Lange revalidatie voor Rick

9 februari 2017 12:15

knieoperatie voor de speler uit JO17-1

Knieoperatie voor Rick in ’t Veld

Rick kreeg voor het eerst last van zijn rechterknie in de laatste competitiewedstrijd van de B1 van vorig seizoen (april 2016). Hij verdraaide zijn knie bij een duel en kon toe niet verder spelen. In het nieuwe seizoen (2016-2017) is hij weer begonnen met voetballen. In oktober botste hij in een wedstrijd met zijn knie tegen de knie van een tegenstander. Hij heeft de wedstrijd toen wel uitgespeeld, maar na de wedstrijd kreeg hij meer last en de volgende dag kon hij er amper op staan. Met fysiotherapie heeft toen wel weer kunnen opbouwen, maar bij de eerstvolgende keer op het trainingsveld ging hij toch door zijn knie.

De behandeling

Eerst is er een foto van zijn knie gemaakt. De orthopeed vermoedde een gescheurde kruisband, omdat de knie instabiel was. Een MRI scan moest echter duidelijkheid geven. Die wees uit dat de voorste kruisband volledig was afgescheurd. Verder bleek dat er een scheurtje in de binnenmeniscus zat.

Rick: “Ik wilde heel graag weer kunnen sporten en vooral weer kunnen voetballen. Daarom heb ik gekozen voor een operatie, ook al betekent dat een heel lang revalidatietraject. Op woensdag 1 februari was ik aan de beurt.”

De operatie houdt een reconstructie van de kruisband in. Bij deze methode wordt er een nieuwe kruisband gemaakt met behulp van de pezen van de hamstrings. Ieder mens heeft drie hamstringpezen per been en kan er heel goed twee missen. De kracht in het been neemt niet af, doordat de andere pezen de functie overnemen. Bij Rick bleek één pees voldoende te zijn voor een nieuwe kruisband.

Het scheurtje in de meniscus was zodanig, dat het niet gehecht kon worden. Daarom heeft de orthopeed een stukje verwijderd en de meniscus gepolijst.

Rick: “De operatie in het ziekenhuis was een interessante ervaring. De operatie is opgenomen en die kreeg ik op een usb-stick mee.”

Verwachting voor de toekomst

De eerste 6 weken is Rick aangewezen op krukken. De fysiotherapeut van het ziekenhuis gaf wel gelijk oefeningen mee. Vanaf nu gaat hij met zijn eigen fysiotherapeut Youri Bleijenberg aan de slag. De revalidatie net al gauw zo’n 9 maanden in beslag. Zijn coach Tristan Brouwer heeft al aangeboden om tijdens de revalidatie te helpen door aparte trainingen te doen met Rick. Dat is natuurlijk super en waarderen wij (Rick en ouders) zeer!!

De verwachting voor de toekomst is niet met zekerheid te voorspellen. De operatie is geslaagd, maar dat geeft geen 100% garantie. De verwachting is dat Rick weer kan sporten. De knie moet met de nieuwe kruisband weer goed kunnen functioneren, maar zal niet meer zo zijn als voorheen met zijn oorspronkelijke kruisband. Iedere knie is weer anders en dat zie je ook bij mensen die een kruisbandreconstructie hebben gehad. De één komt weer terug op zijn oude niveau, de ander houdt toch nog wat last of kent beperkingen met sporten (voetballen geeft bijvoorbeeld toch problemen, hardlopen gaat wel goed).

Het is belangrijk om blijvend te zorgen voor goede spierkracht in de spieren rond de knie, om zoveel mogelijk stabiliteit in de knie te houden.

Rick: “Ik hou er rekening mee dat het een jaar kan duren voordat ik weer helemaal terug ben op mijn oude niveau. Ik hoop in ieder geval straks weer op het voetbalveld te kunnen staan. Dat is mijn doel dat ik voor ogen houd tijdens mijn revalidatie.”