Door de jaren heen

Schoonhovenaar Teus Verhoef is al ruim 70 jaar een bevlogen lid van V.V. Schoonhoven. Als geen ander kan hij de rijke historie van de meer dan 115 jaar oude vereniging schetsen. In deze serie Kroniek van V.V. Schoonhoven schept Teus een beeld van de rijke historie van onze vereniging. Dit beeld is tot stand gekomen uit verhalen er artikelen van Teus en bijdragen van Hans Fokker en Pieter van der Laan.

Al meer dan 115 jaar oud, door de jaren heen

V.V. Schoonhoven is, op Olympia uit Gouda na, de oudste vereniging uit de omgeving. In 2017 vierde zij haar 115-jarig bestaan. Eerder bij het 100-jarig bestaan was V.V. Schoonhoven onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.

Van zwart-rood naar blauw-wit

De oprichting vindt plaats op 9 oktober 1902 door achttien jongelui, op initiatief van luitenant J. Oostrijck van de - in Schoonhoven gelegerde - Instructie Compagnie. De club is dan een onderdeel van de vereniging van de Volksweerbaarheid die eerder in dat jaar is opgericht. De voetbal- en atletiekvereniging heet bij de oprichting "Olivier van Noort", in 1905 wordt dit al “Voorwaarts”. De tenuekleuren zijn aanvankelijk zwart en rood, zoals in het stadswapen van Schoonhoven, maar na een ruzie met het gemeentebestuur veranderen de kleuren uit protest in blauw en wit.

Het speelveld is het exercitieterrein bij het Bastion. Voetballen op het grasveld Buiten de Veerpoort mag van de gemeenteraad niet op zondag. Op 20 oktober 1906 wordt er feestelijk een nieuw veld betrokken bij Both aan de Opweg dat voor 80 gulden per jaar wordt gehuurd. Gemeentewerken zou er nog wel eens wat afval dumpen waardoor het speelveld kleiner wordt; dit lijkt een treitereitje van de wethouder. Wanneer het veld in 1907 eens wordt afgekeurd omdat het te drassig is, mag er toch nog gebruik worden gemaakt van het harde, met grind bestrooide, exercitieterrein. In 1908 is er een nieuw voetbalveld dat parallel loopt met de Hemstoep en eigendom is van de familie Versluis.

Opkomst van voetbal

In 1920 promoveert ‘Voorwaarts’ naar de N.V.B. en met deze toetreding verandert de naam van de club in ‘V.V. Schoonhoven’. Vaak spreekt men echter over de ‘Sportclub’. In deze jaren bestaat er even een rooms-katholieke voetbalclub ‘Concordia’ die ook bij de Hem voetbalt. Vanaf 1934 wordt er gespeeld op het terrein aan de Nieuwe Singel. Daar is dan één veld – nu het derde veld – met een eerste eigen kantine dat op een landhuis lijkt. Verkleden moet in de oude kegelbaan van Jonkers-Bot naast de Stadsherberg. Via een paadje langs de baggersloot komt men dan op het veld.

Eerst voetbalt men nog op klompen. Daarna komen er heuse voetbalschoenen met stalen neuzen en ‘indringende’ noppen. De broeken worden korter met de knieën bloot en de petten gaan af. Een voetbal was toen een ‘hoofdpijn’-bal met veters. Naar een uitwedstrijd wordt er gelopen, gefietst of gebruik gemaakt van “Jan Plezier”, het spoortje Schoonhoven-Gouda of Rederij op de Lek.

Van zondag naar zaterdag

Bij veel mannen en jongens is voetbal een geliefd spel, ook bij die van hervormde en gereformeerde huize. Hans Korevaar herinnert zich nog het voetballen in de Havenstraat, bij de Kloosterwal en in de Spoorstraat maar naar de vereniging gaan is er niet bij. Ook al spelen de jeugdelftallen hun wedstrijden op zaterdag, het is toch een zondagsclub. Gelukkig komt er in 1958 een zaterdag afdeling bij. Leden zijn vrij zijn om voor spelen op zaterdag of zondag te kiezen. Van Kooten is trainer van beide afdelingen. Het eerste zaterdagelftal wordt ingedeeld in de tweede klasse van de afdeling Gouda en wordt de kampioen van de competitie van ’58-’59. Het tweede elftal promoveert in dat jaar van de derde naar de tweede klasse. De competitie bestaat uit veertien wedstrijden, meer elftallen zijn er dan nog niet.

De volgende jaren handhaaft het eerste zich in de eerste klasse en promoveert in het succesvolle seizoen ’61-’62 zelfs naar de KNVB. Er moet wel eerlijk gezegd worden dat acht spelers van het elftal eerder op zondag speelden.

Dames en pupillen
De heer Faay drukt een groot stempel op de Sportclub. Van 1944 tot 1969 is hij voorzitter en bij zijn afscheid stelt hij de J.P. Faay-beker beschikbaar. Op zaterdag 20 augustus 1977 komt Schoonhoven 1 definitief in bezit van de beker door drie keer op rij te winnen.

De competitie speelt zich af binnen de Goudse Bond, dat later District West II van de KNVB wordt. Het eerste team speelt afwisselend in de derde en vierde klasse. De afdeling Gouda besluit in ’71-’72 een proefcompetitie damesvoetbal te houden met achttien elftallen. Het blijkt heel succesvol, de damescompetitie is een feit. In 1978 komt er ook een damesafdeling in Schoonhoven die vierde wordt. Een jaar later zijn er al twee dameselftallen. In 1983 start er voor het eerst een F-pupillen-elftal voor jongens van zes tot acht, een goede impuls voor de jeugdafdeling.

Speler van de eeuw

Tijdens het eeuwfeest wordt de legendarische Huib van Putten benoemd tot speler van de eeuw. Huib kwam maar liefst 25 jaar uit voor het eerste zondag team, speelde vijfhonderd wedstrijden en werd in de wijde omtrek geroemd. Hij kwam nooit op een straflijst te staan!

V.V. Schoonhoven is een nog steeds groeiende en bloeiende vereniging met ca. 650 leden en ongeveer 45 jeugd- en seniorenteams en onlosmakelijk verbonden met het leven in Schoonhoven.