Schoonhoven wijdt vernieuwd hoofdveld in met zege

30 oktober 2016 21:45

na een miraculeuze slotfase

SCHOONHOVEN • Schoonhoven telt weer mee. De derdeklasser won op eigen veld na een miraculeuze slotfase met 3-2 van Siveo '60. Matchwinnaar was de 18-jarige A-junior Walter van Maurik, die in de 93ste minuut voor de winnende treffer tekende.

De zege werd uitbundig gevierd door de blauw-witten. "Het was een verdiende overwinning, maar ik vreesde met een gelijkspel van het veld te stappen. Het mag niet gebeuren dat je eerst een 2-0 achterstand verspeelt en vervolgens vergeet om er nog twee in te schieten. Toen Siveo' 60 in blessuretijd op 2-2 kwam, had ik er uiteraard flink de smoor in. Gelukkig viel direct daarna de 3-2. Het zat Schoonhoven eindelijk een keer mee", sprak een opgeluchte trainer Wim Eilander na afloop.

Scenario
De thuisclub volgde daarmee het gewenste scenario van de feestelijke heropening van het hoofdveld, dat er zaterdagmiddag fantastisch bij lag. Burgemeester Roel Cazemier verrichtte de openingshandeling en bleef de hele wedstrijd om Schoonhoven aan te moedigen.

Schoonhoven domineerde met name het eerste kwartier en kwam via een kopbal van Rogier Peltenburg, na een afgemeten voorzet van Redouan Adoudy, op voorsprong. Een tegenvaller was het uitvallen van diezelfde Adoudy, die hardhandig werd gestuit en geblesseerd afhaakte. Jordi de Rek was zijn vervanger.

Daarna namen de mannen van Eilander gas terug en kreeg Siveo '60 enkele fraaie mogelijkheden om toe te slaan. Doelman Sjef van Vugt wist echter van geen wijken.

Strafschop
In de tweede helft leek Schoonhoven op een grote overwinning af te stevenen, toen Arie Versluis vanaf elf meter 2-0 aantekende. Aanleiding voor de strafschop was het vasthouden van de vaardige Amin Karroum. Het was wachten op nummer drie, maar toen die niet viel, werd de hekkensluiter angstig.

Siveo '60 kwam door een fortuinlijke kopbal van Gerwin Verlaan op 2-1, maar had onvoldoende kracht om aan te dringen. Schoonhoven had eenvoudig kunnen uitlopen, maar de aanvallers slaagden er niet in de kansen te verzilveren. Een inzet van Jordi de Rek verdween via de voet van Siveo '60-doelman Erik Streng net naast de paal. Ook een kopbal van Thomas Berendsen en een doelpoging van Rogier Peltenburg mislukten.

Siveo '60 vocht vervolgens voor een punt en leek daar in te slagen toen scheidsrechter Obradovic de kopbal van doelman Streng in de 92ste minuut tot doelpunt promoveerde. Volgens diverse spelers was de bal de doellijn niet gepasseerd. Door de val van Gerben Ruissen in de touwen zag de arbiter het net bollen en wees hij naar de middenstip: 2-2.

Het pleitte voor het karakter van Schoonhoven, dat de spelers deze domper snel verwerkten. Een minuut later werd Walter van Maurik bedolven door zijn teamgenoten toen hij na een scrimmage 3-2 in de hoek tikte. De eerste zege van Schoonhoven was daarmee een feit.

Zie voor alle uitslagen, wedstrijdverslagen, standen en het programma: http://www.regio-voetbal.nl

Pieter van der Laan

(foto's: wijntjesfotografie.nl)