Schoonhoven is van de nul af na eerste overwinning

16 oktober 2017 21:00

Er moest een aantal weken op gewacht worden maar in de vierde wedstrijd van het seizoen heeft VVS de eerste punten van het seizoen behaald. In de thuiswedstrijd tegen Lekkerkerk werd er met 4-1 gewonnen. Voor Schoonhoven waren Arie Versluis, Shahram Omary, Amine Karroum en Joran ten Have trefzeker.

De tegenstander van afgelopen zaterdag is zeker geen onbekende voor VVS. In het verleden werd er regelmatig tegen elkaar geoefend maar in competitieverband troffen beide ploegen elkaar nog nooit. De promovendus uit de 4e klasse speelde tot een aantal jaren geleden namelijk haar wedstrijden op zondag. Lekkerkerk stond vorig seizoen lange tijd bovenaan de ranglijst in de 4e klasse maar zag in de slotfase Dilettant voorbijgaan op de ranglijst. De ploeg uit Krimpen a/d Lek werd uiteindelijk kampioen waardoor Lekkerkerk veroordeeld werd tot het spelen van de nacompetitie. Met succes want de Lekkerkerkers wisten uiteindelijk alsnog te promoveren naar de 3e klasse.

VVS-trainer Raymond van der Kort had zich waarschijnlijk een andere seizoensstart voorgesteld want in de voorgaande drie wedstrijden wist zijn ploeg nog geen punt te behalen. Tegen Kethel Spaland, Leonidas en Zwarte Pijl werd er verloren en daardoor stond VVS op basis van doelsaldo helemaal onderaan op de ranglijst. Er lag dus een mooie taak voor de oefenmeester uit Utrecht om zijn ploeg scherp te krijgen voor de wedstrijd tegen Lekkerkerk. Van der Kort moest het wel zonder Nabil Belali doen. Door een knieblessure moest Belali een aantal trainingen overslaan en was daardoor niet opgeroepen door Van der Kort voor de wedstrijd tegen Lekkerkerk. Lekkerkerk begon afgelopen zaterdag met een voorsprong van drie punten aan de wedstrijd met VVS. Vorige week werd er namelijk gewonnen met 1-0 van Leonidas.

Op een mooie zonnige voetbal zaterdag begon Lekkerkerk scherp aan de wedstrijd want binnen de minuut moest VVS-doelman Sjef van Vugt aan het werk. Een mooi schot van afstand werd door Van Vugt uiteindelijk gepareerd. Na deze flitsende opening van de Lekkerkerkers was het Schoonhoven wat de bovenliggende partij was. Niet zozeer voetballend maar wel qua strijdlust. Waar het de afgelopen twee wedstrijden aan ontbrak, was nu wel goed te terug te zien. Dit resulteerde in een snelle openingstreffer. Een voorzet vanaf de rechterkant werd door een Lekkerkerk verdediger slecht verwerkt waarbij de bal duidelijk zichtbaar tegen de arm aankwam. De scheidsrechter kon niet anders dan naar de stip te wijzen. Arie Versluis wist de bal vervolgend onberispelijk binnen te schieten en zette zijn ploeg daarmee op 1-0. Geholpen door de vroege voorsprong gingen de zilverstedelingen op zoek naar de 2-0. Voetballend kon het allemaal nog een stuk beter maar de ploeg was wel scherp. VVS was beter dan Lekkerkerk maar wist pas in de 31e minuut de score te verdubbelen. Een vrije trap van de zijkant werd door Rogier Peltenburg voor de uitkomende Lekkerkerk doelman doorgekopt waardoor het voor Shahram Omary vervolgens een koud kunstje om de bal in het lege doel te schieten. Kort na de 2-0 wist VVS opnieuw te scoren. In de 36e minuut lette de verdediging van Lekkerkerk niet goed op bij een snelle ingooi van Hayo Nagtegaal richting de geheel vrijstaande Amine Karroum, die de bal daarna simpel achter de Lekkerkerkse doelman kon schieten. In het restant van de eerste helft werd vervolgens niet meer gescoord waardoor VVS met een comfortabele 3-0 voorsprong de kleedkamer op kon zoeken.

Na de rust kwam er een scherper Lekkerkerk uit de kleedkamer. De ploeg van trainer Arian van Herk had zich nog niet neergelegd bij een nederlaag en ging op zoek naar een aansluitingstreffer. Die kwam er ook al vroeg in de tweede helft. De Lekkerkerkers hadden daarvoor wel de hulp nodig van hun eigen grensrechter. VVS verdiende een inworp omdat de bal duidelijk over de zijlijn was geweest maar de grensrechter vlagde niet waardoor de verdediger van Lekkerkerk een diepe bal kon geven op een medespeler die vervolgens de bal achter VVS-doelman Sjef van Vugt wist te schieten. Door het doelpunt kwam Lekkerkerk weer terug in de wedstrijd en ging het op zoek naar de 3-2. Sjef van Vugt moest een aantal keren handelend optreden maar echte grote kansen werden er niet gecreëerd. Aan de andere kant was het VVS-aanvaller Redouan Adoudy die de wedstrijd definitief op slot kon gooien. Adoudy kon aan de rechterkant het strafschop binnendringen maar zijn schot ging uiteindelijk voor het doel langs. De beslissing kwam er uiteindelijk pas in de 91e minuut. Het was uiteindelijk Joran ten Have die zijn eerste treffer in het shirt van VVS wist te maken. Hij deed dit in twee instanties want bij zijn eerste poging wist de doelman het schot van Ten Have nog te pareren maar was vervolgens kansloos in de rebound. Kort na de 4-1 werd er door de goed leidende scheidsrechter afgefloten en was de eerste overwinning voor VVS een feit. Een mooi resultaat waar Van der Kort weer op kan voortborduren.

Volgende week wacht opnieuw een thuiswedstrijd. Dan ontvangt VVS de amateurs van Excelsior Rotterdam. Afgelopen zaterdag werd er door de Rotterdammers kansloos verloren van DVO’32. In Vlaardingen ging Excelsior met 5-1 onderuit. Door de nederlaag blijft Excelsior op drie punten steken na vier wedstrijden. Hopelijk kan VVS de lijn van afgelopen zaterdag doortrekken naar volgende week en kunnen er weer drie punten bijgeschreven worden. De wedstrijd begint om 15.00 uur op sportpark Het hofland.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper, De Jong, Nagtegaal, Karroum (Ten Have), Van Maurik, Omary (Teunissen), Versluis, Peltenburg, Adoudy (Buijs).