoveerde naar de derde klasse van den N.V.B. Dan volgt het tijdvak 1919-1930. Het eerste competitiejaar eindigde Sportclub op één na de laatste plaats.

De volgende competitiejaren werd telkens een hoogere stap bereikt, tot zelfs de 2e plaats werd ingenomen. In 1927-1928 moest een beslissingswedstrijd gespeeld worden tegen U.S.C., die uit zou maken of U.S.C. of Schoonhoven degradatie zou spelen. Op het O.N.A.-terrein te Gouda had deze titatenkamp plaats. Gelukkig won Schoonhoven met 2-0. Nieuwe groote moeilijkheden deden zich voor toen de KNVB ons terrein afkeurde wegens te geringe afmetingen. Sympathiek was de medewerking van de supporters, die met de vereeniging samenwerkten en een Comité vormden, dat de benoodigde gelden bijeenbracht voor een nieuw aan de eischen des tijds voldoend terrein. Na een 27-jarig eindelijk een goede accommodatie. Het ledental, inclusief juniores, bedraagt dan ruim 100, terwijl er 80 donateurs geteld worden. En de toekomst, die kan vol vertrouwen tegemoet wordt gegaan”.

N.B. Nog dat bij het 25-jarig bestaan van den Goudschen Bond in 1930 naast ons de volgende verenigingen in de regio bij deze Bond waren aangesloten: Olympia, Bodegraven, V.V. Gouda, GSV, ONA, Groeneweg, Gouderak, Haastrecht, Lekkerkerk, Moerkapelle. Moordrecht, Nieuwerkerk en Waddinxveen.