Schoonhoven geeft de zege in slotfase alsnog uit handen

2 oktober 2017 20:45

Met een doelpunt aan het einde van de wedstrijd leek VVS de eerste overwinning van dit seizoen te gaan boeken. Echter stond de ploeg na 90 minuten spelen toch weer met lege handen. In Rotterdam werd er met 3-2 verloren van Leonidas. De doelpunten van VVS werden gemaakt door Rogier Peltenburg en Arie Versluis.

Afgelopen zaterdag stond de tweede wedstrijd van het nieuwe seizoen op het programma. Na de 0-2 thuisnederlaag vorige week tegen Kethel Spaland was de ploeg van trainer Raymond van der Kort erop gebrand om een goed resultaat neer te zetten tegen Leonidas. De rotterdammers, die zich vorig seizoen via de nacompetitie veilig wisten te spelen, hadden vorige week ook een slechte seizoens opening. Tegen Zwarte Pijl werd er met 1-0 verloren. Er stonden dus twee ploegen op het veld die de kater van een week eerder goed wilde maken. VVS-trainer Van der Kort kon voor het duel met Leonidas weer beroep doen op een fitte selectie.

VVS begon het redelijk aan het duel. Er kon in de beginfase makkelijke de vrije man gevonden worden op het middenveld en kon een paar keer gevaarlijk doorkomen richting het doel van Leonidas. Helaas was de laatste pass steeds niet goed genoeg. Na een aardige beginfase werd VVS steeds slordiger in balbezit waardoor het veel onnodig balverlies leed. Leonidas probeerde in de omschakeling en met voornamelijk lange ballen gevaarlijk te worden. Beide ploegen wisten echter geen grote kansen te creëren. Uiteindelijk zou er toch nog een doelpunt vallen voor rust. Het was Leonidas wat opnieuw met een lange bal gevaarlijk zou worden. De defensie van VVS leek twee man van Leonidas buitenspel te zetten maar zag een opkomende middenvelder, die geen buitenspel stond, over het hoofd. De middenvelder van Leonidas kon de bal vervolgens op een geheel vrijstaande medespeler spelen die uiteindelijk simpel kon afronden. Een domper dus voor VVS. De ploeg uit Rotterdam was tot dan toe niet echt gevaarlijk geweest. VVS kon de score voor rust helaas niet meer gelijktrekken en daardoor ging het rusten met een 1-0 achterstand.

Na rust kwam VVS flitsend uit de startblokken. VVS-trainer Van der Kort had de langs spits Juliën Buijs ingebracht om wat meer oorlog te voeren in de voorhoede. Zijn komst werkte gelijk zijn vruchten af want in de 46e minuut was het Rogier Peltenburg, die na een doorkopbal, de bal achter de Leonidas doelman wist werken en daarmee zijn ploeg op gelijke hoogte zette met de Rotterdammers. VVS ging vervolgens op zoek naar de voorsprong en kwam steeds vaker gevaarlijk in de buurt van het Rotterdamse doel maar steeds was de afronding niet goed genoeg. VVS had de wedstrijd onder controle en Leonidas kon er weinig tegenover stellen. Een kwartier voor tijd wist Leonidas toch een keer gevaarlijk te worden en mochten de medespelers hun doelman Sjef van Vugt bedanken dat het niet opnieuw achterstand kwam. Met een mooie redding hield Van Vugt zijn ploeg in de wedstrijd. VVS wist dat er meer in zat dan een gelijkspel en bleef druk uitvoeren op het doel van Rotterdam. In de 87e minuut kreeg de ploeg uit de Zilverstad eindelijk loon naar werken. Het was Arie Versluis die zijn schot achter de Leonidas doelman zag verdwijnen. Met nog een paar minuten te spelen leek de eerste overwinning een feit. Wat er echter na de 1-2 voor VVS gebeurde zal toch niemand meer verwacht hebben. Direct na de aftrap was het namelijk gelijk weer 2-2. VVS had nog geen minuut kunnen genieten van de voorsprong. Na zwak ingrijpen door VVS kon de middenvelder van Leonidas van afstand op doel schieten. Tot grote teleurstelling van iedereen met een Blauw-Wit hart verdween de bal achter VVS-doelman Van Vugt. Een fikse domper voor de VVS-spelers want de overwinning leek toch binnen te zijn. Het werd zelfs nog erger. Twee minuten na de gelijkmaker wisten de Rotterdammers ook nog de overwinning binnen te slepen. Opnieuw werd er niet goed ingegrepen door de spelers van VVS toen Leonidas opnieuw gevaarlijk werd in het zestienmeter gebied. Het schot wat volgde belandde achter Van Vugt in het doel en daarmee kwam Leonidas op een 3-2 voorsprong en uiteindelijk pakte het ook de zege. Vol ongeloof dropen de VVS-spelers af richting kleedkamer en moesten ze bij zichzelf te rade gaan hoe ze dit nog weg konden geven. Wat ze in ieder geval geleerd zullen hebben is dat je in de slotfase een voorsprong met man en macht moet verdedigen en we mogen er dan ook vanuit gaan dat dit niet nog een keer gaat gebeuren. Het is in ieder geval een wijze les geweest.

Volgende week mag VVS uit bij Zwarte Pijl gaan proberen om van de hatelijke nul af te komen. Zwarte Pijl verloor afgelopen zaterdag met 2-0 van DVO’32 en staat na overwinning vorige week op Leonidas dus op 3 punten uit 2 gespeelde wedstrijden. Voor Raymond van der Kort is het zaak om zijn ploeg weer op scherp te krijgen na de teleurstelling van afgelopen zaterdag. De wedstrijd begint volgende week om 14.30 uur in Rotterdam op sportpark De Venhoeve.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Nagtegaal, De Jong, Teunissen (Vrijman), Ten Have (Buijs), Belali, Karroum, Peltenburg, Versluis, Van Maurik (Omary)