D3 wint soeverein in Nieuwerkerk

22 maart 2016 11:45

Weer een topper als tegenstander.

Vandaag het begin van de tweeluik tegen Nieuwerkerk D5. Zij zijn de huidige nummer 4 die nog een goede kans maakt op het kampioenschap. Weer een topper als tegenstander dus. Maar gezien het spel van de laatste weken tegen zulke ploegen hoeven we daar niet bang voor te zijn. Het zou alleen zo leuk én motiverend zijn als goed meespelen met de top eens wordt beloond met punten. Aan de ene kant hebben we Sam en Jip afgestaan aan de D2. Maar aan de andere kant hebben we Marco terug in ons team. Van harte welkom jongen!

De tactiek van Nieuwerkerk blijkt te zijn om druk te zetten op de verdediging bij onze opbouw. Op die manier willen ze ons het voetballen onmogelijk maken en zélf snel tot scoren komen. En dat mogen wij ook best doen! Laat ze niet vrij rond spelen en aanvallen maar zet ze onder druk. Jeroen leest een terugspeelbal van Nieuwerkerk goed en rent precies in de goede baan richting hun doel. Helaas belandt dit staaltje vernuft tegen de paal en wordt de bal daarna door Nieuwerkerk over de achterlijn gewerkt. Kevin werkt vervolgens bij een aanval van Nieuwerkerk de bal goed weg en leidt direct een gevaarlijke uitbraak via Abdi in. Helaas wordt Abdi goed verdedigd. Gijs neemt een bal keurig aan en draait tegelijkertijd goed weg van z’n tegenstander. Hij opent op Damian en uit zijn afgeslagen voorzet komt de bal voor de voeten van Alex. Die bedenkt zich niet en haalt uit. Helaas niet rekenend op een polletje waardoor hij de bal net verkeerd raakt. Bij de aanvallen van Nieuwerkerk staat Marco telkens goed opgesteld en wint hij al zijn duels: zowel door de lucht als over de grond heerst hij. In directe duels is hij onverslaanbaar met zijn sterke lichaam. Een ware aanwinst en tegelijk ook een bron van rust voor de rest van de verdediging. En als dan zelfs Alex de tegenstander gaat afjagen en dat koppelt aan de nodige steekpassjes, dan kun je als tegenstander net zo goed gelijk gaan douchen. Gijs stoort weer eens goed en leidt een nieuwe kans van Schoonhoven in. Gijs zit sowieso lekker in de wedstrijd en is een ware stoorzender voor de Nieuwerkerkers. Hij onderschept weer een bal en via Abdi wordt Jeroen weggestuurd. Hij sprint de verdediger er uit, omspeelt de keeper goed en wordt daardoor ook wat naar buiten gedreven. Maar niet getreurd want Abdi is in de buurt en hij weet de aanval te verzilveren: 1-0! Ook Marwan is vandaag weer goed bezig. Voorafgaand aan de wedstrijd had hij wat kuren, maar gelukkig had hij daar tijdens de wedstrijd geen last meer van. Hij ruimt de bal nu keurig op om via Gijs voor een nieuwe aanval te zorgen. Even later is het Brent die goed oplet en de bal hard wegschiet; anders was Nieuwerkerk alleen op Roan afgegaan. Jeroen wordt weggestuurd en geeft de bal voor op Jeffrey. Zijn schot wordt de keeper maar ternauwernood gekeerd. Een volgende uitbraak via de snelle Jeroen levert een corner op. Jeffrey laat vervolgens zien dat druk zetten op de tegenstander loont: hij onderschept de bal en volleert sterk de 2-0 tegen de touwen. Keurige goal, vent! Dit is ook gelijk de ruststand.

Enige angst bij het meegereisde publiek voor een terugval in de tweede helft blijkt al snel ongegrond. De trainers hebben jullie ook voor de tweede helft weer op scherp gezet. Roan wordt getest met een schotje, maar hij weet daar als altijd goed raad mee. Vervolgens volgt een ware stormloop op het doel van Nieuwerkerk. De bal wordt tot drie keer toe van de lijn gehaald maar uiteindelijk gaat de bal uit de kluts via Gijs naar Abdi. Hij tikt de 3-0 onberispelijk binnen. Milan had aanvankelijk wat moeite met een wendbare en telkens slim wegdraaiende tegenstander. Maar gaande de wedstrijd kreeg ook hij steeds meer grip op zijn tegenstander. Nieuwerkerk probeert het nog wel maar als Roan een gevaarlijk schot simpel naast kijkt, is het verzet gebroken. Ook bij een hoge bal met een linke stuit laat Roan zich niet van de wijs brengen. Op het middenveld stoort Kevin goed en werkt hij keurig samen met Troy om menig aanval onschadelijk te maken. Het signaal van onze jongens aan Nieuwerkerk is duidelijk: er is vandaag niets te halen voor jullie. Heerlijk wat een mentaliteit en werklust laten jullie vandaag weer zien. Ook Damian – net hersteld van een kaakoperatie – jaagt zijn tegenstander af en draait zich in balbezit vaak keurig vrij om zo tijd en ruimte voor de voortzetting te realiseren. Wij hebben maar krap twee wissels. Dit in tegenstelling tot Nieuwerkerk; ongeveer iedere tien minuten trekken zij een blik van 4 spelers open en kunnen dus telkens vers bloed inbrengen. Je zou dan ook verwachten dat ons afjagen van de tegenstander zoveel kracht en energie kost, dat Nieuwerkerk conditioneel sterker moet zijn. Maar desondanks blijven de betere kansen voor ons. Een vrije bal van Troy gaat over de mee opgekomen Brent heen en belandt op het hoofd van Gijs. Die kopt goed in maar ook hun keeper staat goed opgesteld. Na het afjagen van de tegenstander volgt een hoge voorzet op het hoofd van Jeroen; zijn lepe kopbal gaat net naast. Jeroen blijft onvermoeibaar oorlog maken in de spits en geeft zijn verdedigers geen moment rust. Daarbij houdt hij dan ook nog eens kracht over voor een goede pass op Gijs. Sterk gespeeld weer! Nieuwerkerk probeert het nog één keer op zoek naar de eretreffer. Een vrije kans wordt echter gepareerd door Roan met een wereldredding a la Casillas in de WK finale op de uitbraak van Robben. Wat een redding! De scheids fluit voor een terechte overwinning.

Jullie goede spel van de laatste weken is nu eindelijk beloond met drie punten. Geniet daarvan en laat dat naar meer smaken! Maar besef ook dat je deze drie punten hebt behaald door allemaal stuk voor stuk met 110% inzet te spelen. Over twee weken spelen we weer tegen Nieuwerkerk. Ze zullen revanche willen dus zorg ervoor dat je weer scherp bent. Veel succes!!