VVS verliest eerste wedstrijd van het seizoen

25 september 2017 20:45

VVS is het nieuwe seizoen slecht begonnen. In de thuiswedstrijd tegen Kethel-Spaland moest VVS toezien hoe de gasten in de slotfase de wedstrijd naar zich toe wisten te trekken. Met 2 doelpunten in de laatste 10 minuten keerden de Schiedammers met een 0-2 overwinning naar huis.

VVS is met een nieuwe trainer begonnen aan het nieuwe seizoen. Na 3 seizoenen werd er afscheid genomen van Wim Eilander en werd Raymond van der Kort aangesteld als nieuwe trainer. De oefenmeester uit Utrecht was de vorige twee seizoenen hoofdtrainer bij FC Driebergen. Van der Kort moest na zijn aanstelling direct een tegenvaller verwerken. Centrale verdediger Marc Kruiper maakte bekend over te stappen naar 1e klasser Nieuw-Lekkerland. Uiteraard gunnen wij Marc de overstap maar voor VVS is het toch een flinke aderlating. Ook Rob Arbeider, Thomas Berendsen en Robin van Elteren gaven ook aan niet meer voor de selectie uit te komen in het nieuwe seizoen. Van der Kort kon, tegenover het vertrek van 4 spelers, wel een hoop nieuwe jongens verwelkomen. Zeven spelers van jongens O19 maakten de overstap naar de selectie en Joran ten Have kwam over van 2e klasser VRC uit Veenendaal. Met een jonge maar gretige groep spelers zal Van der Kort dit seizoen moeten gaan werken en dan zullen we gaan zien waar VVS aan het seizoen zal eindigen op de ranglijst.

In de eerste wedstrijd van het seizoen kon VVS gelijk aan de bak. Het uit de 2e klasse gedegradeerde Kethel-Spaland was de eerste tegenstander. De ploeg uit Schiedam zal er alles aan gaan doen om z.s.m. weer terug te keren in de 2e klasse. Met een selectie wat nagenoeg hetzelfde is als vorig seizoen zal de ploeg van trainer Peter van Buren een gooi gaan doen naar de prijzen. In de beginfase van de wedstrijd was Kethel-Spaland de bovenliggende partij. Echte grote kansen wisten de Schiedammers niet te creëren uit de vrije trappen en corners die het kreeg in de beginfase. Eén keer was de ploeg wel dichtbij de openingstreffer. Een voorzet vanaf de rechterkant werd tegendraads op doel geschoten maar gelukkig voor de Schoonhovenaren ging de bal voor het doel langs over de achterlijn. Na een kwartier spelen kroop VVS uit zijn schulp en kwam het steeds vaker in de buurt van het doel van Kethel-Spaland. Maar ook VVS kon, op één moment na, geen grote kansen creëren. Het was Arie Versluis die dichtbij een treffer was. Na een goede actie op de achterlijn van Rogier Peltenburg was het Versluis die van dichtbij de bal binnen kon schieten maar een goede redding van de doelman van Kethel-Spaland voorkwam dat VVS de leiding nam in de wedstrijd. Nadat beide ploegen een grote kans hadden gekregen ging het spel gelijk op in de eerste helft. Even leek VVS vlak voor rust de kans te krijgen op de 1-0 maar Arie Versluis wist een diepe bal in de zestien meter niet goed onder controle te krijgen waardoor een mooie kans verloren ging. Omdat beide ploegen niet wisten te scoren in de eerste helft werd de kleedkamer opgezocht met een 0-0 ruststand.

Na rust had VVS een licht overwicht. De ploeg uit de Zilverstad ging op zoek naar de voorsprong maar steeds strandde de aanval rond het zestienmeter gebied. Na de beginfase namen de gasten het overwicht over en moest VVS-doelman Sjef van Vugt een aantal keer handelend optreden om zijn ploeg voor een achterstand te behouden. Helaas was Van Vugt in de 81e minuut alsnog kansloos nadat VVS-verdediger Hayo Nagtegaal de bal in eigen doel werkte. Een vrije trap van de Schiedammers werd richting de tweede paal geschoten. In het duel met zijn tegenstander kreeg Nagtegaal de bal ongelukkig op het achterhoofd waarna deze in het VVS-doel belandde. Een flinke domper dus voor de thuisploeg want het zou nog lastig worden om een gelijkmaker te forceren tegen het ervaren Kethel-Spaland. Toch ging VVS met man en macht op zoek naar de gelijkmaker. Met Juliën Buijs werd er een extra spits in het veld gebracht en dat leek bijna zijn uitwerking te hebben want aanvoerder Rogier Peltenburg en Joran ten Have waren dichtbij een doelpunt. Peltenburg kon de bal bij de eerste paal niet aan de juiste kant van de paal krijgen en Joran ten Have zag tot tweemaal toe een schot over het doel verdwijnen. In de 89e minuut was het verzet van VVS gebroken nadat Kethel Spaland de beslissende 0-2 wist te maken. Na slordig uitverdedigen door VVS was het voor de aanvaller van Kethel-Spaland niet moeilijk om de bal achter doelman Van Vugt te werken. Na 93 minuten spelend werd er door de prima leidende arbiter Hoogerbrugge een einde gemaakt aan de wedstrijd en stond VVS dus met lege handen.

Ondanks de nederlaag kan VVS-trainer Raymond van der Kort wel tevreden zijn over de inzet van zijn spelers. Waar dat in de voorbereiding nog weleens niet goed was deden zijn spelers er nu alles aan om een goed resultaat neer te zetten. In balbezit moet het nog beter maar dat gaat vast en zeker goedkomen. De competitie is tenslotte pas net begonnen. Volgende week gaat VVS op bezoek bij Leonidas in Rotterdam. De Rotterdammers verloren ook hun eerste duel. Tegen Zwarte Pijl (over 2 weken de tegenstander van VVS) werd er met 1-0 verloren. Het belooft een leuke wedstrijd te worden want beide ploegen zullen er alles aan doen om de eerste overwinning van het seizoen binnen te slepen.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Nagtegaal, De Jong, Teunissen, Belali (Buijs), Karroum (Omary), Peltenburg, Versluis, Van Maurik (Adoudy).