D1 sluit topjaar in stijl af

11 mei 2016 22:15

het jongste D1 team ooit speelt een prachtig voetbalseizoen

D1 sluit topjaar in stijl af

Toen in juni 2015 de teamindeling bekend gemaakt werd, waren de commentaren niet van de lucht. “veel te jong”, “veel te klein”, “veel te onervaren” en “veel te licht”. Laat staan de commentaren op de individuele spelers. Eens, dit was het jongste D1 ooit. En ook de twijfel bij de begeleidingsstaf: “hebben ze gelijk”.

De voorbereiding op het nieuwe seizoen begon dan ook maar gelijk trainingen en met een reeks oefenwedstrijden tegen Bergambacht, Haastrecht en een minitoernooi bij Spirit. En, de resultaten waren gelijk goed en dat gaf vertrouwen.

Na de zomervakantie hervatten de trainingen en werd de oefenwedstrijd tegen Lopik en vooral tegen sc Woerden een belangrijke meetpunt. Zij met een volledig 2e jaars team, dat fysiek vele malen sterker waren dan wij. De eerste nederlaag was een feit, maar het spel was meer dan gelijkwaardig. Met vertrouwen konden we de bekercompetitie in.

De start van dit seizoen was de bekercompetitie met Jodan Boys D2, ARC D2, Woerden, VEP, Haastrecht, Olympia en UNIO. In deze halve competitie werden alle wedstrijden gewonnen en één gelijkgespeeld (tegen Woerden) met een doelsaldo van 23 voor en 10 tegen. Dit betekende door in de beker en deelname aan de promotie 1e klasse en de kritieken waren omgedraaid in complimenten.

In de volgende bekerronden wonnen wij van Bergambacht, WDS en DSVP. In de halve finale moesten wij op 18 april thuis tegen Rijnsburgse Boys D1. Na een lange wedstrijd met de grootste kansen vlak voor tijd voor Schoonhoven moesten wij helaas in de penaltyserie capituleren.

Oefenwedstrijden tegen Hoofdklasser Spirit D1 en zelfs Schoonhoven C2 waren in de herfst en winter om ons team in vorm te houden. Mooie wedstrijden waar wij alleen van C2 met 4-1 verloren.

De mini-worldcup van de Voetbal Rijnmond Cup wisten we de 1/8 finale te bereiken na overwinningen op Dilettant, hoofdklasser Excelsior’20 en Leonidas, moesten we in de 1/8 finale uiteindelijk onze meerdere erkennen in Barendrecht D1 (kampioen in de 3e divisie).

De competitie bleek de spannendste competitie van Nederland te zijn, waar uiteindelijk 6 teams binnen 5 punten zijn geëindigd en wij tot de laatste speelronde nog kans hadden op het kampioenschap. Dit is zoals competities ingedeeld zouden moeten zijn, spanning in elke wedstrijd en waar winst en verlies dichtbij elkaar liggen. Hoogtepunten zijn hierin VEP uit 3-4 na een 3-0 achterstand, VEP thuis 2-1 met doelpunt in de laatste minuut en de eindspurt van de afgelopen weken. Dieptepunten waren tegen nummer laatst Nieuwerkerk D2 thuis 0-1 waar Nieuwerkerk met half D1 team speelde, ESTO uit 2-0, waar al genoeg over gezegd is. Dit alles heeft geleid dat we net 2 punten tekort zijn gekomen voor het kampioenschap. Hiervoor nemen u coaches de volledige verantwoordelijkheid, want wederom verliest het team op het moment dat de coaches een weekendje in Swansea zitten. Sorry, voor volgend jaar zullen we hier een andere oplossing voor moeten vinden.

Samenvattend: 1/8 finale in de mini-worldcup, 1/2 KNVB beker en in de top van de competitie, 1e klasse Promotie geëindigd. Grote klasse en petje af.

Voor de coaches was dit een mooi en leerzaam seizoen. Een D1 samenstellen met daarbij een volledige mix van 1e en 2e jaars D’s. Een puzzel die al snel in elkaar gelegd werd en waarin iedereen zijn rol kende en accepteerde.

Keeper Peter die vanuit Ammerstol er gelijk stond, en niet op een foutje te betrappen was, en menig doelpunt heeft voorkomen. Marco die de overstap vanuit de E2 op voortreffelijke wijze heeft gemaakt. Lars, meestal de beste tegenstander had en altijd oog hield voor de bal. Aanvoerder Mateo zich ontwikkelde tot de leider en heerser over de defensie. Niels zich ontwikkelde tot een sterke centrumverdediger. Viggo de stofzuiger op het middenveld was. Sem zich ontwikkelde tot gevaarlijke en snelle centrumspits. Ralph de man met het loopvermogen en er altijd tussen zat. Amin B kon uitgroeien tot de vedette door het harde werken van de andere 12 man en dit bekroonde met een uitverkiezing in de KNVB jeugdselectie tot aan de laatste selectieronde. Karsten het cement tussen de stenen was, Amin A wrs de grootste groei heeft doorgemaakt en een schitterende slot heeft gespeeld, Bilal de man met de actie was en Chiel, de benjamin, de kleinste en jongste man van de selectie maar de man met de meeste inzet, fysiek en kopkracht. Kortom: een mooi stel en een genot om er dit jaar mee te mogen werken.

Dank speciaal aan Jeroen en Anno voor trainen van het team, Eric en Peter voor het veelvuldig vlaggen. Spelers Jeroen, Troy, Abdi, Kevin, Gijs en Jayden voor het invallen. En natuurlijk dank aan de chauffeurs en aan alle toeschouwers voor de support. Wij hebben ervan genoten. Tot volgend seizoen.

Marcel & Piet-Jan