AD Groene Hart

15 februari 2017 22:15

interview met toekomstig trainer Raymond van der Kort

VV Schoonhoven kiest met Van der Kort voor frisse wind

Raymond van der Kort doorliep het traject vanaf de F-pupillen tot en met het standaardteam. Door zijn ervaring met jeugdspelers is hij de ideale man als trainer voor VV Schoonhoven.

Na de ervaren rot Wim Eilander (60) een enthousiaste jonge trainer in de persoon van Raymond van der Kort (36). Het is het gevolg van een andere aanpak bij derdeklasser Schoonhoven, waar het bestuur en de commissie voetbalzaken inzetten op coaching en begeleiding van de piepjonge selectie.

Telefoontje

Ik miste de slagroom op de taart

Raymond van der Kort, toekomstig trainer VV Schoonhoven

Daar had Van der Kort wel oren naar, na zijn weloverwogen besluit om bij derdeklasser Driebergen er geen derde seizoen aan vast te knopen. ,,Ik beschikte via een relatie bij de ING-bank en oud-speler Wim Overbeek over enige informatie over Schoonhoven. Hun verhalen spraken mij wel aan. Daarom heb ik meteen gesolliciteerd op de vacature en kreeg na drie gesprekken een positief telefoontje van bestuurlid technische zaken Marcel Stok."

Hoewel hij pas 36 jaar oud is, heeft Van der Kort reeds een behoorlijke trainerscarrière achter de rug. Een en ander is het gevolg van een hardnekkige enkelblessure. ,,Ik trapte als keeper van DTS'35 B1 een keer te stevig in de grond. Dat is nooit goed genezen en leidde tot chronische pijn. Op mijn 21ste ben ik op advies van een arts gestopt. Ik was zo bezeten van het voetbal dat ik graag als trainer verder wilde. Dat begon op vrijwillige basis bij de F1 en E1 van DTS'35 in Ede. Ik had geen enkele ervaring met oefenstof. Ik deed maar wat. Daarom besloot ik het diploma jeugdvoetbaltrainer te halen. Daarna heb ik de D1 van Fortissimo, C1 van DTS'35, B1 van VVIJ en A1 van Hercules onder mijn hoede gehad. Vervolgens werd ik bij de Utrechtse club assistent-trainer van Jan Oosterhuis en kreeg de opdracht om jonge talenten van Hercules te kneden. Van Oosterhuis heb ik veel opgestoken. Hij is nu assistent bij De Graafschap. In totaal heb ik ruim tien jaar met jonge spelers gewerkt."

Linies

Het werd tijd voor het grote werk. Van der Kort stond eerst op eigen benen bij vierdeklasser Weesp, waarmee hij promoveerde. Vervolgens klopte derdeklasser Kampong op de deur. ,,Dat kwam toen even slecht uit, want vanwege gezinsuitbreiding en onze drukke banen in de advocatuur bleef er weinig tijd over voor het voetbal. Ik volstond daarom met het geven van doordeweekse trainingen en nam steeds de linies onder handen. Verdedigers, middenvelders en aanvallers kon ik gerichte oefeningen geven. Daarvan kon ik echter niet zelf de vruchten plukken. In het weekeinde was ik vrij. Ik miste de slagroom op de taart."

Tikkie-takkie

Ik ben een voorstander van kien positiespel en tik­kie-tak­kie-voet­bal in de kleine ruimte

Raymond van der Kort, toekomstig trainer VV Schoonhoven

Bij Driebergen kon hij weer als eindverantwoordelijke aanhaken en binnenkort richt hij zich met veel enthousiasme op Schoonhoven. ,,Met deze groep ga ik vooral op het technische en tactische vlak aan de slag. Ik ben een voorstander van kien positiespel en tikkie-takkie-voetbal in de kleine ruimte. Dat heb ik van Oosterhuis én Willem van Hanegem afgekeken. Het leert spelers om te anticiperen op situaties. Je ziet dat veel tegenstanders de beuk er in gooien. Door ze 'scheel' te tikken haal je dat vuur eruit. Dat is mijn streven."

Artikel AD Groene Hart 15-02-2017 Pieter van der Laan

Bron: http://www.ad.nl/gouda/vv-schoonhoven-kiest-met-van-der-kort-voor-frisse-wind~a2d75593/