Schoonhoven laat het afweten tegen koploper Lugdunum

10 mei 2017 8:30

In twee weken tijd heeft VVS de kans op nacompetitie voor promotie zo goed als verspeeld. Na de nederlaag vorige week tegen BSC’68 moest VVS nu zijn meerdere erkennen in koploper Lugdunum. In Leiden werd er met 5-3 verloren. Door de nederlaag is VVS gezakt naar plaats drie in de periodestand. Voor VVS waren Shahram Omary en Redouan Adoudy (2x) trefzeker.

Na de 0-6 overwinning drie weken geleden tegen CVC Reeuwijk zag het er allemaal nog rooskleurig uit voor VVS. De ploeg van trainer Wim Eilander nam die week vijf punten voorsprong in de derde periode en met nog maar drie wedstrijden te gaan kon het toch niet meer misgaan. Een paar weken later ziet het er echter totaal anders uit en lijkt de nacompetitie ver weg. Vorige week werd er in de slotfase verloren van BSC’68 en dit weekend kwam daar een nederlaag tegen koploper Lugdunum bij. Omdat CVC Reeuwijk en Nieuwkoop de afgelopen twee weken wel haar wedstrijden wisten te winnen is VVS haar voorsprong kwijt en moet het nu hopen op een wonder.

Ondanks de nederlaag tegen BSC’68 vorige week was er nog steeds voldoende vertrouwen in de ploeg om een goed resultaat te behalen tegen de koploper. De beginfase van de wedstrijd kon ook niet beter verlopen voor de ploeg van VVS-trainer Wim Eilander. Na drie minuten spelen nam VVS al een 0-1 voorsprong. Het was Shahram Omary die van dichtbij de bal langs de Leidse doelman mocht schieten. Een droomstart dus voor de Blauw-Witten. De eerste tien minuten verliepen verder prima voor VVS. Het kwam een aantal keren gevaarlijk voor het doel van Lugdunum maar kon geen grotere voorsprong nemen. Julien Buijs zag zijn poging nog wel op de paal belanden. Na bijna een kwartier spelen ging het volledig mis voor VVS. In een tijdsbestek van 7 minuten keek VVS tegen een 3-1 achterstand aan. Dat kwam niet door geweldig voetbal van Lugdunum maar door een gebrek aan scherpte bij VVS. Lugdunum scoorde namelijk drie keer uit een corner. Bij de eerste goal in de 14e minuut werd de bal bij de eerste paal neergelegd. Omdat VVS niet adequaat reageerde kon de bal uit de kluts binnengeschoten worden. Vier minuten later was het weer raak. Nu werd de bal op maat bij de tweede paal teruggelegd waarna een Lugdunum speler simpel binnen kon schieten. In de 25e minuut werd de bal in één keer binnengeschoten door de hoekschopnemer. Met een perfecte trap werd de bal in de verre hoek achter Sjef van Vugt getrapt. Flink aangeslagen door de achterstand probeerde VVS nog wat te doen aan de achterstand. Er lukte echter bijna niets meer bij VVS. Simpele ballen werden ingeleverd, duels werden niet gewonnen en er werd totaal geen druk gezet op de tegenstander. Lugdunum kon simpel combineren maar gevaarlijk werd de ploeg op een kopbal na niet meer voor de rust. In de 43e minuut werd de achterstand helaas toch nog groter. Opnieuw werd VVS door een standaard situatie te kijk gezet. Een vrije trap, wat als voorzet bedoeld was, werd door iedereen gemist. VVS-doelman Sjef van Vugt kon nog wel redding brengen maar in de rebound kon de bal opnieuw simpel binnengeschoten worden. Een mokerslag voor VVS wat dus met een 4-1 achterstand de kleedkamer op kon zoeken.

In de rust had VVS-trainer Wim Eilander wat omzettingen gedaan en wisselde twee man. Met wat meer druk naar voren probeerde de ploeg uit de zilverstad om nog wat te doen aan de 4-1 achterstand. Maar nog geen vijf minuten na de rust was de wedstrijd definitief beslist. Bij de eerste aanval van Lugdunum na rust kon de bal simpel binnengekopt worden na een voorzet van de rechterkant. Het geloof, wat er nog een klein beetje was, in een gelijk spel was nu helemaal weg. Na de 5-1 liet Lugdunum de bal vooral aan VVS en een paar minuten later wist VVS de 5-2 aan te tekenen. In de 53e minuut was het, de in de rust ingevallen, Redouan Adoudy die het geloof in een goed resultaat een klein beetje terugbracht. Het spel van VVS was echter onvoldoende om te geloven in een stuntje. Pas in de 84e minuut was het opnieuw Redouan Adoudy die de 5-3 binnen wist te schieten. In een slofoffensief kreeg VVS zowaar nog een aantal kansen om te scoren via Redouan Adoudy maar de benodigde doelpunten bleven uit waardoor VVS een teleurstellende 5-3 nederlaag moest slikken.

In twee weken tijd heeft VVS dus een voorsprong van vijf punten uit handen gegeven en lijkt de nacompetitie aan de neus van de blauw-witten voorbij te gaan. De koplopers in de derde periode zijn nu Nieuwkoop en CVC Reeuwijk. VVS zal aankomende zaterdag op eigen veld moeten winnen van Linschoten en moet het hopen op puntverlies van de concurrentie. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat beide ploegen punten verspelen in de laatste speelronde en dus is VVS ook volgend seizoen weer in de derde klasse terug te vinden. De wedstrijd tegen Linschoten aankomende zaterdag begint om 14.30 uur op sportpark Het Hofland.

Opstelling VVS: Van Vugt, Van Arkel, Berendsen, Kruiper, Teunissen, Belali (Karroum), Omary, Van Elteren, (De Jong), Peltenburg, Versluis, Buijs (Adoudy).