16 juni 2016 10:15

VV Schoonhoven na de oorlog

De VV Schoonhoven na de oorlog.

De betrof de kop van een artikel in de jubileumkrant ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan in 2002 en werd hierover geschreven:

“De naoorlogse jaren kenmerkten zich met name door de wederopbouw, niet alleen van stad en land, maar ook bij de voetbalvereniging. Zo verscheen er in de krant uit 1946 een advertentie: ‘'
wie kan onze terreinknecht aan een paar klompen helpen’’, een noodkreet, die mogelijk de sponsoring inluidde.

In de jaren vijftig werd de roep naar een zaterdagafdeling steeds sterker en dit feit werd in 1958 gerealiseerd. In de periode tot het seizoen 1975/76 werden de trainingen zowel voor de zaterdag- als de zondagselectie door één trainer verzorgd.

Een heugelijk feit was ook de komst van het clubblad in 1975, zulks onder de naam “De Schorpioen”. Het zwaarbevochten kampioenschap van de zondag 1 in het seizoen 1980/81 met spelers al onder meer Bert Heijkoop, Nico Borst en Jos Verlegh, die in de wedstrijd drie maal scoorde, is zeker het vermelden waard. In 1976 speelde keeper Rinus den Haan tijdens het JP Faay-toernooi zijn 250ste wedstrijd voor zaterdag 1.

Vele jaren heeft de vereniging ook goede scheidsrechters geleverd, waaronder Leen Lankhorst (hoogste klasse KNVB) en Ari Nagtegaal.

Al in 1977 werd het trainingsveld bekritiseerd, dat toen al als veel te nat werd beschreven. Op de renovatie zou de vereniging echter nog een aantal jaren moeten wachten. In 1992 kreeg de vereniging een nieuwe kantine, die met name tot stand kwam door de inzet van vele leden, waaronder Bert de Bruijn, Piet van Niekerk, Willem Miltenburg, John Stam en Kees Versteeg. In dit jaar vierde de vereniging ook haar 90-jarig bestaan met een groot feest.

Op 6 november 1989 werd de heer Cor Den Haan tijdens de ledenvergadering benoemd tot erevoorzitter en daarna door de toenmalige voorzitter van de afdeling Gouda, de heer J. Bredie, namens de KNVB werd gedecoreerd met de gouden speld. Midden jaren ‘90 besloot het bestuur onder leiding van Loek Verhoef en in samenspraak met de ledenvergadering de zondagafdeling prestatief te gaan laten spelen en de zaterdagsector recreatief. Een 2-tal jaren later werd dit om moverende redenen omgedraaid.

De renovatie van de velden heeft ongelooflijk veel improvisatietalent geëist, met name van de jeugdafdeling die voor het spelen van thuiswedstrijden uit moest wijken naar de velden van Ammerstol, Bergambacht, Cabauw, Haastrecht en van de lokale honkbalvereniging. Bij de opening van de nieuwe velden in 1998 door de burgemeester van Schoonhoven, mevrouw D. Wassenerg, waren ook de zusterverenigingen aanwezig die door voorzitter Ton Peltenburg van harte bedankt werden voor hun hulp in de renovatieperiode. Ofschoon de hoop nog steeds aanwezig is dat het eerste de promotie zal kunnen kunnen behalen in het jubileumjaar, zal het een hele kluif worden om dit te verwezenlijken door de mannen van trainer Geert Ouweneel.

Helaas moest op 5 december 2001 afscheid worden genomen van onze erevoorzitter Cor den Haan. Hij overleed plotseling op 78-jarige leeftijd in het ziekenhuis te Gouda. Wat had hij zich verheugd op het jubileum, maar helaas  heeft het niet zo mogen zijn. In onze herinnering zal hij altijd blijven voortleven als de Grote kleine man, die zo ongelooflijk veel voor de club heeft gedaan”.

vv schoonhoven 1946