Babbeltje met...

25 februari 2016 13:00

Verenigingsscheidsrechter Paul Scheer

Hoe oud (ofwel jong) ben je?

Ik ben 53 jaar oud.

Wat heeft je ertoe gebracht om scheidsrechter te worden en hoe lang is dat geleden?

In 1983 floot ik mijn eerste wedstrijd. Ik werd scheidsrechter omdat ik gek was van. Ik voetbalde zelf nog bij de zaterdagafdeling VV Bergambacht).

Heb je één of meer scheidsrechterscursussen gevolgd en, zo ja, welke?

Ik heb in 1983 de scheidsrechtercursus “veldscheidsrechter seniorenvoetbal” gevolgd.

Heb je veel plezier in het fluiten en waaruit bestaat dat?

Ja, ik heb plezier in het fluiten van (oudere)  jeugdwedstrijden.

Ben je op je oude dag nog wat in beweging.

Ik vind dat wedstrijden van lagere jeugdspelers ook op een behoorlijk niveau gefloten moeten worden en niet door mensen die moeten fluiten vanwege VDV.

Misschien probeer ik ook nog wel iets “pedagogisch” over te brengen bij de jeugd, dingen als respect voor de tegenstander en het accepteren van gezag.

Met welke frequentie fluit je wedstrijden en in welke categorieën?

C, B en A jeugd, iedere zaterdag toen BERT me nodig had en nu als dit bij John het geval is.

Kun je iets vertellen over leuke en eventueel ook minder prettige ervaringen?

Leuke ervaringen zijn er altijd als een wedstrijd in goede harmonie verloopt en waren deze er  bijvoorbeeld door na elke wedstrijd een “jonkie” te  drinken met Bert en effe lekker bij te praten.

Minder prettige ervaringen zijn er maar zelden geweest. Mijn ervaring is dat leiders en ouders vaak de reden zijn van onenigheid tijdens wedstrijden.

Ben je van plan als scheidsrechter door te gaan en je hierin, door middel van het volgen van “hogere” cursussen, verder te bekwamen?

Zolang vv Schoonhoven me nodig heeft blijf ik beschikbaar om te fluiten. Ik ga geen cursussen volgen, nieuwe spelregels haal ik wel van internet.

Fluiten leer je niet op een cursus, maar door elke zaterdag op het veld te staan.

Wat vind je van het scheidsrechtersbeleid in onze vereniging en heb je eventuele suggesties voor wijziging of aanpassing?

Zorg ervoor dat je vaste groep aan scheidsrechters alle niveaus van wedstrijden kunnen fluiten, dus zowel de A1 wedstrijden als de A4 wedstrijden.

Wat me wel opvalt is dat afwijkend gedrag bij jeugdspelers (veel) meer voorkomt bij spelers van Schoonhoven dan bij spelers van bezoekende verenigingen.

Na afloop word ik veel vaker bedankt door de bezoekende spelers dan door VV Schoonhoven spelers.