Schoonhoven weet opnieuw niet te winnen van Perkouw

13 december 2017 21:30

Afgelopen zaterdag moest VVS weer eens een nederlaag slikken. Na vijf wedstrijden zonder nederlaag was Perkouw zaterdag met 1-2 te sterk voor de Zilverstadbewoners. Het doelpunt van VVS werd gemaakt door Rogier Peltenburg.

Hij stond weer op het programma. De kraker tegen Perkouw. Een wedstrijd waar door beide ploegen altijd op het scherpst van de sneden wordt gespeeld. Zaterdag was het weer zover. Na vier overwinningen en een gelijkspel leefde VVS vol vertrouwen toe naar het treffen tegen de ploeg uit Berkenwoude. VVS-trainer Raymond van der Kort kon weer beschikken over een nagenoeg complete selectie. Alleen verdediger Steven de Jong ontbrak in de selectie vanwege een welverdiende vakantie. Keuzes volop dus voor Van der Kort. VVS begon aan de wedstrijd met een voorsprong van twee punten aan het duel met Perkouw. Bij een overwinning zou VVS dus een mooi gat kunnen slaan. Voor de ploeg uit Berkenwoude verloopt het seizoen nog niet zoals met had verwacht. Aan het begin van het seizoen werd de ploeg van trainer Harm Spijker getipt als een van de outsiders voor de titel. Tien wedstrijden later is de ploeg echter terug te vinden op een teleurstellende achtste plaats met veertien punten. Ook voor Perkouw was het duidelijk dat er gewonnen moest worden om de aansluiting te behouden met de ploegen in het linker rijtje. Dat het voor VVS een zware wedstrijd zou worden voor VVS was wel duidelijk gezien de historie de laatste jaren. De laatste overwinning van VVS dateert van 25 februari 2015. Toen werd er in Berkenwoude met 2-3 gewonnen. Daarna werd er helaas vijf keer op rij verloren en dat zit de Schoonhovenaren duidelijk niet lekker.

Op een goed bespeelbaar hoofdveld was VVS de ploeg in de beginfase van de wedstrijd de bovenliggende partij. Waar Perkouw normaal gesproken fel van start gaat in de wedstrijden tegen VVS, was dat nu niet het geval. Het leverde VVS echter geen grote kansen op omdat VVS moeite had met de eindpass. Steeds werden er verkeerde keuzes gemaakt. Perkouw beperkte zich tot het snel zoeken van de spitsen via de lange bal. Dat resulteerde uiteindelijk in een paar schoten en een kopbal die ruim over het doel van VVS-doelman Sjef van Vugt in de ballenvanger belanden. In een uiteindelijk gelijk opgaande eerste helft gebeurde niet veel en van een echter derby was ook niets terug te zien op het veld. Beide ploegen creëerden weinig kansen waardoor er niet gescoord werd in de eerste helft. VVS-verdediger Tom Kruiper was nog een wel een keer dichtbij maar zijn kopbal werd op de doellijn weggewerkt.

De tweede helft gaf een ander spelbeeld. Beide ploegen lieten zien voor de winst te willen gaan en daardoor ontstond er een boeiende tweede helft waarin Arie Versluis de thuisploeg op een 1-0 voorsprong had moeten zetten. In het zestienmeter gebied speelde hij zich knap vrij en had de hoek voor het uitkiezen. Zijn poging van dichtbij ging echter over het doel en daarmee liet hij een grote kans onbenut. Ook Perkouw liet aanvallend meer van zich zien dan in de eerste helft. Een aantal aanvallen werden echter steeds door de VVS-verdedigers onschadelijk gemaakt. VVS was een aantal malen gevaarlijk via corners en vrije trappen maar helaas werd het net niet gevonden. In de 65e minuut werd de ban gebroken door Perkouw. Het waren de Berkenwoudenaren die op een 0-1 voorsprong kwamen. Het eerste schot van Perkouw wat tussen de palen geschoten werd, was gelijk raak. Het was Stef de Goede die vanaf puntje zestien de bal in de verre hoek, achter doelman Sjef van Vugt, schoot. Een flinke domper dus voor VVS want weer leek het de verkeerde kant op te gaan. VVS rechtte echter de rug en ging op zoek naar de gelijkmaker. Die kwam er al snel want in de 71e minuut was het aanvoerder Rogier Peltenburg die alleen op Perkouw-doelman Ensing af mocht gaan. Zijn eerste doelpoging werd nog gekeerd door Ensing maar via de tweede poging was het wel raak en daarmee zette Peltenburg zijn ploeg op gelijke hoogte met Perkouw. Voor VVS was dit de aanzet om nog feller druk te zetten op de tegenstander om zodoende de voorsprong te forceren. Het tegenovergestelde gebeurde echter want nog geen drie minuten na de gelijkmaker keek VVS opnieuw tegen een achterstand aan. Dit keer was het rechtsbuiten Christian Schrader die met een bekeken schot Van Vugt kansloos liet. Deze tegenslag kwam VVS echter niet meer te boven. De ploeg van VVS-trainer Van der Kort drong nog wel aan op het doel van Perkouw maar veel verder dan een aantal gevaarlijke vrije trappen en corners kwam het helaas niet. Na het laatste fluitsignaal was er de vreugde bij Perkouw en bij VVS heerste grote teleurstelling omdat er weer niet gewonnen werd van de rivaal uit Berkenwoude. De nederlaag was extra zuur omdat er gewoon veel meer in had gezeten deze wedstrijd.

Door de nederlaag tegen Perkouw zakt VVS één plaats op de ranglijst. De Schoonhovenaren moeten de zevende plaats afstaan aan Perkouw die door de overwinning nu één punt boven VVS op de ranglijst staat. Aankomende zaterdag speelt VVS de laatste wedstrijd voor de winterstop. De ploeg reist dan af richting Vlaardingen voor het treffen met DVO’32.  De Vlaardingers begonnen goed aan de competitie en stonden bovenin op de ranglijst. Uit de laatst vier wedstrijden werd er echter maar één punt gepakt en daardoor is de ploeg afgezakt naar de zesde plaats. Bij een overwinning zaterdag van VVS kan het zaterdag over DVO’32 heen wippen op de ranglijst. Hopelijk kunnen we het jaar 2017 mooi afsluiting met een overwinning. De wedstrijd begint, als de velden weer sneeuwvrij zijn, om 14.30 uur op sportpark DVO’32.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper, Nagtegaal, Teunissen, Belali (Omary), Versluis, Van Maurik, Peltenburg, Karroum, Adoudy (Buijs)