Adoudy schiet Schoonhoven in slotfase naar verdiende zege

30 oktober 2017 20:45

Afgelopen zaterdag heeft VVS de tweede zege van het seizoen weten te behalen. Door een doelpunt in de slotminuut wist VVS alsnog drie punten mee naar huis te nemen. De doelpunten werden gemaakt door Rogier Peltenburg, Arie Versluis en Redouan Adoudy (2x).

Na de zeer matige vertoning van vorige week tegen Excelsior was er werk aan de winkel voor VVS-trainer Raymond van der Kort. Vorige week werd duidelijk dat als VVS geen energie in de wedstijd leg, het zeer moeilijk wedstrijden gaat winnen. De taak lag er dus voor Van der Kort om zijn ploeg scherp te krijgen voor het duel tegen HBSS. De Schiedammers wisten in de eerste vijf wedstrijden driemaal te winnen en stonden daardoor hoog op de ranglijst. Op voorhand wist VVS dus dat het een lastige wedstrijd zou worden. Van der Kort kon deze week ook weer een beroep doen op Amine Karroum die vorige week vanwege een bruiloft helaas afwezig was. Door de komst van Karroum moest Nabil Belali zijn basisplaats van vorige week weer afstaan. Joran ten Have was afgelopen zaterdag i.v.m. een knieblessure niet beschikbaar.

VVS had geleerd van vorige week en begon nu wel scherp aan de wedstrijd. Op het Schiedamse kunstgras kon VVS regelmatig tot goede combinaties komen en werden er verschillende mogelijkheden gecreëerd in de beginfase van het duel. Na vijf minuten spelen had VVS op een 0-1 voorsprong moeten komen. Tot tweemaal toe werd er een grote kans onbenut gelaten. Eerst was het spits Redouan Adoudy die na een goede individuele actie de bal in de korte hoek op de paal schoot. In de rebound was het Hayo Nagtegaal die de bal voor het inschieten had maar helaas treuzelde hij iets te lang waardoor een verdedigende actie van een HBSS-verdediger redding kon brengen. Uiteindelijk was het in de 14e minuut alsnog raak. Een corner van Walter van Maurik werd bij de eerste paal doorgekopt door Redouan Adoudy. Aanvoerder Rogier Peltenburg had de bal vervolgens voor het inkoppen en bracht daarmee zijn ploeg op verdiende 0-1 voorsprong. Na de 0-1 ging VVS op zoek naar de 0-2 en kreeg daar een aantal mogelijkheden voor maar de doelman van HBSS wist een aantal malen redding te brengen. HBSS had moeite met de felheid van de Schoonhovenaren en moest het daarom regelmatig afleggen in de duels. Als de Schiedammers balbezit hadden, probeerde het vaak via de lange bal gevaarlijk te worden. Kansen creëerde de ploeg van trainer Toon Wolters echter niet. Toch wist HBSS in de 35e minuut langszij te komen. De boomlange centrale verdediger van HBSS wist de bal uit een corner achter de kansloze VVS-doelman Sjef van Vugt te koppen. Een tegenvaller voor VVS maar de ploeg rechtte de rug en ging op zoek naar een nieuwe voorsprong. Die kwam er in de 40e minuut. Een diepe bal werd door Rogier Peltenburg het beste op waarde geschat maar de spits van VVS werd in het zestienmeter naar de grond gewerkt waardoor de scheidsrechter niets anders kon doen dan naar de stip te wijzen. De verdediger van HBSS kwam uiteindelijk nog goed weg omdat de scheidsrechter de kaarten op zak hield terwijl Peltenburg een doorgebroken speler was en een rode kaart dus op z’n plaats was geweest. De scheidsrechter oordeelde echter anders en wat restte was een penalty die door Arie Versluis koelbloedig binnengeschoten werd. Na de 1-2 werd er voor rust niet meer gescoord.

Na de theepauze kwam VVS opnieuw scherp uit de kleedkamer. Binnen vijf minuten werd de voorsprong verdubbeld. Geklungel in de HBSS-defensie werd door Redouan Adoudy afgestraft met een mooie schuiver in de korte hoek. Na de 1-3 bleef VVS goed combineren en ging op zoek naar de genadeklap. Het tegenovergestelde gebeurde. VVS-doelman Van Vugt had nog weinig keeperswerk hoeven te verrichten maar kon in de 55e minuut toch voor de tweede keer de bal uit een net halen. Een miscommunicatie tussen Van Vugt en Steven de Jong leidde tot de 2-3. Het was Steven de Jong die de bal uiteindelijk over zijn eigen doelman heen in het doel schoot. De aansluitingstreffer was voor HBSS het teken om een tandje bij te schakelen. De Schiedammers gingen steeds beter voetballen onder leiding van de aanvoerder. HBSS kwam steeds vaker voor het doel van VVS met als resultaat de gelijkmaker in de 67e minuut. Het was de aanvoerder zelf die vanaf links de bal in de verre hoek wist te krullen. Na de gelijkmaker voelde HBSS dat er misschien wel meer in zat dan een punt. VVS had steeds meer moeite om onder de druk uit te komen en wist nog maar spaarzaam voor het doel van HBSS te komen. HBSS was uiteindelijk een paar keer heel dichtbij de 4-3 maar gelukkig voor VVS wisten de schiedammers het net niet meer te vinden. Een paar minuten voor tijd kreeg VVS nog een grote kans om alsnog de overwinning te pakken. Een terugspeelbal werd door de keeper opgepakt waarna de scheidsrechter een indirecte vrije trap gaf op een meter of 8 afstand van het doel. De vrije trap werd door VVS echter slecht uitgevoerd waardoor een grote kans verloren ging. Toen iedereen rekende op een gelijkspel was het toch VVS wat met de winst aan de haal ging. Het was Redouan Adoudy die met een schitterende volley de bal snoeihard achter de HBSS-doelman wist schieten en daarmee bezorgde hij zijn ploeg de tweede winst van het seizoen.

Over negentig minuten gezien was de overwinning voor VVS terecht maar het had uiteindelijk ondanks een 1-3 nog zomaar kunnen verliezen. De overwinning kon VVS goed gebruiken voor het moraal en voor de stand op de ranglijst. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen Zestienhoven. De Rotterdammers staan momenteel op een negende plaats met zeven punten. Afgelopen zaterdag werd er, in blessuretijd, met 2-1 gewonnen van Lekkerkerk door een eigen doelpunt van de Lekkerkerkers. De wedstrijd begint volgende week om 15.00 uur op sportpark Het Hofland.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper, De Jong, Nagtegaal, Karroum, Van Maurik (Belali) Omary, Peltenburg, Versluis, Adoudy.