Schoonhoven incasseert vierde nederlaag van het seizoen

22 oktober 2017 13:00

De mooie overwinning van vorige week tegen Lekkerkerk heeft dit weekend helaas geen vervolg gekregen. Het goede gevoel van de zege was ver te zoeken in de thuiswedstrijd tegen Excelsior. De Rotterdammers hadden weinig moeite met VVS en keerden met een 0-2 overwinning huiswaarts.

Vorige week behaalde de ploeg van trainer Raymond van der Kort de eerste punten van het seizoen. Met een mooie 4-1 overwinning op zak tegen Lekkerkerk kon de oefenmeester uit Utrecht rustig toewerken naar het duel met Excelsior Rotterdam. De Kralingers zijn net als VVS niet geweldig aan het seizoen begonnen. Met drie punten stond de ploeg van trainer Mario Meijer op een 12e plek op de ranglijst. Voor beide ploegen was het dus van belang om te winnen om de aansluiting met de middenmoot te behouden. Helaas kon Van der Kort afgelopen zaterdag geen beroep doen op Amine Karroum (bruiloft) en Joran ten Have (knieblessure). Daartegenover was er wel weer de terugkeer van Nabil Belali in het elftal.

Wie verwacht had dat VVS net als vorige week scherp aan de wedstrijd zou beginnen, kwam bedrogen uit. Er ontbrak van alles aan het elftal in de eerste helft. Alle duels werden verloren en in balbezit werden de ballen snel weer ingeleverd bij de tegenstander. Er klopte weinig aan het spel wat VVS op de mat liet zien. Excelsior was met een andere tactiek naar de Zilverstad afgereisd. Omdat de Rotterdammers slecht aan het seizoen waren begonnen met drie nederlagen en maar één overwinning had trainer Mario Meijer voor een behouden tactiek gekozen. Bij balbezit van VVS trok Excelsior zich terug op eigen helft. Die tactiek werkte goed want VVS had veel moeite om de bal bij medespelers te krijgen. Omdat VVS steeds slordig in balbezit was kon Excelsior steeds snel omschakelen. In de 23e min resulteerde dit in een terechte 0-1 voorsprong voor de Rotterdammers. Na een mooie combinatie aan de linkerkant werd de bal uiteindelijk van buiten het zestien meter gebied, onhoudbaar voor VVS-doelman Sjef van Vugt, in de verre hoek geschoten. Na de openingstreffer dacht men dat VVS nu wel wakker geschut zou zijn maar VVS bleef grossieren in foute passes en werden dan ook geen kansen gecreëerd in de eerste helft. Tien minuten na de 0-1 was het opnieuw raak. Met een wonderschone treffer kwam Excelsior in de 33e minuut op een 0-2 voorsprong. Een schot vanaf de linkerkant werd snoeihard in de rechterbovenhoek geschoten. Doelman Van Vugt was volkomen kansloos. VVS kon er maar weinig tegenover zetten en er werd door beide ploegen uiteindelijk niet meer gescoord voor rust. De 0-2 was dus uiteindelijk ook de ruststand.

Na rust kwam er een beter VVS voor de dag. Het spel was nog steeds niet geweldig wat men de toeschouwers voorschotelde maar er werd in ieder geval meer strijd geleverd en er was meer beleving om toch nog een goed resultaat te behalen. Toch mocht VVS keeper Van Vugt keeper bedanken dat het niet binnen vijf minuten tegen een 0-4 achterstand aankeek. Van Vugt behoedde zijn ploeg met een paar goede reddingen voor een grotere achterstand. In de tweede helft ging VVS wat opportunistischer spelen door het inbrengen van de lange spits Juliën Buijs. De eerste echte grote kans werd er echter pas in de 77e minuut gecreëerd. Het was Redouan Adoudy die zich langs een paar spelers van Excelsior wist te worstelen maar faalde uiteindelijk oog in oog met de Rotterdamse doelman. Van dichtbij werd de bal door de spits van VVS tegen de keeper aangeschoten, waar hij de bal misschien beter op de geheel vrijstaande Rogier Peltenburg af had moeten leggen. Een grote kans op de aansluitingstreffer ging dus verloren en daarbij ook het geloof in een goed resultaat. VVS probeerde wel maar de Rotterdamse defensie kende weinig problemen en bleef simpel overeind. In de omschakeling werd Excelsior nog wel een paar keer gevaarlijk en kreeg het goede mogelijkheden om de score alsnog uit te breiden. Dit lukte echter niet en daardoor bleef het bij de stand die bij rust al bereikt was, 0-2.

Een flinke tegenvaller dus voor de Schoonhovenaren die juist met een goed gevoel aan het duel begonnen. Aankomende week zal er weer twee keer hard getraind moeten worden en dan wacht volgende week HBSS als tegenstander. De Schiedammers staan momenteel op een zede plek met negen punten uit vijf wedstrijden. Afgelopen zaterdag won HBSS met 2-4 van Zestienhoven. Er wacht dus een zware klus volgende week. Hopelijk krijgt trainer Van der Kort zijn ploeg weer op en kan er een goed resultaat behaald worden. De wedstrijd begint om 14.30 uur op Sportpark Harga in Schiedam.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper (Teunissen), De Jong, Nagtegaal, Belali (Buijs), Van Maurik, Omary, Peltenburg, Versluis, Adoudy.