Schoonhoven speelt gelijk en kan leven met een punt

26 november 2017 21:30

Afgelopen zaterdag heeft VVS voor het eerst dit seizoen gelijk gespeeld. Op het eigen sportpark kwamen de Zilverstad bewoners niet verder dan een 0-0 gelijkspel tegen Spirit. Deze wedstrijd verdiende uiteindelijk ook geen winnaar omdat beide ploegen aan elkaar gewaagd waren.

Na een aantal jaren stond de wedstrijd Schoonhoven – Spirit weer op het programma in de zaterdag 3e klasse. De afgelopen jaren kwam Spirit namelijk uit in de 2e klasse maar helaas voor de ploeg uit Ouderkerk a/d IJssel wist het vorig seizoen degradatie naar de 3e klasse niet te voorkomen. De laatste ontmoetingen tussen beide ploegen waren in het seizoen 2010/2011. Spirit was toen twee keer te sterk voor VVS. In Ouderkerk a/d IJssel werd het 6-2 en in Schoonhoven werd het 1-3. Spirit werd dat seizoen kampioen en promoveerde naar de 2e klasse. Na zeven seizoenen staat de wedstrijd tussen de twee ploegen uit de Krimpenerwaard weer op het programma. Spirit bezet momenteel de zesde plaats op de ranglijst met evenveel punten als VVS. Het doelsaldo van Spirit is echter net iets beter dan dat van VVS.

Na drie overwinningen op rij was het vertrouwen op een goed resultaat groot bij de ploeg van VVS-trainer Raymond van der Kort. De oefenmeester uit Utrecht kon ook opnieuw met dezelfde elf spelers beginnen die de voorgaande drie wedstrijden wisten te winnen. De opdracht was in ieder geval duidelijk. Om aansluiting te houden met de ploegen bovenin de ranglijst, moest er gewonnen worden.

De beginfase van de wedstrijd was heel rommelig. Beide ploegen konden moeilijk tot goed voetbal komen omdat er goed druk werd gezet op het middenveld. De spelers die aan de bal moesten komen om het spel te maken werden goed vastgezet waardoor er moeilijk gecombineerd kon worden. Spirit had in de beginfase een licht overwicht maar kon dat niet uitdrukken in kansen. De eerste mogelijkheid van de wedstrijd was voor VVS-speler Walter van Maurik. Na een goede combinatie kon Van Maurik aan de linkerkant opkomen maar zijn schot ging uiteindelijk voorlangs. In de hele eerste helft bleef het rommelig en waren er geen grote kansen te noteren voor beide ploegen. Arie Versluis had nog wel een mooi schot van ongeveer 25 meter maar dat werd door de Spirit-doelman onschadelijk gemaakt. Omdat er niet gescoord werd voor rust ging men met een 0-0 ruststand naar de kleedkamer.

In de tweede helft was er hetzelfde spelbeeld te zien als in de eerste helft. Spirit nam wel meer het heft in handen en was in de openingsfase van de tweede helft sterker dan VVS. Dit resulteerde bijna in de 0-1. Het was Schoonhovenaar Giorgio Getrouw die in dienst van Spirit bijna de openingstreffer voor zijn rekening nam. Een voorzet vanaf de linkerkant werd door Getrouw snoeihard tegen de lat geschoten. Spirit bleef aanzetten en kwam geregeld in de buurt van het doel van VVS-doelman Van Vugt maar grote kansen werden er echter niet gecreëerd. Omdat het niet goed leek te gaan voor VVS greep Van der Kort in. Nabil Belali werd in het veld gebracht voor Shahram Omary. Na de wissel kreeg VVS weer iets meer grip op de wedstrijd. Beide ploegen speelden vol voor de winst en VVS was met nog tien minuten te spelen dichtbij de 1-0. Arie Versluis omspeelde met een mooie actie Robbin Brouwer (ook ex-Schoonhoven speler). Zijn voorzet belandde uiteindelijk bij de eerste paal maar VVS-aanvoerder Rogier Peltenburg wist de bal vervolgens niet achter de Spirit-doelman te schieten. Vlak voor tijd was er nog één grote kans voor VVS te noteren. Na een schitterende actie van Amine Karroum kwam de bal uiteindelijk bij de tweede paal op het hoofd van invaller Daan Teunissen. Zijn kopbal van dichtbij werd echter door de Spirit-doelman met een mooie reflex gekeerd waardoor de kans op de overwinning voor VVS verloren ging. Beide ploegen scoorden niet meer in de laatste minuten en daardoor eindigde de wedstrijd zoals die ook begon, 0-0.

Beide trainers konden leven met een gelijkspel. Het was geen goede wedstrijd maar er werd door beide ploegen wel strijd geleverd en deze wedstrijd verdiende dan ook geen winnaar. Met het gelijkspel schieten beide ploegen niet veel op. VVS en Spirit hebben beide 13 punten uit negen gespeelde wedstrijden. Volgende week speelt VVS een uitwedstrijd tegen Bolnes. De Ridderkerkers wisten afgelopen zaterdag de eerste punten van het seizoen te behalen. Na acht nederlagen op rij wist Bolnes zaterdag met 1-3 te winnen van Leonidas. VVS is dus gewaarschuwd en zal ook volgende week weer goed voor de dag moeten komen en hopelijk kunnen we weer drie punten bijschrijven aan het totaal. De wedstrijd begint volgende week om 14.30 uur op sportpark Bolnes in Ridderkerk.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper, De Jong, Nagtegaal (Teunissen), Karroum, Omary (Belali), Van Maurik, Peltenburg, Adoudy (Buijs).